خودکشی دختر هشت ساله در بندرعباس با کمک دوستش

این سومین خبر خودکشی دختران در ایران طی یک هفته گذشته است

عکس تزئینی است- امیرحسین خورگویی/ ایسنا

خودکشی دودختر بچه ۸ و ۱۲ ساله دربندرعباس به مرگ دختربچه ۸ ساله منجر شده است.  

فرمانده انتظامی استان هرمزگان گفته است دختر ۸ ساله ساکن بندرعباس که با همکاری دوست ۱۲ ساله‌اش به دلیل «مشکلات خانوادگی» خود را حلق‌آویز کرده بود درگذشت.

به دستور مقام قضایی، دختری ۱۲ ساله‌ای که متهم شناخته شده، به دلیل مساعد نبودن وضعیت روحی و جسمی و نرسیدن به سن قانونی، برای نگهداری تحویل اداره بهزیستی شهرستان بندرعباس شده است.

به گزارش رسانه‌های ایران، در تحقیقات پلیس، دختر ۱۲ ساله گفته‌است: «نخست من خودم را حلق‌آویز کردم که تحمل نیاوردم و خودم را نجات دادم و سپس دوستم خودش طناب را دور گردنش پیچید و سپس من نیز طناب را به سمت بالا کشیدم تا بی حال شد که بادیدن وضعیتش ترسیدم و برای به نجات او اقدام کردم، اما متاسفانه نتوانستم طناب را از گردنش باز کنم و از ترس محل را ترک کردم.»

این دختربچه ۱۲ ساله در ابتدا منکر حضور در صحنه حادثه شده بود، ولی بعد به پلیس توضیح داد که در شب حادثه برای بازی به همراه کودک ۸ ساله به پشت بام خانه دوستش رفته و با توجه به «اختلافات شدید خانوادگی» در منزل دختربچه ۸ ساله و  تحت تاثیر خودکشی یکی از دوستان‌شان، تصمیم به خودکشی گرفته‌اند.

پدر کودک ۸ ساله نیز در خصوص خودکشی فرزندش گفت: « دخترم شب گذشته با دختر همسایه برای بازی به پشت بام منزل رفت.  وقتی صبح از خواب بلند شدم دیدم دخترم در منزل نیست، به پشت بام رفتم و دیدم که با طناب خودش را حلق‌آویز کرده است.»

به گفته مقام‌های قضایی هرمزگان تحقیقات بیشتر در این خصوص ادامه دارد.

روز گذشته نیز خبر خودکشی دختر ۱۵ ساله‌ای که نام او ساجده ذکر شده، در یکی از مراکز بهزیستی در مشهد منتشر شد.

حمیدرضا پوریوسف، مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت که منتظر تکمیل‌شدن تحقیقات پرونده است.

خبر خودکشی دختر ۱۵ ساله مستقر در یکی از مراکز بهزیستی در مشهد حاشیه‌هایی هم در پی داشت. برخی رسانه‌ها از خبر خودکشی دسته جمعی دختران در همان مرکز بهزیستی در مشهد در شب حادثه خبر داده بودند.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی درباره این که شب خودکشی ساجده دختران دیگر هم اقدام به خودکشی دسته‌جمعی کردند، اما موفق نشدند، به پایگاه خبری شهرآرا گفته بود: «در صحبت با دختران گزارش شد که آن‌ها هم قصد خودکشی با قرص داشتند.» به گفته او در شب خودکشی ساجده اورژانس در محل بود و چنانچه موردی از خودکشی از قرص و حال بد دختران دیگر در این مرکز دیده شده باشد باید در گزارش اورژانس وجود داشته باشد.

در روزهای گذشته خبر خودکشی دختری ۱۷ ساله در سلماس در انبار کاه نیز مطرح شد. این دختر قالیباف که با پدر معتادش در اتاقی در منزل عموی خود زندگی می کرد خود را در انبار کاه حلق آویز کرده بود. وبسایت قطره در گفت و گو با عموی این نوجوان نوشته بود، این دختر نوجوان شناسنامه نداشت و به همین دلیل نمی توانست درس بخواند و این موضوع وی را ناراحت و افسرده کرده بود. به گفته عموی این دختر اهل سلماس او چند بار برای گرفتن شناسنامه اقدام کرده است ولی چون باید آزمایش دی‌ان‌ای انجام می‌داد و هزینه آن هشت میلیون تومان بود که خانواده توان پرداخت آن را نداشته است از داشتن شناسنامه محروم بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال‌های اخیر سن خودکشی در ایران به دانش آموزان ابتدایی و متوسطه رسیده است، در حالی که سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۹ سن خودکشی را ۱۵ تا ۳۴ سال در جهان اعلام کرد.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در مهرماه از افزایش ضریب رشد خودکشی در ایران خبرداد و گفت بیشتر خودکشی‌ها بین سنین ۱۵ تا ۳۵ سال اتفاق می افتند ولی در سال ۹۹ خودکشی‌های زیر ۱۵ سال هم انجام شده است.

معاون وزارت بهداشت نیز در پاییز سال گذشته اعلام کرد در سال ۹۷ آمار خودکشی در میان نوجوانان در ایران به ۲۰ درصد رسیده است.

مدیر برنامه پیشگیری از خودکشی دفتر سلامت روان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در در شهریور سال ۹۸ از افزایش خودکشی در ایران خبر داد و اضافه کرد هر سال بیش از پنج درصد به آمار خودکشی در کشور افزوده خواهد شد و در این بین استان‌های غربی بیشترین آمار خودکشی را دارند.

متخصصان و مقام های دولتی در ایران مشکلات اقتصادی را از اصلی ترین دلائل خودکشی در ایران عنوان می کنند.

طی ماه های گذشته و در پی شیوع کرونا دلیل خودکشی بسیاری از دانش آموزان در ایران نبود دسترسی آنها به تجهیزات آموزشی عنوان شد. دانش آموزانی که به دلیل فقر امکان دسترسی به شبکه آموزشی شاد را نداشته و از تحصیل محروم مانده بودند.

بیشتر از زندگی