مشاور ترامپ: چین هزاران نفر را برای انتشار ویروس کرونا به دور دنیا فرستاد

«کووید-۱۹ در ماه نوامبر در چین تولید شد،‌ به احتمال قوی در یکی از آزمایشگاه‌های آنها»

پیتر ناوارو، مشاور کاخ سفید در امور بازرگانی - AFP via Getty Images

پیتر ناوارو، مشاور کاخ سفید در امور بازرگانی، در یک مصاحبه تلویزیونی در روز پنجشنبه یک تئوری کامل توطئه را مطرح کرد و گفت که چین «کمونیست»، درمیان سایر اقدامات، به‌عمد شهروندان خود را در «هواپیماهای براق» به دور دنیا فرستاد  تا  «تخم» کووید-۱۹ را منتشر  کنند.

او این ادعای بی‌اساس را در برنامه «آمریکا دیس ویک» (آمریکا در این هفته) با ، اریک بولینگ، مجری برنامه، مطرح کرد.

این مصاحبه با سوال بولینگ از آقای ناوارو آغاز شد که نظر او را در مورد قابلیت دستگاه رهبری بایدن در ارتباط با چین جویا شد. وی مراقب بود به این موضوع  که چه کسی رئیس ‌جمهوری آینده است، اشاره‌ای نکند.

ناوارو در پاسخ، با تکرار موضع هواداران سرسخت ترامپ که شکست او را در انتخابات ۲۰۲۰ نمی‌پذیرند، تاکید کرد که دونالد ترامپ «دومین دوره ریاست‌ جمهوری» خود را ادامه خواهد داد. او سپس پرسید که چرا مردم آمریکا «نسبت به چین که ما را به کووید-۱۹ مبتلا کرده بیشتر خشمگین نیستند؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ناوارو گفت: «آنها مردم را در اینجا می‌کشند. با این حال می‌بینیم که رسانه‌های عمده به آن اشاره‌ای نمی‌کنند. می‌بینیم که حزب دموکرات به آن اشاره‌ای نمی‌کند. بیایید آن عاملی را که واقعا مسئول این همه‌گیری است، سرزنش کنیم: حزب کمونیست چین. مردم به خاطر آن‌ها تلف می‌شوند.»

ناوارو در پاسخ به پرسش بولینگ که خواست تا او منظورش را روشن‌تر بیان کند، پا را از این فراتر نهاد و به حدس گفت که کووید-۱۹ «در ماه نوامبر در چین تولید شد،‌ به احتمال قوی در یکی از آزمایشگاه‌های آنها.»

او سپس تاکید کرد که چه انتشار ویروس عمدی بوده باشد، چه خیر، چین آن را «به مدت ۶۰ روز مخفی کرد.»

ناوارو گفت: «در طول آن مدت، خودشان تمام کشور را در قرنطینه گذاشتند، چون می‌دانستند خطرناک است، نمی‌خواستند مردمشان بیمار شوند، (اما) صدها هزار چینی را به دور دنیا فرستادند تا ویروس را منتشر کنند.»

مجری برنامه در مباحثه با آقای ناوارو پاسخ داد که تفاوت بسیاری میان انتشار عمدی ویروس توسط چین از طریق اعزام چینی‌ها به منظور «انتشار ویروس» و «اجازه مسافرت به مردم» وجود دارد، اما ناوارو همچنان بدون تغییرعقیده تاکید کرد که اظهارات او «واقعیت» دارد.

وی افزود: «آنها صدها هزار نفر را به دور دنیا فرستادند که آزادانه سفر کنند، در حالی که داخل کشور را قرنطینه کردند. حزب کمونیست چین می‌دانست که این یک ویروس کشنده است که می‌تواند جان مردم را بگیرد. آنها نمی‌خواستند مردم خودشان بمیرند، اما هیچ اهمیتی برای جان مردم دنیا قایل نبودند.»

© The Independent

بیشتر از جهان