پرش با نیزه از روی مرز، شهروند کره شمالی را به آزادی رساند

چطور کسی توانسته از مرزی به شدت حفاظت شده بگذرد و آژیری هم به صدا در نیاید؟

بیش از ۳۲ هزار تبعه کره شمالی طی سالیان گذشته به کره جنوبی گریخته‌اند - GREG BAKER / AFP

پناهنده تبعه کره شمالی با ادعای آن که طی فرار پرخطرش با نیزه از روی مانعی به بلندای حدود سه متر پریده است، مقامات کره جنوبی را مات و مبهوت کرد. 

طبق مصاحبه یک مقام رسمی سئول با نشریه هرالد کره، این مرد که نزدیک به سی سال سن دارد پس از دستگیری در کره جنوبی تحت بازجویی قرار گرفت و ادعا کرد با توجه به آن که در گذشته به ورزش ژیمناستیک اشتغال داشته است با «پرش از روی ارتفاع بیش از ۳ متری موانع» بین دو کشور در منطقه حائل غیرنظامی توانسته فرار کند. 

انتشار این اخبار موجی از پرسش‌های انتقادی را در کره جنوبی به راه انداخت که این مرد چطور توانسته از مرزی به شدت حفاظت شده عبور کند و هیچ آژیری هم به صدا در نیامده است. 

این پناهنده که می‌گویند غیرنظامی است اندامی باریک و ورزیده دارد و طبق گزارش هرالد، مقامات دولتی وی را وادار کردند قابلیت‌های خود را در پرش نمایش دهد تا قبول کنند با نیزه از روی موانع مرزی پریده است نه آن که از روی موانع بالا رفته باشد. 

طبق گزارش روزنامه معروف چوسان ایلهوی کره‌جنوبی، بنابر نظریه ارتش کره جنوبی احتمال قوی‌تر آن است که این مرد از تیرکی آهنی بالا رفته باشد و به آن سوی موانع سیم‌خاردار پریده باشد. 

به هر حال مقامات کره جنوبی دستور انجام تحقیقات فوری در این باره را صادر کرده‌اند. در بیانیه ستاد مشترک ارتش کره جنوبی آمده است: «قرار است تحقیق مفصلی درباره این مرد انجام گیرد تا مشخص شود چگونه از مرز عبور کرده است و آیا به راستی در پی پناهنده شدن بوده است.» 

سربازان کره جنوبی در تاریخ ۴ نوامبر این مرد را دستگیر کردند اما ارتش این هفته اعلام کرد که او ادعا می‌کند از روی مانعی پرش کرده که می‌بایست عبورناپذیر بوده باشد. 

این پناهنده می‌بایست نخست از زیر یا روی موانع سیم‌خاردار سمت کره‌شمالی منطقه حائل عبور کرده باشد که چهار کیلومتر پهنا دارد و از زمان امضای  آتش‌بش در پایان جنگ کره در ژوییه ۱۹۵۳ کره شمالی و جنوبی را از هم جدا کرده است. سپس می‌بایست از موانع سیم‌خاردار به ارتفاع ۳.۵ متر در سمت کره جنوبی عبور می‌کرد و در تمام این مدت از چشم نگهبانان دو سمت و همچنین حسگرهای الکترونیکی پنهان بماند. 

به نظر می‌رسد به ویژه امنیت سمت شرقی ناحیه حائل دچار خلل باشد که آخرین فرارهای پناهندگان هم از آن قسمت صورت گرفته است. نگهبانی در این نوار مرزی برای نظامیان کره جنوبی خیلی کسالت‌بار بوده است و با توجه به آن که مدت خدمت نظام وظیفه در کره جنوبی از دو سال در چند سال پیش به ۱۸ تا ۲۰ ماه کاهش یافته است، انضباط نظامی نیز به طور فزاینده‌ای کاهش یافته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از منابع خبری در ارتش کره جنوبی می‌گوید: «تحقیقات کاملی انجام می‌دهیم تا مشخص شود چه اتفاقی افتاده است و اقداماتی انجام خواهیم داد تا دیگر هرگز چنین فرارهایی اتفاق نیفتد.» این منبع در مورد جزییات اقداماتی مثل تنبیه انضباطی نظامیان مسؤول امنیت در این منطقه توضیح بیشتری نداد. 

بیش از ۳۲ هزار تبعه کره شمالی طی سالیان گذشته به کره جنوبی گریخته‌اند اما تقریباً همه آن‌ها غالباً با پرداخت مبالغ هنگفت به «دلالانی» که به مرزبانان کره شمالی رشوه می‌دهند از رودخانه‌های تیومن یا یالو در مرز کره شمالی و چین عبور می‌کنند و سپس پنهان از چشم پلیس چین وارد کره جنوبی می‌شوند. 

با توجه به موانع سیم‌خاردار حلقوی بلندی که در هردو سمت کره شمالی و جنوبی وجود دارد و هزاران مین و حسگرهای الکتریکی که در هر دو سو نصب کرده‌اند، فرار از طریق مرز به کره جنوبی خیلی دشوار است. 

این فرد خیلی خوش‌اقبال‌تر از آن سرباز کره شمالی بود که سه سال قبل در دهکده‌ای به نام پانمونجون واقع در ۶۵ کیلومتری شمال سئول که محل پیمان آتش‌بس بود، دست به عبور از منطقه غیرنظامی زد. نیروهای کره‌شمالی که  قدم به قدم او را تعقیب می‌کردند، زخم‌های زیادی به وی وارد کردند و در نهایت به دست سربازان کره جنوبی نجات یافت که با بالگرد وی را به بیمارستان انتقال دادند تا تحت عمل جراحی تخصصی قرار گیرد و زنده بماند. 

هشت‌سال قبل نیز در این منطقه حائل غیرنظامی یک سرباز کره شمالی از همین منطقه عمومی از مرز گذشت. او توانست بی‌آن که دیده شود خودش را به پایگاه مرزبانان کره جنوبی برساند.

© The Independent

بیشتر از جهان