دو زن سیاه‌پوست گزینه‌های احتمالی بایدن برای سمت سخنگوی کاخ سفید

کارزار انتخاباتی بایدن وعده داده که دولتی را تشکیل دهد که بازتاب تنوع در جامعه آمریکا باشد

جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا- REUTERS/Kevin Lamarque

گفته می‌شود که دو نفر از پیشگامان گرفتن سمت مشاور رسانه‌ای در دولت بایدن، زنان سیاه‌پوست هستند. چنانچه هر یک از آنان به این سمت منصوب شود، اولین زن سیاه‌پوستی خواهد بود که به جایگاه سخنگویی در کاخ سفید راه خواهد یافت. این سمَت، یکی از مشاغل دولتی است که بیش از همه در معرض دید دیگران قرار دارد. 

این هم یکی دیگر از «اولین‌»‌های تاریخی دولتی در آمریکا خواهد بود که یک زن آسیایی-آمریکایی سیاه‌پوست، در آن معاون ریاست جمهوری شده است. 

گفته می‌شود که کرین جین-پیر و سیمون سندرز، دو مشاور سابق کارزار انتخاباتی بایدن، در صدر گزینه‌های مورد نظر او برای سخنگوی کاخ سفید قرار دارند. هر دوی آنان در کار با رهبران دولت‌ها و نیز در امور رسانه‌ای، تجربه حرفه‌ای دارند. 

خانم جین-پیر رئیس کارکنان کامالا هریس، معاون رئیس‌ جمهوری منتخب، تحلیلگر سیاسی شبکه‌های خبری ان‌بی‌سی و ام‌اس‌ان‌بی‌سی، مسئول رسانه‌ای تارنمای «مووآن» (MoveOn.org) و نیز مسئول اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا بوده است. 

خانم سندرز پیش از پیوستن به کارزار انتخاباتی بایدن، به عنوان مسئول رسانه‌ای کارزار انتخاباتی برنی سندرز در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ فعالیت کرده بود و با شبکه خبری سی‌ان‌ان همکاری داشت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارزار انتخاباتی بایدن وعده داده است که دولتی را تشکیل دهد که بازتاب تنوع در جامعه آمریکا باشد، و فعالان از گزینه‌های مورد نظر برای مسئول رسانه‌ای کاخ سفید استقبال کرده‌اند؛ هرچند پیش‌بینی نمی‌شود که گزینه منتخب برای این شغل، تا قبل از هفته آینده اعلام شود. 

آیمی الیسون، مدیر سازمان «شی د پیپل»‌، سازمانی که برای افزایش قدرت سیاسی زنان رنگین‌پوست فعالیت می‌کند، به نیوزویک گفت:‌ «به نظر من سیمون و کرین هر دو مشاوران رسانه‌ای فوق‌العاده‌ای خواهند بود. برعکس سال ۲۰۱۶، اکنون درک گسترده‌ای مبنی بر این که زنان سیاه‌پوست نقشی وسیع و محوری در کاخ سفید داشته‌اند، وجود دارد و ما صدایی مورد اعتماد به شمار می‌رویم.» 

آقای بایدن گفته است که نشست‌های روزانه رسانه‌ای در کاخ سفید را که در دولت ترامپ قطع شده بود، بازخواهد گرداند. تیم انتقالی او تصویری بالقوه درباره تنوع احتمالی دولت بایدن، با ۵۲ درصد زنان و ۴۶ درصد رنگین‌پوستان در مناصب دولتی، ارائه داده است. 

آقای بایدن در نظر دارد دولت خود را ، در مقایسه با دولت شدیدا محافظه‌کار ترامپ، از نظر ایدئولوژیک نیز متنوع کند. این سیاستمدار حزب دموکرات انتصاب جمهوریخواهان عمده، مانند جان کیسیک، فرماندار سابق اوهایو، را در نقش‌های ارشد در نظر دارد. 

در عین حال، به‌رغم اراده برای استخدام فهرست متنوعی از مقام‌ها، برخی از افراد جناح پیشرو‌ حزب دموکرات گفته‌اند که دولت بایدن با پر کردن تیم خود با بسیاری از افراد خودی حلقه واشنگتن و مدیران شرکت‌ها، دست به ریسک می‌زند. 

سناتور الیزابت وارن در توییتی نوشت:‌ «دولت ترامپ، که توسط لابی‌گران شرکت‌های بزرگ و برای لابی‌گران شرکت‌های بزرگ اداره می‌شود، برنامه‌ها و قوانین برای کمک به طبقه کم‌درآمد را تضعیف کرده است. آمریکایی‌ها این را به روشنی گفته‌اند: تحویل دادن دوباره کلیدها به شرکت‌های بزرگ و لابی‌گران، آخرین چیزی است که برای واشنگتن می‌خواهند.» 

© The Independent