دراگون اسپیس‌اکس به ایستگاه فضایی متصل شد

چهار فضانورد، نام سفینه خود را «کپسول مقاومت» گذاشته‌اند

این دومین ماموریت فضایی اسپیس‌اکس به شمار می‌رود - Gregg Newton / AFP

فضانوردان ناسا در کپسول دراگون اسپیس‌اکس به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسیدند. 

سفر آن‌ها از مرکز فضایی کندی در فلوریدا نخستین پرواز سرنشین‌دار از خاک ایالات متحده آمریکا برای پرتاب انسان به فضا از زمان پایان برنامه فضایی شاتل بود. در حالی که اوایل امسال دو فضانورد سفر مشابهی را انجام داده بودند، این رسما آزمایش نهایی فناوری اسپیس‌اکس (پیش از آن که برای جابه‌جایی دائمی فضانوردان کاملا تایید شود) به شمار می‌رفت. چهار فضانورد - سه فضانورد از ناسا و دیگری از آژانس فضایی ژاپن- تا بهار، سرنشین این آزمایشگاه معلق (ایستگاه فضایی بین‌المللی) خواهند بود و در آن جا زندگی خواهند کرد. 

کپسول دراگون اواخر دوشنبه شب، پس از یک سفر ۲۷ساعته کاملا خودکار از مرکز فضایی کندی ناسا بلند شد و به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد. پیوستن آن به ایستگاه فضایی بین‌المللی در ۲۶۲ مایلی (۴۲۲ کیلومتری) بالای ایالت آیداهو صورت گرفت. 

کیت رابینز، فضانورد ساکن ایستگاه فضایی بین‌المللی زمانی که نخستین تماس رادیویی مایک هاپکینز، فرمانده دارگون را شنید گفت: «اوه! چه صدای خوبی می‌شنوم!» او سپس پس از اتصال دراگون به ایستگاه فضایی بین‌المللی افزود: «ما بی‌صبرانه منتظر این هستیم که شما را این جا در کنار خودمان داشته باشیم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دومین ماموریت فضایی اسپیس‌اکس به شمار می‌رود. اما این نخستین باری است که شرکت ایلان ماسک، سرنشینان را برای اقامت شش ماهه در ایستگاه فضایی ارسال می‌کند. آزمایش پرواز با دو خلبان اوایل امسال دو ماه به طول انجامیده بود. سه فضانورد آمریکایی و یک فضانورد ژاپنی تا زمان جایگزین شدن یک کپسول دراگون دیگر در ماه آوریل، در این آزمایشگاه که در مدار می‌چرخد باقی خواهند ماند و انتقال فضانوردان از/به ایستگاه فضایی برای ناسا همچنان ادامه خواهد یافت. این اصطلاحا سرویس خطی تاکسی، اینک با پرتاب یکشنبه شب، شروع به کار کرده است.  

هاپکینز و تیم او - ویکتور گلاور، شانون واکر و سویشی ناگوچی ژاپنی- به دو فضانورد روسی و آمریکایی ملحق خواهند شد که ماه گذشته از قزاقستان به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده شده بودند. گلاور نخستین آفریقایی-آمریکایی است که راهی سفر طولانی فضایی می‌شود. این فضانورد تازه‌کار روز دوشنبه نشان طلایی فضانوردی خود را دریافت کرد. این چهار فضانورد، کپسول خود را کپسول مقاومت نامگذاری کرده‌اند. با این هدف که به خصوص در این سال سخت به سراسر جهان، امید و انگیزه بدهند. آن‌ها روز دوشنبه یک تور بازدید از کپسول خود را به نمایش گذاشتند، از نمایش کنترل‌های صفحه لمسی گرفته تا نشان دادن محل‌های ذخیره‌سازی و آزمایش گرانش صفر: و همچنین عروسک پارچه‌ای کوچک بیبی یودا (شخصیت خیالی جنگ ستارگان) 

واکر می‌گوید که کپسول در مقایسه با پرواز آزمایشی برای آن‌ها کمی تنگ‌تر و ناراحت‌تر بوده است. او می‌گوید: «ما برای این که از سر راه هم کنار برویم یک‌جورهایی انگار که می‌رقصیدیم.» 

برای پرتاب روز یکشنبه، ناسا به دلیل ویروس کرونا دعوت از مهمانان را به حداقل رسانده بود و حتی ایلان ماسک نیز پس از آن که در توییت خود به احتمال تقریبا بالای ابتلای خود اشاره کرد، مجبور بود از جمع دور بماند. او وظایف خود را در مراسم رسمی پرتاب اسپیس‌اکس به گوین شاتول محول کرده بود، که به خبرنگاران اطمینان داد ایلان ماسک همچنان درگیر عملیات پرتاب یکشنبه شب است، هرچند که از راه دور. 

در حالی که فضانوردان برای اتصال به ایستگاه فضایی بین‌المللی آماده می‌شدند، خدمه دراگون تصاویر زنده از منظره پنجره دراگون را پخش کردند، تصاویری از نیوزلند و اقیانوس درخشان و باشکوه آبی رنگ و کمربندی از ابر در ۲۵۰ مایل پایین‌تر. ماموریت کنترل اسپیس‌اکس در مرکز هاوتورن در کالیفرنیا گفت: «شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد!» هاپکینز در پاسخ به او گفت: «از این بالا هم همین طور است!» 

گزارش تکمیلی از آسوشیتد پرس

© The Independent

بیشتر از جهان