«اون» و خانواده‌اش واکسن چینی تزریق کردند؟

«در حال حاضر، دست‌کم سه یا چهار واکسن چینی موجودند»

کارشناسان تردید دارند که رهبر کره شمالی حاضر باشد، واکسن آزمایشی چینی را تزریق کند - STR / KCNA VIA KNS / AFP

یک تحلیلگر مدعی شد که به کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی، اعضای خانواده‌اش و چند مقام بلندپایه دولت آن کشور، واکسن آزمایشی کرونای ساخت چین تزریق شده است.

هری کازیانیس، کارشناس امور کره شمالی که در مرکز منافغ ملی در واشنگتن کار می‌کند، گفت: «کیم جونگ-اون و چند نفر از مقام‌های بلندپایه و اعضا خانواده رهبر کره شمالی، در دو تا سه هفته گذشته، مورد تزریق واکسنی آزمایشی که دولت چین در اختیارشان گذاشته قرار گرفته‌اند.»

او در مقاله‌ای در وبسایت خبری «۱۹فورتی‌فایو» این خبر را به نقل از دو منبع اطلاعاتی ژاپنی که نامشان برده نشده، منتشر کرد.

اما این منابع، نام شرکتی را که واکسن آزمایشی را به رهبر کره شمالی و نزدیکانش تزریق کرده است، فاش نکردند.

آقای کازیانیس به نقل از دکتر پیتر جی هوئتز، دانشمند کالج پزشکی بیلور، گفت «در حال حاضر، دست‌کم سه یا چهار واکسن چینی موجودند»، از جمله واکسن‌های ساخت «سینووک بایوتک با مسئولیت محدود»، «کانسینوبایو»، و گروه دارویی ملی چین (سینوفارم).

این در حالی است که هیچ‌یک از سه شرکت فوق، نتایج فاز سوم آزمایش‌های بالینی خود را منتشر نکرده‌اند.

با این‌همه، کارشناسان تردید دارند که رهبر کره شمالی حاضر باشد، واکسن آزمایشی تزریق کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چوی جونگ-هون، کارشناس بیماری‌های عفونی که هشت سال پیش از کره شمالی به کره جنوبی گریخت، گفت: «حتی اگر واکسن چینی، تایید هم شده بود، هیچ دارویی بی‌نقص نیست و در شرایطی که رهبر کره شمالی، پناهگاه‌های متعددی دارد که می‌تواند انزوای کامل او را تضمین کند، خطر ناشی از تزریق واکسن را نمی‌پذیرد.»

مارک بری، تحلیلگر امور آسیای شرقی در مجله بین‌المللی «ورلد پیس» گفت کیم، واکسن اروپایی را به نوع ساخت چین، ترجیح می‌دهد.

آقای بری در توییتی نوشت: «این منابع ژاپنی شاید متوجه نبوده‌اند که کیم، هیچ دلش نمی‌خواهد از مراقبت پزشکی چین برخوردار شود. هم واکسن اروپایی و هم داروهای اروپایی را ترجیح می‌دهد. ریسک واکسن چینی خیلی بالا است. او اما از دریافت وسایل محافظت شخصی ساخت چین، استقبال می‌کند.»

تاکنون کره شمالی هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا را تایید نکرده است. این در حالی است که کره جنوبی سی و چهار هزار مورد ابتلا و پانصد مورد مرگ را گزارش کرده‌است.

سرویس اطلاعاتی ملی کره جنوبی (ان‌آی‌اس) گفته‌است که شیوع ویروس کرونا در کره شمالی را نمی‌توان منتفی دانست زیرا پیش از بسته شدن مرزهای آن کشور با چین، در اواخر ژانویه، تجارت و تماس انسانی میان دو کشور ادامه داشت.

شرکت آمریکایی مایکروسافت گفته است که دو گروه اخلالگر اینترنتی کره شمالی کوشیدند وارد شبکه‌های تکمیل‌کنندگان واکسن در کشورهای مختلف، از جمله شرکت دارویی آستروزنکای بریتانیا شوند. ان‌آی‌اس اخیرا گفت که تلاش کره شمالی ،برای هک کردن واکسن‌سازان کره جنوبی را خنثی کرده‌است.

گزارش بیشتر از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان