بچه خردمند سبز فضایی بالاخره به فضا رفت

شاید بیبی یودا سعی دارد هدایت سفینه را به عهده بگیرد

بیبی یودا، شخصیت خیالی سریال مندلورین از سری داستان‌های جنگ ستارگان- عکس از شبکه های اجتماعی

فضانوردان اسپیس‌اکس، عروسک کوچک پارچه‌ای بیبی یودا (شخصیت خیالی جنگ ستارگان) را طی ماموریت اخیر Crew-1 به فضا فرستادند. موشک فالکن ۹ شرکت اسپیس‌اکس از سکوی پرتاب مرکز فضایی کندی ناسا به فضا پرتاب شد. این نخستین پرواز ناسا به شمار می‌رود که تمام و کمال به وسیله اسپیس‌اکس انجام می‌گیرد و انتظار می‌رود که امروز به ایستگاه فضایی بین‌المللی برسد. شاخص گرانش صفر در این ماموریت اما به نوعی عجیب و متفاوت بود و نشان می‌داد که راکت چه زمانی از میدان جاذبه زمین رها شد. در کنار فضانوردان انسان، مایک هاپکینز، ویکتور گلاور و شانون واکر از ناسا و سویچی ناگوچی از آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن، شخصیت داستانی کوچک جنگ ستارگان نیز این بار، در حالی که در کابین فضاپیما شناور بود دیده می‌شد. 

له آ چشیر متخصص ارتباطات ناسا در تصاویر پخش زنده که از ماموریت پخش می‌شد گفت: «ما بیبی یودا را در کابین داریم که تلاش می‌کند بنشیند.» جسیکا اندرسون مهندس اسپیس‌اکس در پاسخ گفت: «من فکر می‌کنم این صندلی ویکتور گلاو باشد. امیدوارم او با این مساله مشکلی نداشته باشد!» چشیر می‌افزاید: «شاید بیبی یودا دارد تلاش می‌کند خلبان هدایت‌کننده فضاپیما باشد.» 

شخصیت داستانی که از دیزنی و سریال‌های «جنگ ستارگان: مندلورین» می‌آید و نام رسمی آن The Child (کودک) است، جدیدترین نمونه از یک سنت دیرینه فضایی است که در آن از عروسک به عنوان شاخص برای نشان دادن دستیابی فضاپیما به گرانش صفر استفاده می‌شود. موشک TMA-17M سایوز که در ماه ژوییه سال ۲۰۱۵ به فضا پرتاب شد، از عروسک پارچه‌ای R2-D2 به عنوان شاخص و نشانگر گرانش صفر استفاده کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همکاری بین اسپیس‌اکس و ناسا به ایالات متحده آمریکا این امکان را خواهد داد که فضانوردان را از کشور خودشان به فضا بفرستند. پیش از این، صندلی‌های فضاپیمای روسی اجاره می‌شد که می‌توانست تا ۹۰ میلیون دلار هزینه در بر داشته باشد.

 داگ هرلی فرمانده اولین کرو اسپیس‌اکس می‌گوید: «به طور خلاصه من فکر می‌کنم این برای ما بهتر است که اگر می‌توانیم این کار را انجام دهیم، آن را از ایالات متحده انجام دهیم.» 

فضانوردان به مدت تقریبی شش ماه در ایستگاه فضایی بین‌المللی کار و زندگی خواهند کرد؛ به عبارتی طولانی‌ترین مدت زمان پرواز فضایی در تاریخ ناسا. 

ناسا امیدوار است که بتواند فضانوردان را بین ایستگاه فضایی بین‌المللی و ایالات متحده آمریکا جابه‌جا کند، مساله‌ای که اجازه خواهد داد آزمایش‌های بیشتری انجام دهد. 

یک پرواز تا ایستگاه فضایی بین‌المللی تقریبا ۲۸ ساعت به طول می‌انجامد اما سفر به طور کامل، خودکار و اتوماتیک است و فضانوردان تنها در صورت لزوم، کنترل و هدایت دستی آن را بر عهده می‌گیرند. انتظار می‌رود کپسول دراگون که قادر به حمل حداکثر هفت نفر به فضاست، برای ماموریت بعدی که در ماه مارس برنامه‌ریزی شده است دوباره مورد استفاده قرار گیرد. همچنین انتظار می‌رود که طی پانزده ماه آینده، اسپیس‌اکس هفت ماموریت دراگون شامل حمل سرنشین و محموله برای ناسا انجام دهد. 

ایلان ماسک مدیر اجرایی و بنیانگذار اسپیس‌اکس، به دلیل ابتلا به کرونا اجبارا شرکت در مراسم پرتاب فضاپیما را از دست داد. برخی از کاربران توییتر، آقای ماسک را با توجه به این که او پیش از این، جدی بودن همه‌گیری کرونا را دست کم گرفته بود، دست انداختند. یک کاربر او را به دلیل رویکرد نامناسب در قبال کرونا Space Karen (کارن فضایی: «کارن» به یک نوع خاص تیپ شخصیتی گفته می‌شود) نامید و پس از آن، این نام اهدایی به ایلان ماسک به سرعت در توییتر پخش شد.

© The Independent

بیشتر از زندگی