نامزد جو بایدن برای ریاست دستگاه اطلاعاتی آمریکا کیست؟

آوریل هینز اولین زنی است که نامزد رهبری سازمان امنیت ملی آمریکا می‌شود

پیش‌بینی می‌شود که رییس‌جمهور منتخب هر روز یک گزارش اطلاعاتی و امنیتی دریافت کند- JIM WATSON / AFP

آوریل هینز، گزینه جو بایدن برای مدیریت دستگاه اطلاعاتی آمریکا به معنی این هشدار است که دونالد ترامپ آژانس‌های جاسوسی و امنیتی آمریکا را با فشار بر آن‌ها برای اعلام نتایجی که مطابق دیدگاه‌های خودش باشد، «سیاسی» کرده است.  

معاون سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، به عنوان اولین زنی که این سمت را برعهده می‌گیرد، همچنین در میانه دهه ۱۹۹۰ مالک یک کتاب‌فروشی مستقل در بالتیمور بود که میزبان جلسات کتابخوانی با موضوعات روابط جنسی بود. 

اولین زنی که نامزد مدیریت سازمان اطلاعات ملی می‌شود، مقامی در دولت اوباما بود که تصمیم گرفت کارمندان امنیتی که از سوی بخش اطلاعات و امنیت سنا به دسترسی نامناسب به سامانه‌‌های کامپیوتری این هیات متهم شده بودند، مجازات نشوند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مساله فوق با هیات اطلاعات سنا، احتمالا کانون سؤال‌های کمیته جمهوری‌خواهان از او در در جلسه استماع برای رای اعتماد خواهد بود، اما تحلیل‌گران سوابق او می‌گویند که آقای بایدن و تیمش برای تایید وی رای جمع می‌کنند.  

جمهوری‌خواهان سنا، زمانی که او در ساختمان سنا و در جلسه استماع برای شنیدن آرای اعتماد حاضر شود، ممکن است احساس کنند که به دونالد ترامپ خیانت می‌کنند. اگر چنین شود، ممکن است که به انتقادات اخیر خانم هینز از فرمانده کل قوا (رییس‌جمهور فعلی) اهمیت  کمتری بدهند.  

او و دو نفر از مقام‌های سابق اطلاعاتی که در دوران دولت اوباما سمت‌های ارشد داشتند در ماه آوریل در مقاله‌ای نوشتند: «این فشار تاثیر دارد؛ جامعه اطلاعاتی در حال سیاسی شدن است.»  

این سه نفر در مقاله فوق نوشتند: «تمامی روسای جمهوری از زمان تاسیس جامعه اطلاعات آمریکا پس ازجنگ دوم جهانی از این اصل حمایت کرده‌اند، تا وقتی که دونالد ترامپ آمد. ترامپ بارها بر جامعه اطلاعاتی فشار آورده تا قضاوت‌های تحلیلی هم‌راستا با دیدگاه‌های او را ارائه دهند و نه دیدگاه‌هایی که براساس تحلیل‌های کارشناسانه خودشان باشد.»  

سمت مدیریت سازمان اطلاعات ملی طبق مصوبه‌ای که در سال ۲۰۰۴ به امضای جورج دبلیو بوش، رییس‌جمهور وقت رسید، به قانون تبدیل شد. دفتر مدیریت سازمان اطلاعات ملی مدیریت پیشرفت‌های اطلاعاتی را برعهده دارد، اما در انجام عملیات مخفیانه دخالتی ندارد؛ و این امر هنوز تحت اختیارات رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا - سیا- است.  

اما، در صورت تایید، ممکن است نظارت بر ارائه گزارش روزانه به رییس جمهور، برعهده خانم هینز قرار گیرد و آن‌ها را به آقای بایدن ارائه دهد (و یا کسی را از معاونان ارشد خود برای این کار منصوب کند).  

پیش‌بینی می‌شود که رییس‌جمهور منتخب هر روز یک گزارش اطلاعاتی و امنیتی دریافت کند. آقای ترامپ اوایل دوره ریاست جمهوری خود، از کارکنانش خواست تا این روال را تغییر دهند. به نظر او این کاری تکراری بود و گفته می‌شود که با برخی یا با همه یافته‌های گروه اطلاعاتی مخالف بود.  

اختلافات ترامپ و کمیته اطلاعاتی هرگز فروکش نکرد و جلسه ارائه گزارش اطلاعاتی بار دیگر روز دوشنبه در فهرست کارهای روزانه او دیده نشد. او از زمان بازگشت به کارزار انتخاباتی در ماه اکتبر، تنها چند بار شخصا به آن رسیدگی کرد.  

خانم هینز، برای همکاران جدیدش بیگانه نیست و برخی از آنان نیز در دوران ریاست جمهوری اوباما در سطح معاونت در سازمان‌های مربوطه خود فعالیت می‌کردند.  

او پس از خدمت به عنوان معاون سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، به کاخ سفید رفت تا معاون مشاور امنیت ملی آقای اوباما شود. ریاست کمیته بانفوذ «معاونان»، گروهی از مقام‌های ارشد که به گزینه‌های سیاست‌گذاری برای رییس‌جمهور کمک می‌کنند، از جمله مسؤولیت‌های او بود.  

مارک وارنر، نایب رییس کمیته اطلاعات سنا خانم هینز را «باهوش و قابل» توصیف کرده است.  

او گفت: «هر چه زودتر مدیر اطلاعات ملی تاییدشده مستقر شود تا شروع به ترمیم آسیبی بکند که درچهار سال گذشته به نهادهای اطلاعاتی ما در چهار سال گذشته وارد شده، بهتر است.» او افزود که پیش‌بینی می‌کند نامزد احراز این مقام «با سؤال‌های کوبنده سناتورهای دو سوی خط سیاسی مواجه شود».  

© The Independent

بیشتر از جهان