خلیل‌زاد: از جنگ افغانستان فرار نمی‌کنیم، اما صلح باید برقرار شود

«جنگ افغانستان طولانی‌ترین جنگ برای آمریکا بوده است»

AFP

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان گفته است که ایالات متحده، در تلاش فرار از جنگ کنونی افغانستان نیست، اما کوشش می‌کند که صلح دائمی در این کشور برقرار شود، تا همه مردم افغانستان در یک فضای صلح‌آمیز زندگی کنند.

آقای خلیل‌زاد، جنگ کنونی افغانستان را طولانی‌ترین جنگ برای ایالات متحده آمریکا خواند و گفته است که آمریکا در تلاش است تا جنگ چندین ساله افغانستان را از راه‌های مذاکره و گفت‌وگو، حل کند.

خلیل‌زاد گفت: «ایالات متحده آمریکا می‌خواهد یک میراث خوب در افغانستان از خود به جا بگذارد». 

او افزود: «ما نمی‌خواهیم از این جنگ فرار کنیم، یا اینکه رهایی بیابیم، چرا که آمریکا می‌خواهد که همراه افغانستان یک رابطه دراز مدت داشته باشد».

همچنین مارک میلی، رئیس ستاد ارتش آمریکا گفته است که خروج پیش از وقت نیروهای خارجی از افغانستان، یک اشتباه «استراتژیک» خواهد بود.

این هشدار آقای میلی در حالی اظهار می‌شود که او از گفت‌و‌گوهای صلح میان نمایندگان آمریکا با طالبان، خوشبین به نظر می‌رسد.

چندی پیش مایک پومپئو وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در دیدای که با مقامات افغانستان در کابل داشت، نیز گفته بود: «امیدوارم پیش از پایان سال میلادی، شاهد یک توافق صلح، میان آمریکا و گروه طالبان باشیم».

گفته‌های تازه آقای خلیل‌زاد در حالی اظهار شده است که تعدادی از مقامات پیشین گروه طالبان، از پیشرفت گفت‌و‌گوهای صلح، میان آمریکا و نمایندگان گروه طالبان خبرمی‌دهند. آنها گفته‌اند که طالبان با آمریکایی‌ها در مورد خروج نظامیان خارجی از افغانستان نیز به توافق رسیده‌اند.

نرگس احمدی، دانشجوی دانشکده خبرنگاری است، او در مورد گفت‌و‌گوهای صلح می‌گوید: «ما مردم افغانستان تشنه صلح هستیم، اما صلح که دستاوردهای چندین سال پسین را از ما نگیرد، به ویژه دستاوردها و آزادی بانوان را که خود قربانی دادند و به دست‌ آورده‌اند».

خانم احمدی ادامه داده است: «باید توافق صلح که میان آمریکا و نمایندگان گروه طالبان به امضاء می‌رسد، واضح و روشن باشد و همه اقوام و اقشار مختلف افغانستان بدانند و آگاهی داشته باشند، مباد که توافق پنهانی روزگار ما را سیاه‌تر از گذشته کند».

نوین امیر، ساکن شهر کابل است، او تازه از اروپا به افغانستان برگشته است. آقای امیری در مورد گفته‌های تازه مقامات آمریکایی گفت: «یکی از آرزوهای کلان شهروندان افغانستان برقراری صلح دراین کشوراست، صلح که همه جناح‌های و اقوام این سرزمین را دور هم جمع سازد و برادرانه زندگی کنند».

آقای امیری افزوده است: «صلح مادر همه خوشبختی‌هاست و صلح زمینه‌ساز ترقی و پیشرفت در یک جامعه است. هرگاه در کشور ما صلح برقرار شود، ما دیگر هیچ نیاز رفتن به کشورهای خارجی نداریم. در کشور خود کار می‌کنیم و آبادش می سازیم».

گفته‌های مقامات بلندپایه آمریکا در مورد امکان به نتیجه رسیدن گفت‌و‌گوهای صلح با طالبان و تاکید بر حضور نظامیشان در افغانستان در حالی بیان می‌شود که زلمی خلیل‌زاد نماینده وزارت خارجه ایالات متحده، دور هفتم مذاکرات صلح را میان آمریکا و طالبان مفید و پر از دستاورد خوانده و گفته است که این دور از گفت‌و‌گوهای صلح برای افغانستان نتیجه موثری در پی خواهد داشت. به گفته وی طالبان نیز نسبت به این دور از گفت‌و‌گوها خوشبین هستند.

بیشتر از