شاهزاده ویلیام، شاهدخت دایانا و ماجرای مصاحبه جنجالی با بی‌بی‌سی

«این یک ازدواج سه نفره بود و درنتیجه قدری شلوغ بود»

شاهدخت داینا به همراه دو پسرش ویلیام و هری- POOL / AFP

شاهزاده ویلیام، دوک کمبریج، گفته است که تحقیقات در مورد مصاحبه مادرش، شاهدخت دایانا، با برنامه پانوراما «باید به کشف حقیقت در پس اقداماتی» که به تولید برنامه انجامید، کمک کند. 

شاهزاده ویلیام از تحقیقات مستقلی که در مورد مصاحبه جنجال‌برانگیز مارتین بشیر با دایانا، شاهدخت ولز، در سال ۱۹۹۵ انجام می‌گیرد به عنوان یک «گام مثبت در جهت درست» استقبال کرده است. 

بی‌بی‌سی، لرد دایسون قاضی القضات سابق دیوان عالی استیناف انگلستان و ولز (بخش‌هایی از بریتانیا) را مامور این تحقیقات کرده که قرار است به سرعت آغاز شود. هدف از این تحقیقات کشف گام‌هایی است که مارتین بشیر برای سازماندهی این مصاحبه برداشته بود. 

ویلیام که دومین وارث تاج و تخت انگلستان است، می‌گوید: «این تحقیقات مستقل گامی در جهت درست است. 

این (تحقیقات) باید حقیقت پشت مصاحبه برنامه پانوراما و تصمیماتی که پس از آن در بی‌بی سی اتخاذ شد، روشن کند.» 

این تحقیقات به دنبال اتهاماتی صورت می‌گیرد که در جریان آن «اِرل اسپنسر»، برادر دایانا گفت مارتین بشیر به او «صورت‌حساب‌های جعلی بانکی» نشان داد که به این گزارشگر کمک کرده تا به شاهدخت دایانا دسترسی پیدا کند. 

نتیجه آن، مصاحبه بسیار جنجال‌برانگیز ۲۵ سال پیش بود که در جریان آن دایانا گفت: «در این ازدواج (با شاهزاده چارلز) ما سه نفر بودیم و در نتیجه قدری شلوغ بود.» (توضیح: اشاره دایانا به رابطه میان چارلز و کامیلا، همسر کنونیش بود). 

بی‌بی‌سی مدعی است که دایانا در یادداشتی گفته بود صورت‌حساب‌های جعلی بانکی را ندیده است و آن‌ها در تصمیم او برای مصاحبه با بی‌بی سی دخیل نبودند. 

نکاتی که در این تحقیقات درنظر گرفته خواهد شد این است که آیا اقداماتی که بی‌بی‌سی و مارتین بشیر، برای گرفتن این مصاحبه انجام داده بوده‌اند مناسب بوده است و آیا این اقدامات در تصمیم دایانا به انجام مصاحبه دخیل بوده است یا نه. 

این تحقیقات به گفته بی‌بی‌سی همچنین بررسی خواهد کرد که آیا مدیریت بی‌بی‌سی درسال‌های ۱۹۹۵ و ۹۶ از «صورت‌حساب‌های جعلی بانکی که نشان می‌داد وجوهی به کارمند سابق ارل اسپنسر (و) برخی کارمندان خاندان سلطنتی پرداخت شده است» مطلع بوده است یا نه.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طراح گرافیکی که گفته می‌شود صورت‌حساب‌های بانکی را جعل کرده بود گفته است که بی‌بی سی او را «سپر بلا» کرده است و از این شبکه خبری خواست تا از او عذرخواهی کند. 

آقای بشیر که اکنون سردبیر بخش مذهبی بی‌بی‌سی است، در حال حاضر در مرخصی به سر می‌برد.  

در بیانیه بی‌بی‌سی در این زمینه گفته شده است: «او (آقای بشیر) در حال حاضر دوره نقاهت جراحی قلب را می‌گذراند و به دلیل ابتلا به کووید-۱۹ در ماه‌های گذشته شرایطش پیچیده‌تر شده است.» 

مصاحبه دایانا أساس سلطنت انگلستان را با افشای جزئیات شایعات مربوط به رابطه شاهزاده چارلز با کامیلا پارکر بولز، همسر کنونیش، تکان داد.  

دایانا همچنین توانایی چالز را به عنوان پادشاه انگلستان زیر سؤال برد. 

یک ماه پس از آن ملکه انگلستان از چارلز و دایانا که از یکدیگر جدا شده بودند، خواست تا رسما از یکدیگر طلاق بگیرند. طلاق آن‌ها در سال ۱۹۹۶ رسما صادر شد.  

شاهدخت دایانا درسال ۱۹۹۷ در یک تصادف اتومبیل در پاریس کشته شد.  

تیم دِیوی، مدیر کل بی‌بی‌سی می‌گوید: «بی‌بی‌سی مصمم است که حقیقت این ماجرا را کشف کند و به همین دلیل است که ما در این مورد خواستار تحقیقات مستقل شده‌ایم. 

لرد دایسون، قاضی‌القضات سابق دیوان عالی استیناف و قاضی دیوان عالی شخصیتی بسیار پراحترام و برجسته است که نظارت بر این روند را برعهده دارد.» 

لرد دایسون نیز گفته است: «این تحقیقاتی مهم است که من به سرعت اطمینان حاصل خواهم کرد که هم دقیق و هم منصفانه باشد.»  

بی‌بی‌سی نتیجه این تحقیقات را در پایان آن منتشر خواهد کرد.

گزارش  های بیشتر از پرس اسوسیشن

© The Independent

بیشتر از زندگی