تایلند تایید کرد؛ مبادله سه‌ ایرانی عامل بمبگذاری با شهروند استرالیایی

گفته می‌شود، گیلبرت در مقابل سعید مرادی، محمد خزاعی و مسعود صداقت‌زاده آزاد شد

سعید مرادی و محمد خزاعی پس از جلسه دادگاه در تایلند، مرداد ۱۳۹۲-عکس از عصر ایران

مقامات تایلند تایید کردند که سه ایرانی که در بمبگذاری سال ۲۰۱۲ در این کشور دست داشتند با کایلی مور گیلبرت، شهروند استرالیایی-بریتانیایی زندانی در ایران مبادله شده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، مقامات تایلند تایید کردند که سه ایرانی عامل بمب‌گذاری را همزمان با آزادی کایلی مور گلیبرت ۳۳ساله از زندان آزاد کرده‌اند. اطلاعات ترافیک هوایی که به دست این خبرگزاری آمریکایی رسیده نیز نشان می‌دهد که هواپیمایی که در تصاویر صدا و سیما مشاهده می‌شود در این هفته دوبار از بانکوک به تهران و سپس دوحه پرواز داشته است. اطلاعات روی دم این هواپیما نشان می‌دهد که متعلق به یک خط هوایی خصوصی استرالیایی است که معمولا به دولت استرالیا خدمات می‌دهد.

مقامات تایلندی از ارایه جزئیات بیشتر در این زمینه خودداری کرده و نقش استرالیا در مبادله زندانیان را تایید یا تکذیب نکرده‌اند. به گفته مقامات تایلندی، این سه ایرانی در جریان توافق با ایران آزاد شده و این‌گونه توافق‌ها غیر معمول نیست. به گفته آنها تایلند هم در توافق‌هایی از این دست زندانی‌های خود را بازمی‌گرداند.

اما در این مبادله به جای شهروندان تایلندی، یک شهروند استرالیایی-بریتانیایی آزاد شده است. مقامات استرالیا در ساعات گذشته خبر مبادله کایلی مور گیلبرت با ایرانیان زندانی در تایلند و میانجی‌گری در این زمینه را تایید نکرده‌اند. 

روز گذشته صدا و سیما در گزارشی مدعی شد که یک تاجر و شهروند ایرانی که به «اتهام‌های واهی» در تایلند زندانی بودند، آزاد شدند. این سه مرد هنگام ورود به سالن فرودگاه کلاه به سر داشتند و بخش عمده‌ای از صورت آنها نیز با ماسک پوشیده شده بود و امکان تشخیص هویت وجود نداشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند مقامات تهران هویت این افراد را اعلام نکردند، برخی ناظران در همان ساعات نخست یکی از این زندانیان آزاد شده که روی ویلچر نشسته بود را شناسایی کردند: سعید مرادی، بمبگذاری که هشت سال پیش خودروی یک دیپلمات اسرائیلی در بانکوک را هدف گرفته بود و حین فرار و پرتاب مواد منفجره دو پایش قطع شد. دادگاه تایلند او را به جرم دخالت در بمب‌گذاری علیه دیپلمات‌های اسرائیلی به حبس ابد محکوم کرده بود.

با توجه به مهر تایید مقامات تایلند بر آزادی سه ایرانی عامل بمبگذاری به نظر می‌رسد کایلی مور گیلبرت، استاد مطالعات اسلام در دانشگاه ملبورن در ساعات اولیه بامداد امروز (پنجشنبه) در جریان مبادله با سعید مرادی، محمد خزاعی و مسعود صداقت‌زاده (عاملان بمبگذاری سال ۲۰۱۲ در بانکوک) پس از ۸۰۴ روز بازداشت آزاد شده است.

کایلی مور گیلبرت که در شهریورماه ۱۳۹۷ برای شرکت در کنفرانس شیعه‌شناسی راهی ایران شده بود، هنگام بازگشت در فرودگاه تهران دستگیر شد. او اتهام جاسوسی را رد کرد و بعدها اعلام کرد که به دلیل نپذیرفتن «پیشنهاد وزارت اطلاعات برای همکاری» به ۱۰ سال حبس محکوم شده است.

خبرگزاری‌های داخلی ایران و صدا و سیما با انتشار یک متن یکسان در مورد بازداشت و اتهام‌های کایلی مور مدعی شدند که او از سال‌ها قبل از سوی سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل آموزش دیده و هنگام سفر به ایران زیر نظر بوده است. این بیانیه و اعترافی که از کایلی مورد در مقابل زندان گرفته شده، سناریوی تکراری «نفوذ و جاسوسی» را علیه او مطرح کرده و ادعا می‌کند که کایلی مور قبل از سفری که در جریان آن بازداشت شد، یک‌بار دیگر نیز به ایران سفر کرده بود.

برخی تحلیلگران و اتباع خارجی که قبلا در ایران بازداشت شده و مباده شده‌اند، اقدامات تهران در بازداشت اتباع خارجی را سناریویی از پیش‌طراحی شده عنوان می‌کنند. آنها بر این باورند که نخست سناریو طراحی می‌شود، بعد بازیگر آن طبق مشخصات سناریو به دام می‌افتد. البته تهران این اتهام‌ها را رد می‌کند.

اما از آنجایی که پرونده کایلی مور گیلبرت حدود ۹ ماه مسکوت گذاشته شده بود و تا ماه‌ها بعد پس از افشای بازداشت او در تهران نیز روشن نبود اتهام جاسوسی متوجه او مربوط به کدام کشور است، گمانه‌زنی‌ها در مورد برنامه‌ریزی برای مبادله زندانیان تقویت می‌شود.

پس از ماه‌ها بازداشت و صدور حکم ۱۰ سال زندان برای کایلی مور گیلبرت، سرانجام سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی جرم او را «جاسوسی برای اسرائیل» اعلام کرد.

اکنون نیز مبادله او با سه ایرانی عامل بمبگذاری و سوء قصد به دیپلمات‌های اسرائیلی، می‌تواند بخش دیگری از ادعای سناریو چینی برای مبادله زندانیان را تکمیل کند. سناریویی که باوجود اعلام آمادگی آشکار مقامات تهران برای مبادله زندانیان، هیچگاه به طور رسمی تایید نشده است.

بیشتر از