دستگیری دیپلمات ایرانی جان پنج عضو مجلس بریتانیا را نجات داد

رودی جولیانی، وکیل شخصی دونالد ترامپ نیز یکی از شرکت‌کنندگان در این گردهمایی بود

برنامه‌ای که گفته می‌شود این بمب‎‌گذاری برای آن برنامه‌ریزی‌شده بود، دهم تیرماه ۱۳۹۷ در حومه پاریس برگزار شد- mojahedin.org

دستگیری یک دیپلمات ایرانی باعث خنثی شدن برنامه بمب‌گذاری در پاریس و نجات جان پنج عضو مجلس بریتانیا شد.

روزنامه بریتانیایی دیلی میرور ادعا کرده است که دستگیری اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی باعث شده است تا باب بلکمن، متیو آفرورد، سر دیوید آمس و ترزا ویلیرز، نمایندگان حزب محافظه‌کار و همچنین راجر گودسیف از حزب کارگر، قربانی بمب‌گذاری در پاریس نشوند.

تجمع سازمان مجاهدین خلق که گفته می‌شود این بمب‎‌گذاری برای آن برنامه‌ریزی‌شده بود، دهم تیرماه ۱۳۹۷ در حومه پاریس برگزار شد.

علاوه بر گروه ۲۵ نفره بریتانیایی شامل نمایندگان مجلس، رودی جولیانی، وکیل شخصی دونالد ترامپ نیز یکی از شرکت‌کنندگان در این گردهمایی بود و در آن خواهان «سقوط حکومت ایران» شد.

 گفته می‌شود که اسدی با استفاده از مصونیت دیپلماتیک خود در عدم بازرسی محتویات چمدانش، مواد منفجره را به همدستانش رسانده است. مقام‌های حکومت ایران این موضوع را رد می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دادگاه رسیدگی به جرائم آقای اسدی در حال حاضر در بلژیک در حال برگزاری است. در این دادگاه او به همراه دو فرد دیگر این پرونده به برنامه‌ریزی برای «بمب‌گذاری» در گردهمایی سالانه سازمان مجاهدین خلق در پاریس متهم شده‌اند.

طبق پرونده‌های دادستانی، اسدی مواد منفجره را با پرواز تجاری به اتریش حمل کرده است. گفته می‌شود که بمب را فقط دو روز قبل از دستگیری، در «پیتزا هات» در لوکزامبورگ به سعدونی و نعامی تحویل داده است.

پلیس بلژیک دو سال پیش در خودروی این زوج ایرانی- بلژیکی نسیمه نعامی و امیر سعدونی که دو متهم دیگر این پرونده هستند نیم کیلو مواد منفجره یافت. پس‌ازآن آقای اسدی نیز در آلمان دستگیر و به بلژیک مسترد شد.

چهارمین مظنون پرونده مهرداد عارفانی است که در بروکسل ساکن است و قصد داشته در روز برنامه‌ریزی‌شده برای حمله به ویوپنت برود. او تلفنی را در اختیار داشته که شماره آن متعلق به اسدی بوده است.

بمب مورد اشاره حاوی ماده منفجره تری استون تری پروکسید معروف به «مادر شیطان» بود.

نوع مواد منفجره کشف‌شده مشابه حملات نوامبر ۲۰۱۵ پاریس که در آن ۱۳۰ نفر کشته شدند بود. همچنین در بمب‌گذاری در منچستر که باعث مرگ ۲۳ نفر شد نیز از این ماده استفاده‌شده بود.

بیشتر از جهان