ایلان ماسک: بیت‌کوین ارز شبح است

هزاران نفر به امید دریافت پول بیشتر، هزاران دلار ارز اینترنتی برای کلاهبرداران فرستاده‌اند

ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت اسپیس ایکس و تسلا ـ FREDERIC J. BROWN / AFP

ایلان ماسک در پاسخ به توصیه‌خواهی درباره سرمایه‌گذاری روی ارزهای اینترنتی گفت، بیت‌کوین ارز شبح است.

رئیس اسپیس‌اکس و تسلا، که این هفته سومین فرد ثروتمند جهان شد، در حالی چنین اظهارنظری کرد که ارزش بیت‌کوین به جایی رسیده که ممکن است از زمان اوج خود در سال ۲۰۱۷ نیز فراتر برود.

بیت‌کوین که اوایل سال جاری به زیر پنج هزار دلار هم رسیده بود، در حال حاضر معادل ۱۷ هزار و ۴۰۰ دلار (۱۳ هزار پوند) معامله می‌شود، که فقط سه هزار دلار کمتر از زمان اوج خودش است.

این افزایش قیمت، توجه‌ها را دوباره به سمت این رمزارز اینترنتی کشاند به طوری که ستاره سریال «بازی تاج و تخت»، میزی ویلیامز، روز دوشنبه با ارسال یک پست نظرسنجی در توییتر پرسید: «آیا روی بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کنم؟»

بیش از ۸۰۰ هزار نفر به این نظرسنجی پاسخ «منفی» دادند ولی هزاران نفر با نوشته‌ها و تصاویر مختلف او را تشویق به سرمایه‌گذاری کردند.

آقای ماسک با اشاره به آوازی از مجموعه تلویزیونی «جادوگر» گفت: «یک بیت‌کوین برای جادوگرت بالا بیانداز.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاربر دیگر توییتر در قالب یکی از تصویرنوشته‌های قدیمی بیت‌کوین پاسخ داد که در آن عکس یک جادوگر نشان داده می‌شود که روی آن نوشته «پول اینترنتی جادویی، به ما بپیوندید.»

ماسک با یک پیام رمزآلود از شکلک یک شبح و یک دسته اسکناس رشته کلام را ادامه داد. او همچنین با گذاشتن پیوندی از پایگاه خبری طنز «پیاز» از اصطلاح «پول شبح» استفاده کرد.

مطلب این پایگاه خبری به سال ۲۰۱۷ برمی‌گردد که درست پیش از اوج‌گیری بی‌سابقه ارزش بیت‌کوین منتشر شد.

در این مقاله آمده است: «بیت‌کوین در زمان انتشار این مطلب تا اندازه‌ای ضررهای قبلی خود را جبران کرد به طوری که کارشناسان به این حقیقت رسیدند که حتی پول شبح که مناسب‌ترین وسیله برای خرید هروئین به صورت ناشناس شناخته شده است، گاهی می‌تواند جان دوباره بگیرد.»

اشاره او به ارز اینترنتی بار دیگر توجه کلاهبردارانی را جلب کرد که تلاش می‌کنند با بدل‌سازی از نام کاربری و تصویرش و فراخواندن مردم به ارسال بیت‌کوین به یک آدرس ناشناس، پیروان بیت‌کوینی ایلان ماسک را سرکیسه کنند.

یک مقاله تحلیلی از ایندیپندنت در سال ۲۰۱۸ دریافت که بیش از ۴۰۰ نفر به امید دریافت پول بیشتر معادل هزاران دلار ارز اینترنتی را برای کلاهبرداران ارسال کرده‌اند.

پیش‌تر در سال جاری، ماسک در توییتر مدعی شد این معضل به «سطوح جدیدی» رسیده است و از جک دارسی، رئیس توییتر، خواست اقدام بیشتری کند.

او توییت کرد: «اصلا خوب نیست. شبکه‌های دروغین و جعلی در توییتر مشکلی جدی هستند که اعتماد عمومی را خدشه‌دار کرده‌اند و زندگی آن‌ها را نابود می‌کنند.»

توییتر در آن زمان اعلام کرد قواعدی دارد که چنین فعالیت‌هایی را از کار می‌اندازد و مدعی شد برای جلوگیری از کلاهبرداری از طریق سامانه «پیوسته خود را با شیوه‌های جدید فعالان پلید شبکه تنظیم می‌کند».

© The Independent

بیشتر از جهان