دیدار پومپئو و ولیعهد عربستان؛ تاکید بر مقابله با نفوذ «بدخواهانه» ایران

سفیر عربستان در سازمان ملل بازگشت به برجام را «ساده‌لوحی» توصیف کرد

تصویر آرشیوی از دیدار بهمن‌ماه گذشته مایک پومپئو و محمد بن سلمان-ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / POOL / AFP

در حالی که عبدالله المعلمی، سفیر عربستان سعودی در سازمان ملل، در مصاحبه با فاکس نیوز بازگشت به برجام را «ساده‌لوحی» توصیف کرده، وزیر امور خارجه عربستان تاکید کرد که این کشور باید بخشی از هر توافق هسته‌ای احتمالی با ایران در آینده باشد. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که حضور نداشتن کشورهای منطقه در روند مذاکره‌های هسته‌ای با ایران و برجام از جمله عوامل شکست آن به‌شمار می‌رود.

سفیر عربستان در سازمان ملل با رد این ایده که ایالات متحده مجدداً به توافق هسته‌ای ایران برمی‌گردد، گفت هیچ کس آنقدر «ساده لوح» نیست که به برجام برگردد. او تاکید کرد که شکست توافق هسته‌ای ایران، به کل جهان ثابت شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر مایک پمپئو در دیدار با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد امارات متحده عربی، بر ضرورت همکاری‌های امنیتی و مقابله با نفوذ «بدخواهانه» ایران تاکید کرد. پومپئو گفت، سیاست دولت دونالد ترامپ در خاورمیانه، بر ایران به عنوان «تهدید اصلی در منطقه» متمرکز است. او یادآور شد در دوران ریاست جمهوری ترامپ، ایالات متحده توانست با فشار حداکثری، توانایی ایران در حمایت از شبه نظامیان در عراق، لبنان و سوریه را مهار کند. پمپئو گفت: «دولت ترامپ تا اخرین لحظه همین سیاست را پیش خواهد برد.»

فیصل بن فرحان آل سعود ، وزیر امور خارجه عربستان سعودی نیز در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ که عربستان میزبان آن بود، با اشاره به احتمال شکل‌گیری توافق جدید با جمهوری اسلامی به شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت عربستان سعودی باید در هر مذاکره‌ای که ایالات متحده احتمالا با ایران خواهد داشت مشارکت داشته باشد. این مشارکت نه تنها در راستای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران است بلکه منجر به کاهش «فعالیت‌های خصمانه ایران در منطقه» می‌شود.