آیا عراقچی به مشاوران بایدن پیام داده است؟

تحریم‌های اعمال شده از سوی ترامپ به‌سختی قابل بازگشت است

نیویورک تایمز مدعی شد که عباس عراقچی برای مشاوران جو بایدن پیام فرستاده است - ALEX HALADA / AFP

نیویورک‌تایمز در گزارشی مدعی شد که عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی تلاش کرده تا از طریق واسطه‌ها به مشاوران آقای بایدن پیام دهد که آمریکا باید پیش از مذاکرات، بدون هیچ پیش شرطی به توافقنامه هسته‌ای بازگردد.

همچنین نیویورک‌تایمز اضافه کرده که ایران با تعلیق غنی‌سازی و رفع موقتی تحریم‌ها نیز به‌هیچ‌وجه موافقت نمی‌کند.

مشاوران آقای بایدن دریافت چنین پیامی از سوی ایران را تأیید نکردند و بررسی این مسئله را به پس از مراسم تحلیف موکول کردند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده ایران از سطح تعیین شده غنی‌سازی اورانیوم در برجام، عدول کرده است. در همین راستا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته اعلام کرد که ایران اکنون بیش از ۲۴۴۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده دارد که بیش از هشت برابر حد تعیین شده در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است. اگرچه جمهوری اسلامی همچنان تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای را تکذیب می‌کند.

 جمهوری اسلامی سعی می‌کند قدرت چانه‌زنی خود در مذاکرات آتی با آمریکا را افزایش دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن قول داده است که به‌سرعت به برجام بازگردد و این موضوع سایر طرف‌های عضو برجام را امیدوار کرده است. بااین‌حال به نظر می‌رسد باتوجه‌به اقدامات دولت ترامپ، این کار ساده نیست. او در مناظرات انتخاباتی گفته بود که خروج آمریکا از برجام باعث انزوای آمریکا شده است. سی‌ان‌ان به نقل از او نوشت که اگر من به کاخ سفید بروم، راه ایران برای استفاده از دیپلماسی را باز می‌کنم.

ایران نیز علی‌رغم لفاظی‌هایش، امیدوارانه منتظر بازگشت ایالات متحده به برجام و کاهش تحریم‌ها است. در همین رابطه حسن روحانی پیش‌تر گفته بود که آمریکا باید بابت ترک برجام به جمهوری اسلامی غرامت بپردازد.

 این سخن در حالی مطرح می‌شود که تحریم‌های ایالات متحده به اقتصاد ایران به شدت آسیب‌زده و ارزش پول ملی این کشور را کاهش داده است.

بیشتر از جهان