امارات متحده عربی و اردن کشته شدن فخری‌زاده را محکوم کردند

امارات و اردن خواستار پرهیز از افزایش تنش‌ها در منطقه شده‌اند

تابوت محسن فخری‌زاده در حرم امام‌ رضا-IRANIAN DEFENCE MINISTRY / AFP

امارات متحده عربی در بیانیه‌ای کشته شدن محسن فخری‌زاده مغز متفکر برنامه‌های هسته‌ای-نظامی ایران را محکوم کرد. امارات در این بیانیه خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها و پرهیز از حرکت به سوی سطح جدیدی از بی‌ثباتی‌ها در منطقه شد.

به گزارش رویترز، اردن نیز کشته شدن فخری‌زاده را محکوم کرد. اردن خواستار تلاش‌ جامع برای پرهیز از تشدید تنش‌ها در منطقه خاورمیانه شد.

محسن فخری‌زاده روز جمعه در منطقه آبسرد دماوند،‌ در جریان عملیاتی که هنوز جزئیات آن به طور رسمی اعلام نشده،‌ کشته شد. روایت‌های متعددی از نقش عوامل انسانی متعدد و عملیات پیچیده نفوذ و حفره‌های امنیتی تا تکذیب حضور عوامل انسانی در مورد چگونگی کشته شدن فخری‌زاده مطرح است. وزارت اطلاعات می‌گوید به سرنخ‌هایی دست یافته اما هنوز گزارش خود را منتشر نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او به دلیل نقش مهمی که در برنامه‌های هسته‌ای-موشکی ایران ایفا می‌کرد، در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته بود و پیش‌تر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از افکار عمومی خواسته بود نام فخری‌زاده را به خاطر بسپارند.

مقامات تهران در ساعات اولیه پس از کشته شدن فخری‌زاده انگشت اتهام را به سوی اسرائیل نشانه رفتند اما بعدا آیت‌الله خامنه‌ای این اقدام را به جنایتکاران و مزدوران نسبت داد و به طور مشخص به اسرائیل اشاره نکرد. 

در حالی که برخی ناظران و ترویج دهندگان پروژه درگیری نظامی در منطقه اقدام تهران از طریق گروه‌های نیابتی و از جمله حزب‌الله را پیش‌بینی می‌کردند،‌گزارش کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل حاکی از آن است که حسن نصرالله هرگونه تحرک این گروه را لغو کرده است. همچنین این گزارش حاکی از آن است که نصرالله پس از کشته شدن فخری‌زاده از بیم آنکه هدف بعدی خود او باشد، به پناهگاه رفته است.

بیشتر از جهان