پیش‌بینی رکوردشکنی دوباره بهای بیت‌کوین تا پایال سال میلادی

عملکرد چشمگیر بیت‌کوین موجب جلب توجه سرمایه‌گذاران ثروتمند شده است

دور از ذهن نیست که بیت‌کوین پیش از کریسمس به بالاترین قیمت خود برسد - INA FASSBENDER / AFP

قیمت بیت‌کوین پس از افزایش بیش از ۱۰درصدی در ۲۴ ساعت گذشته، برای اولین بار از دسامبر ۲۰۱۷ به این سو، به‌  بالای ۱۸ هزار دلار رسیده است.

ارزشمندترین ارز رمزنگاری‌شده جهان در مارس، کمتر از ۵ هزار دلار معامله می‌شد، اما اکنون قیمت آن کمتر از ۲ هزار دلار با اوج قیمت آن در سه سال پیش فاصله دارد.

 در سال ۲۰۱۷ افزایش قیمت بیت‌کوین عمدتا ناشی از افزایش علاقه مشتریان خرده‌پا به ارزهای رمز‌نگاری‌شده بود. نمودارهای قیمت با نمودارهای جستجوی کلمات مرتبط در موتورهای جستجو مطابقت بسیار داشت.

اما این بار، به نظر می‌رسد که افزایش قیمت بیت‌کوین ناشی از افزایش علاقه صندوق‌های سرمایه‌گذاری باشد. در نظر این صندوق‌ها، ارزهای رمزنگاری‌شده، یک دارایی امن مانند پول نقد یا طلا تلقی می‌شود.

نوسانات بورس اوراق بهادار در نتیجه ویروس کرونا و عدم قطعیت ژئوپلیتیکی، باعث می‌شود بیت‌کوین با توجه به عرضه محدود آن به ۲۱ میلیون واحد، چشم‌انداز جذابی فراهم کند.

اریک دمیث، بنیانگذار شرکت ارز رمزنگاری‌شده بیت‌پاندا، می‌گوید: «بزرگ‌ترین عامل در افزایش قیمت بیت‌کوین هم‌اکنون سرمایه‌گذاری صندوق‌ها است.»

بررسی روند جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با بیت‌کوین در گوگل نشان از افزایش علاقه مصرف‌کنندگان دارد. این می‌تواند به معنی یک رکوردشکنی تازه برای بیت‌کوین باشد.

آقای دمیث می‌گوید: «ما هر روزه شاهد ثبت‌نام تعداد زیادی مشتریان خرده‌پا هستیم که برای اولین بار به بازار ارز‌های رمزنگاری‌شده می‌پیوندند. آنچه در حال حاضر تجربه می‌کنیم، یک تغییر ذهنیت است که در آن نسل جوان، بیت‌کوین را طلای نسل خود می‌بیند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک نظرسنجی از حدود ۷۰۰ سرمایه گذار بزرگ از سراسر جهان، حاکی از آن است که تقریباً سه چهارم آنها در ارز‌های رمزنگاری‌شده سرمایه‌گذاری کرده‌اند یا قصد دارند قبل از پایان سال ۲۰۲۲ این کار را انجام دهند.

همین نظرسنجی در سال ۲۰۱۹ که توسط شرکت مشاوره مالی دِوری گروپ مستقر در انگلستان انجام شده بود، نشان می‌داد که فقط حدود ۶۸ درصد از شرکت‌کنندگان نظرسنجی، در ارز‌های رمز‌نگار‌ی‌شده سرمایه گذاری کرده بودند یا برنامه آن را داشتند.

نایجل گرین، مدیرعامل دِوری گروپ، می‌گوید: «همانطور که نظرسنجی نشان می‌دهد، عملکرد چشمگیر بیت‌کوین موجب جلب توجه سرمایه‌گذاران ثروتمند شده است. آنها به طور فزاینده‌ای به این درک رسیده‌اند که ارزهای دیجیتال، آینده پول هستند. ایشان نمی‌خواهند از قافله عقب بمانند.»

«بدون شک بسیاری از این سرمایه‌گذاران ثروتمند که از آنها نظرسنجی شده است، از افزایش توجه صندوق‌های سرمایه‌گذاری به ارزهای رمز‌نگاری‌شده اطلاع دارند. علاقه روزافزون صندوق‌های سرمایه گذاری ناشی از سود بالای دارایی‌های دیجیتال، موجب جلب توجه سرمایه‌گذاران شخصی می‌شود.»

هر چه بازده بالاتر باشد، ریسک نیز بالاتر است. نوسان بالای قیمت بیت‌کوین امر شناخته‌شده‌ای است. قیمت بیت‌‌کوین پس از رسیدن به بالاترین رکورد خود در حدود ۲۰ هزار دلار در دسامبر ۲۰۱۷ به زیر ۴ هزار دلار سقوط کرد، تا بعد دوباره رو به رشد بگذارد.

این غیرقابل پیش‌بینی بودن باعث می‌شود که بازده سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین در مقایسه با دارایی‌های سنتی، ثبات کمتری داشته باشد؛ اما طبق گفته برخی از کارشناسان بازار، اخبار مثبت اخیر درباره صنعت ارزهای رمزنگاری‌شده می‌تواند موجب رکوردشکنی قیمت بیت‌کوین تا پیش از پایان سال میلادی شود.

ماه گذشته، شرکت پی‌پال اعلام کرد که مشتریان او می‌توانند از اوایل سال آینده  بیت‌کوین و سایر ارزهای رمز‌نگاری‌شده را ذخیره و خرج کنند. این امر به طور بالقوه می‌تواند تعداد زیادی از کاربران جدید را وارد بازار بیت‌کوین کند. این شرکت پرداخت آنلاین، حدود ۳۴۶ میلیون مشترک در سراسر جهان دارد.

سایمون پیترز، تحلیلگر پلت‌فرم سرمایه‌گذاری eToro، می‌گوید: «دور از ذهن نیست که بیت‌کوین پیش از کریسمس به بالاترین قیمت خود برسد.»

«سه سال از رکورد‌شکنی قبلی گذشته است. در این مدت صنعت ارز‌های رمزنگاری‌شده بسیار بالغ شده است و توجه صندوق‌های سرمایه‌گذاری را جلب کرده است. آیا این کریسمس برای دارندگان بیت‌کوین کریسمس مبارکی خواهد بود؟ باید منتظر بمانیم و ببینیم. اما علائم امیدوار‌کننده به نظر می‌رسد.»

© The Independent

بیشتر از اقتصاد