مردم حماسه‌آفرین باید تا دو سال دیگر ماسک بزنند، واکسن نیست!

در موج سوم کرونا شیرخوارگاه‌ها نیز درگیر شدند

رییس موسسه پاستور ایران می‌گوید مردم باید تا دو سال دیگر ماسک بزنند.

علیرضا بیگلری، رییس موسسه پاستور ایران به روزنامه جام جم گفت، مردم باید تا دو سال دیگر ماسک بزنند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

به گفته علیرضا بیگلری، واکسن‌های تهیه شده کرونا در سال اول، حداکثر نیاز ۲۰ درصد از کل جمعیت دنیا را تامین خواهد کرد. در ایران هم اولویت تزریق با کادر درمان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای خواهد بود.

آمار تصاعدی مبتلایان و جان‌باختگان کرونا در هفته‌های اخیر و هشدارهای مکرر کادر پزشکی هم‌زمان با نامه ۶۵ رییس دانشکده و دانشگاه‌های پزشکی در ایران، در خصوص ضرورت تعطیلی تهران و سایر شهرها برای مهار گسترش کرونا، در نهایت منجر به تعطیلی دو هفته‌ای ۱۲۴ شهر در ایران شد. اما تنها دو روز مانده به شروع تعطیلی تهران و اعمال محدویت‌های رفت‌وآمد، روز چهارشنبه عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا مسعود مردانی، متخصص عفونی با اشاره به فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی که نشان‌دهنده هجوم مسافران در جاده‌های منتهی به شمال کشور است، به ایسنا گفت: «دیشب مردم در سفر به شمال حماسه آفریدند، تصور نمی‌کردیم تا این اندازه برای رفتن به سفر قبل از آغاز محدودیت‌ها برنامه‌ریزی داشته باشند.»

این متخصص بیماری‌های عفونی همچنین اضافه کرد: «کسانی که به هیچ عنوان سفرهای شمال را ترک نمی‌کنند، دیشب مجددا حماسه آفریدند. حالا که برخی به سفر رفته‌اند از آن‌ها می‌خواهیم تا حد امکان برای فعالیت غیرضروری از خانه خارج نشوند، به گردش نروند.»

هم‌زمان هم سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران از تعطیلی دوهفته‌ای تمام مدارس خبر داد و گفت کلاس‌ها به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

به گفته مسعود ثقفی، قرار است در دو هفته آینده مدارس در شهرهای قرمز و نارنجی تعطیل شوند.

آقای ثقفی همچنین اضافه کرد که معلمان، مدیر و معاونان در مدارس حضور نخواهند داشت و معلمان از طریق مجازی تدریس خواهند کرد.

مقام‌های آموزشی در برخی دیگر از استان‌های ایران نیز اعلام کردند که مدارس و مراکز آموزشی از روز اول آذر به مدت دو هفته تعطیل است.

در ایران، دولت از روز شنبه یکم آذرماه محدودیت‌هایی را به مدت دو هفته در کل کشور اجرا خواهد کرد. حسن روحانی نیز امروز تاکید کرد شهرهایی که وضعیت قرمز دارند تعطیل خواهند شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان رییس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی نیز نسبت به افزایش مبتلایان در این مراکز ابراز نگرانی کرده است.

به گفته محمد نفریه، در برخی از استان‌ها درصد پذیرش مددجویان این سازمان نسبت به قبل از کرونا بیشتر شده است و همه مددجویان نیز با حکم قضایی پذیرش شده‌اند.

رییس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار بهزیستی همچنین اضافه کرد: «بیشترین مرگ‌ومیر و درگیری را در مراکز سالمندان داریم، اما گروه‌های معلولان ذهنی، روانی مزمن، جسمی حرکتی، شیرخوارگاه‌ها و مراکز شبه‌خانواده نیز در این موج درگیر شده‌اند.»

برای چندمین ماه متوالی همچنان ۲۷ استان از ۳۱ استان کشور در وضعیت بحرانی و قرمز کرونا قرار دارند.

طبق آخرین گزارش رسمی سخنگوی وزارت بهداشت در ایران با فوت۴۸۰ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان قطعی بیماری کووید-۱۹ در کشور به ۴۲ هزار و ۹۴۱ نفر (نزدیک به ۴۳ هزار نفر) رسیده است.

بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۴۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در شبانه‌روز گذشته در کشور شناسایی شده‌اند.

بیشتر از