خشم ترکیه از دیدار پمپئو با رهبران مسیحیان این کشور

انتظار می‌رود که یکی از محورهای اصلی تور هفت کشوری وزیر امور خارجه آمریکا، موضوع ایران باشد

دیدار مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با بارتولومیو یکم، اسقف اعظم قسطنطنیه، ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - Patrick Semansky / POOL / AFP

وزیر امور خارجه ایالات متحده در ادامه تور اروپا و خاورمیانه خود که به «تور هفت ملت» موسوم است در سفر امروز سه‌شنبه به ترکیه، با رهبر معنوی مسیحیان ارتدکس جهان مستقر در استانبول دیدار کرد. آسوشیتدپرس خبر داده که این سفر کوتاه به استانبول خشم مقامات ترکیه را که هیچ جلسه ای با پمپئو ندارند برانگیخته است.

آقای پمپئو ساعاتی پیش تصاویر دیدارش با پاتریارکت بارتولومیو یکم، اسقف اعظم قسطنطنیه و رهبر حدود ۳۰۰ میلیون مسیحی ارتدکس را در توییتر منتشر کرد. او همچنین قرار است با سردار پل راسل، اسقف اعظم ترکیه دیدار کند. گفتگو با مقامات مذهبی ترکیه با محور آزادی‌های مذهبی در این کشور انجام می‌گیرد.

سفر پمپئو به ترکیه، موجب خشم مقامات سیاسی این کشور شده و آنها را بر آن داشته که «نقض حقوق بشر در ایالات متحده» را به او یادآور شوند. هفته گذشته ترکیه در بیانیه تندی اظهارداشت: «در آیینه نگاه کنید و با مسائلی از جمله نژادپرستی، اسلام‌هراسی و جرایم مربوط به نفرت‌پراکنی مقابله کنید.»

ا‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ین سفر در حالی صورت می‌گیرد که آمریکا و ترکیه به عنوان دو متحد ناتو درباره بسیاری مسائل با هم اختلاف نظر دارند؛ حتی اگر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده روابط شخصی دوستانه‌ای داشته باشند.

وزیر خارجه آمریکا، روز ۲۳ آبان‌ماه تور اروپا و خاورمیانه خود را با ورود به پاریس آغاز کرد. ترکیه یکی از هفت کشوری است که او در این تور از آنها بازدید می‌کند.

او در جریان سفر به پاریس با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه دیدار کرد. در این دیدار درباره مسائلی از جمله «تهدیدهای عمده برای امنیت جهانی، تلاش برای مقابله با افراط‌گرایی خشونت‌بار، رویکردهای منطقه‌ای ایران و فعالیت‌های حزب‌الله لبنان» گفت‌وگو شد.

آقای پمپئو در این دیدار، همچنین موضوعاتی از جمله اتحاد پاریس و واشنگتن، یکپارچگی ناتو و مقابله با نفوذ روز افزون و جهانی چین را مطرح کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسانه‌های دولتی ایران و چین این سفر را مورد انتقاد قرار دادند. خبرگزاری ایرنا گزارش این سفر را با تیتر «سفر پمپئو به پاریس؛ تحمیلی، بدون کارت دعوت» و رادیو بین‌المللی فارسی‌زبان چین آن را با تیتر «اهداف شرورانه پمپئو از سفر به خاورمیانه» منتشر کردند.

پمپئو در ادامه این سفر، توقفی در گرجستان خواهد داشت و سپس به سکونت‌گاه‌های اسرائیل در کرانه باختری می‌رود. وزرای امور خارجه پیشین آمریکا از سفر به این منطقه خودداری می‌کردند.

آقای پمپئو پس از سفر به اسرائیل به عربستان سعودی، امارات و قطر سفر می‌کند. انتظار می‌رود که موضوع ایران محور اصلی گفت‌وگوهای او با سران کشورها باشد.

تور هفت کشوری آقای پمپئو که ۲۳ آبان آغاز شده، روز سوم آذرماه به پایان می‌رسد.