سفیر استرالیا با کایلی مور گیلبرت در زندان قرچک ملاقات کرد

سفیر استرالیا که پیش‌تر با مجتبی ذوالنور دیدار کرده بود، حال کایلی مور را «خوب» توصیف کرد

کایلی مور گیلبرت از شهریورماه ۱۳۹۷ به اتهام جاسوسی برای کشور بیگانه در زندان اوین به سر می‌برد-عکس از شبکه‌های اجتماعی

سفیر استرالیا در ایران با کایلی مور گیلبرت، شهروند استرالیایی بریتانیایی  در زندان قرچک ملاقات کرد. او حدود دو هفته قبل نیز با مجتبی ذوالنور، رئیس کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دیدار کرده بود.

وزارت امور خارجه استرالیا می‌گوید ملاقات لیندال ساکس با کایلی مور، یکشنبه انجام شده است. به گفته سفیر استرالیا در تهران، «حال کایلی مور خوب است و به دارو، غذا و کتاب‌ دسترسی دارد.» سفیر استرالیا بار دیگر تکرار کرد که استرالیا باور دارد مساله کایلی مور گیلبرت از کانال‌های دیپلماتیک و نه رسانه‌ای، بهتر حل می‌شود و خود او و خانواده‌اش نیز خواستار حفظ حریم شخصی هستند. سفیر استرالیا می‌گوید، «برای دسترسی کنسولی منظم» به کایلی مور تلاش می‌کند.

کایلی مور گیلبرت،‌ استاد مطالعات اسلام در دانشگاه ملبورن به اتهام آنچه که «جاسوسی برای اسرائیل» خوانده شده، حکم ۱۰ سال زندان دریافت کرده و اخیرا از زندان اوین به زندان قرچک منتقل شده است.

او در شهریورماه ۱۳۹۷، زمانی که برای شرکت در کنفرانس شیعه‌شناسی به ایران سفر کرده بود، بازداشت شد.

کایلی مور اتهام جاسوسی را قبول ندارد و می‌گوید پیشنهاد وزارت اطلاعات برای همکاری در مقابلی آزادی‌اش را نپذیرفته است. او با ارسال نامه‌های متعدد از زندان از مقامات استرالیا تقاضا کرد، روند آزادی او را تسهیل کنند.

او در این نامه‌ها به وضعیت وخیم جسمی و روحی خود اشاره کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال خانواده کایلی مور گیلبرت پس از ملاقات سفیر استرالیا با او، بیانیه‌ای صادر کردند که در آن می‌گویند «بهترین راه حل این مساله، کانال‌های دیپلماتیک» است. بر اساس این بیانیه، خانواده کایلی مور با وزارت امور خارجه و دولت استرالیا در تماس نزدیک هستند. آنها همچنین از حامیان و دوستان کایلی مور گیلبرت قدردانی کرده‌اند.

سفیر استرالیا در حالی حال عمومی کایلی مور را خوب توصیف کرده که پیش‌تر گزارش‌هایی در مورد شرایط دشوار زندان قرچک برای زندانیان منتشر شده و ادعا شده بود که زندان قرچک در واقع مجازاتی مضاعف برای برخی زندانیان سیاسی است.

برخی فعالان حقوق بشر نیز در مورد سلامتی کایلی مور گیلبرت ابراز نگرانی کرده بودند.

ملاقات سفیر استرالیا با کایلی مور گیلبرت در زندان پس از آن انجام شد که لیندال ساکس با مجتبی ذوالنور، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ملاقات کرد.

این دیدار حدود دو هفته قبل انجام شده و گزارش‌ها حاکی از آن است که ذوالنور در این دیدار از اتحاد استرالیا با آمریکا علیه برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی و همچنین تحرک‌های آن در منطقه خلیج فارس، انتقاد کرده است. او در عین حال به سفیر استرالیا پیشنهاد تشکیل گروه دوستی پارلمانی داده است. سفیر استرالیا این پیشنهاد را نقطه عطفی در روابط دو کشور توصیف کرده است.

به گزارش ایسنا، ذوالنور در این دیدار که سی‌ام تیرماه انجام شد، به روشنی به همکاری نظامی استرالیا با آمریکا در ائتلاف امنیت دریانوردی در خلیج فارس اشاره می‌کند که پس از شرایط بحرانی تابستان گذشته در منطقه، تشکیل شد.

پیش از این برخی ناظران بین‌المللی به این نکته اشاره کرده‌ بودند که همراهی استرالیا با سیاست‌های آمریکا در قبال ایران می‌تواند در روند رسیدگی به پرونده استرالیایی‌های بازداشت شده در ایران تاثیرگذار باشد.

خبر بازداشت کایلی مور گیلبرت در ایران یک سال بعد در تابستان ۱۳۹۸ علنی شد. آن هم زمانی که دو استرالیایی دیگر به اتهام به پرواز درآوردن پهپاد در نزدیکی جاجرود بازداشت شدند. در روند آزادی این زوج بلاگر-جهانگرد، دو ایرانی دیگر به نام‌های نگار قدس کنی و رضا دهباشی که به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران در استرالیا بازداشت شده بودند،‌ به ایران بازگشتند.

سابقه گروگانگیری یا بازداشت اتباع خارجی یا دو تابعیتی با هدف امتیازگیری‌‌های سیاسی و اقتصادی یا مبادله با زندانیان ایرانی در خارج از کشور به ماه‌های نخستین پس از انقلاب اسلامی و حمله به سفارت آمریکا در تهران بازمی‌گردد. مقامات تهران بارها به روشنی تاکید کرده‌اند که آماده مبادله زندانیان با زندانیان دیگر یا حتی پول هستند. پرداخت بدهی بریتانیا بابت قرارداد تانک‌های چیفتین در زمان پهلوی یکی از این موارد است که در برابر آزادی نازنین زاغری رتکلیف، کارمند سابق بنیاد تامپسون رویترز مطرح شده است.