سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام آمریکایی: اسرائیل عامل کشته شدن فخری‌زاده است

نیویورک‌تایمز هم قبلا در گزارشی اسرائیل را پشت پرده حمله معرفی کرده بود

محسن فخری‌زاده، چهره کلیدی برنامه‌های هسته‌ای-نظامی ایران روز هفتم آذرماه خارج از تهران کشته شد - IRANIAN DEFENCE MINISTRY / AFP

یک مقام ارشد دولت آمریكا گفت كه اسرائیل پشت عملیاتی است که در آن محسن فخری‌زاده، چهره کلیدی برنامه‌های هسته‌ای-نظامی ایران کشته شد. اما از ارایه جزییات درباره اینكه آیا دولت ترامپ قبل از انجام حمله یا پشتیبانی از حمله اطلاع داشته، خودداری كرد.

به گزارش سی‌ان‌ان، این مقام ارشد اظهار داشت که در گذشته اسرائیلی‌ها قبل از انجام اقدامات، اطلاعاتی که درباره اهداف و عملیات مخفی داشتند با ایالات متحده در میان می‌گذاشتند اما نگفت که آیا در این خاص هم چنین کرده‌اند.

این مقام مسئول ادامه داد: فخری‌زاده، که روز جمعه کشته شد، مدت‌ها [به عنوان هدف ترور] مدنظر هدف اسرائیلی‌ها بوده ‌است.

ایران اسرائیل را مسئول این حمله می‌داند و می‌گوید مشخصه‌های این عملیات نشان می‌دهد که سازمان اطلاعات اسرائیل، موساد مسبب آن بوده‌است.

در حالی که ایران هیچ مدرکی در مورد دخالت اسرائیل ارائه نکرده، اسرائیل نیز اتهام‌ها را تایید یا تکذیب نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیویورک‌‍تایمز در بدو امر به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که اسرائیل پشت این حمله است.

در بخش دیگری از گزارش سی‌ان‌آن آمده است که آمریکا بر این باور است که ایرانی‌ها هنوز کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، را تلافی نکرده‌اند و به همین دلیل مقامات اطلاعاتی آمریکا در این زمینه هشیار هستند.

دولت آمریکا انتظار دارد که ۱۳ دی‌ماه، در سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، ایران حمله تلافی‌جویانه‌ای انجام دهد اما یک مقام مسئول اظهار داشت که گزینه‌های ایران محدود است چون حدود دو هفته پس از سالگرد قاسم سلیمانی، جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا کارش را آغاز می‌کند.