حلیمه عدن، مدل مسلمان از دنیای مد کناره‌گیری می‌کند

«داشتن حجاب حقیقتا سفری پرفرازونشیب است»

حلیمه عدن معتقد است اگر به کارش به عنوان یک مدل مد ادامه دهد، ارزش‌هایی را که برای حجاب خود قائل بوده را، از دست می دهد - Craig Barritt / Getty Images via AFP

این مدل آمریکایی که برای کارزار برندهای مد از جمله «فنتی بیوتی» ریانا و «ایزی» کانیه‌وست کار کرده است، می‌گوید این تصمیم را به این دلیل اتخاذ کرده است که صنایع مد او را تحت‌فشار گذاشته‌ است تا اعتقادات مذهبی‌ خود را نادیده بگیرد. 

خانم عدن در سال ۲۰۱۷ و در سن ۱۹ سالگی  که  در نخستین دفیله(کت واک) خود در هفته مد نیویورک باحجاب ظاهر شد، در صدر خبرها قرار گرفت. به دنبال آن، حلیمه عدن روی جلد مجله مد «ووگ» بریتانیا، «اسپورتز ایلاستریتِد» و «آلور»، مجله زیبایی زنان آمریکا ظاهر شد.

به‌رغم موفقیت چشمگیر حلیمه عدن ۲۳ ساله که سومالی‌تبار است و در یک اردوگاه آوارگان در کنیا متولد شده است، او به صنعت مد پشت می‌کند.

او در حساب اینستاگرام خود نوشت که چگونه احساس کرده است واقعیت شخصیت خودش را از دست می‌دهد و بار دیگر ارزش‌های حرفه‌اش به عنوان یک مدل را مورد ارزیابی قرار داده است. 

وی می‌افزاید که همه‌گیری ویروس کرونا به او این فرصت را داد تا در مورد ارزش‌های خود بیشتر فکر کند و متوجه شود اگر به کارش به عنوان یک مدل مد ادامه دهد ممکن است ارزش‌هایی را که برای حجاب خود قائل بوده است، «کاملا» از دست بدهد.

عدن در پستش می‌نویسد: «همانطور که بارها گفته‌ام عضو یک اقلیت بودن در داخل اقلیتی دیگر هرگز آسان نیست. داشتن حجاب حقیقتا سفری پرفرازونشیب است.»

عدن می‌افزاید که چنان «سخت در تلاش» برای ارائه دین و جامعه‌ خود در جهان مد بوده است که پیوند خود با فردی که واقعا هست «قطع» شده و او اغلب خود را در شرایطی می‌دیده است که می‌باید ارزش‌هایش را زیر پا بگذارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم عدن در ادامه توضیح می‌دهد که او گاه وقت نماز را از دست می‌داده و یک‌بار هم موافقت کرده است به جای روسری، یک شلوار جین دور سرش ببندند. عدن می‌گوید پس از پایان فیلمبرداری در اتاق هتلش گریسته است. او می‌نویسد: «اما این حتی سلیقه و روش من نیست. هرگز نبوده. چرا به آن‌ها اجازه دادم روی سرم جین ببندند؟ تا آن هنگام تنها دامن  و لباس‌های بلند پوشیده بودم. به اتاق هتلم برگشتم و بعد از این فیلمبرداری گریه کردم چون در اعماق ذهنم می‌دانستم این درست نیست. اما می‌ترسیدم حرفم را بزنم. واقعیت این است که بسیار ناراحت بودم. این من نبودم.»

عدن بعدا به دوستدارانش در تویتر گفت که اعتقاداتشان را «نفروشند» و افزود که او خودش را بیشتر برای «فرصت‌طلبی » سرزنش می‌کند تا «آنچه واقعا در خطر بوده است». او از مادرش به خاطر راهنمایی او در راه پرتلاطمش قدردانی کرد. 

عدن نوشت: «او سال‌ها بود که از من می‌خواست چشم‌هایم را باز کنم. به لطف کووید و قطع ارتباط با صنعت مد سرانجام متوجه شدم در سفر  شخصی‌ خود در پیوند با حجاب چه اشتباهی کرده‌ام. به عقب که نگاه می‌کنم می‌بینم که آنچه را که می‌گفتم هرگز نمی‌کنم، انجام داده‌ام.»

خانم عدن می‌افزاید: «سفر حجاب من زمانی که خواهرهایم کنارم بودند بیشترین قدرت را داشت. این زمینه‌ای است که حالا در مورد خودم کشف می‌کنم. حجاب من زمانی که با فرهنگ سومالی احاطه شده بودم، در جای درست خود قرار گرفت.»

به دنبال این موضوع، تعدادی از شخصیت‌های بانفوذ از عدن حمایت کردند. ریانا در واکنش به یکی از پست‌های اینستاگرامی او نوشت: «خیلی دوستت دارم ملکه.» 

جی جی و بلا حدید هم ضمن ابراز علاقه به عدن در شبکه‌های اجتماعی نوشتند که هردوی آن‌ها به دوستشان «افتخار» می‌کنند. جی جی حدید در پست اینستاگرامش نوشت: «همه باید الان داستان حلیمه را بخوانند. خیلی مهم است، چه محجبه باشد چه نباشد، با تفکر در خود و بازگشت به راه (منتخب خود) بااحساسی که برایمان صمیمی است – این تنها راهی است که احساس رضایت واقعی می‌آورد.»

او در ادامه نوشت: «من زمانی از طریق درمان-روانی یادگرفتم که اگر به مرزهایمان احترام بگذاریم، به معنی آن نیست که قدر فرصت‌ها را نمی‌دانیم. نتیجه‌ این خواهد بود که دردرون خود احساس خلا نمی‌کنیم و حس نمی‌کنیم از ما سواستفاده شده است. خواهرم حلیمه، از روز اولی که تو را دیدم الهام‌بخش من بودی و همیشه به تو افتخار کرده‌ام. همچنان بدرخش. با مهر فراوان.»

عدن پست خود در شبکه‌های اجتماعی را با اشاره به این که تا چه حد از درددل  در مورد تجربیات خود در صنعت مد راضی است، به پایان می‌برد. او می‌نویسد: «حالا می‌توانم در آرامش بخوابم. آنچه می‌خواستم بگویم گفتم و همینجا تمامش می‌کنم. این پرآرامش‌ترین لحظات زندگی من از سال ۲۰۱۶ است که (کار در صنعت مد را) شروع کردم. نگه داشتن آن در دل، به معنی واقعی زهرآگین بود.»

© The Independent

بیشتر از مُد و زیبایی