اتحادیه اروپا ترور فخری‌زاده را «عمل مجرمانه» دانست

آلمان از همه طرف‌ها خواست خویشتن‌داری به خرج دهند

اتحادیه اروپا خواستار پرهیز از تشدید تنش شد- KENZO TRIBOUILLARD / AFP

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه ترور محسن فخری‌زاده از مدیران کلیدی برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران را، که تهران اسرائیل را پشت آن می‌داند، یک «عمل مجرمانه» توصیف کرد و از همه طرف‌ها خواست خویشتن‌داری خود را حفظ کنند.

سخنگوی جوزپ بورل در بیانیه‌ای گفت، «در ۲۷ نوامبر ۲۰۲۰ در آبسرد، ایران، یک مقام دولت ایران و چند غیرنظامی در یک رشته حملات خشونت‌بار کشته شدند. این یک عمل مجرمانه و برخلاف اصل احترام به حقوق بشر است که اتحادیه اروپا آن را پاس می‌دارد.»

وی ضمن تسلیت به خانواده قربانیان گفت، «در این دوران که چیزی مشخص نیست بیش از هر زمان دیگر اهمیت دارد که همه طرف‌ها آرامش خود را حفظ کنند و برای پرهیز از تشدید تنشی که نمی‌تواند به نفع کسی باشد، حداکثر خویشتن‌داری را از خود نشان دهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محسن فخری‌زاده، که از او با عناوینی مانند «مرد مرموز» یا «مغز متفکر» برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران یاد می‌شود، روز جمعه در آبسرد دماوند، از سوی یک گروه مسلح هدف سوء قصد قرار گرفت و پس از انتقال به بیمارستان به دلیل شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد.

تهران، اسرائیل را پشت حمله می‌داند و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز گذشته با بیان این که «نشانه‌های جدی» از نقش اسرائیل در آن دیده می‌شود، از جامعه بین‌المللی به ویژه اتحادیه اروپا خواست این حمله را که او یک «عمل تروریستی دولتی» خوانده محکوم کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت خارجه آلمان روز شنبه در واکنش به این تحولات از همه طرف‌ها خواست خویشتن‌داری به خرج دهند و از تشدید تنش‌ها که می‌تواند هرگونه مذاکره در مورد برنامه هسته‌ای ایران را از مسیر خود منحرف کند پرهیز کنند.

به دنبال پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، امیدها به گفت‌وگو برای بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای ۱۳۹۴ قدرت‌های جهانی با تهران و بازگشت جمهوری اسلامی به تعهدات خود در توافق افزایش یافته است. دولت جدید آمریکا اول بهمن آغاز به کار می‌کند.

بیشتر از