«واکسن چینی ایمنی خوبی در برابر ویروس کرونا ایجاد می‌کند»

میزان پادتنی که این واکسن در بدن تولید می‌کند کمتر از مقداری است که در بدن افراد بهبودیافته از کووید-۱۹ وجود دارد

شایع‌ترین عارضه جانبی گزارش‌شده، درد در ناحیه تزریق واکسن بوده است- COURTESY OF WU YILU / AFP

بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد واکسنی که شرکت داروسازی چینی سینوواک برای ویروس کرونا ساخته است، ایمنی «خوبی» در بدن افراد سالم ایجاد می‌کند. 

محققان گفته‌اند به نظر می‌رسد این نمونه واکسن موسوم به «کرونا واک» برای انسان خطری ندارد و سازگاری خوبی با بدن دارد. آنان افزودند شایع‌ترین عارضه جانبی گزارش‌شده، درد در ناحیه تزریق واکسن بوده است. 

میزان پادتنی که این واکسن در بدن تولید می‌کند کمتر از مقداری است که در بدن افراد بهبودیافته از کووید-۱۹ وجود دارد، اما محققان بر این باورند که با این حال این واکسن می‌تواند در برابر ویروس ایمنی ایجاد کند. 

این یافته‌های جدید از مرحله دوم آزمایش واکسن روی ۷۰۰ داوطلب سالم ۱۸ تا ۵۹ساله چینی از ۱۶ آوریل تا ۵ مه به دست آمده است. 

دو دوز از کرونا واک را به فاصله ۱۴ روز به شرکت‌کنندگان تزریق کرده‌اند. در طول دو هفته پس از تزریق دوم، بدن داوطلبان «واکنش ایمنی خوبی از لحاظ تولید پادتن نشان داد». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هدف اصلی از انجام این آزمایش، ارزیابی واکنش ایمنی و رسیدن به اطمینان از بی‌خطر بودن واکسن بود، نه ارزیابی میزان اثرگذاری آن در پیشگیری از ابتلا به این بیماری عفونی. 

این مورد اخیر در آزمایش‌های گسترده‌ای بررسی خواهد شد که شرکت سینوواک با استفاده از ۲۴ هزار داوطلب از سراسر برزیل، بنگلادش، ترکیه و اندونزی در دست انجام دارد. 

کروناواک اولین واکسنی است که در رقابت‌های بین‌المللی برای ساختن واکسن سارس-کوو-۲ ویروس عامل کووید-۱۹ به عرضه رسیده است. این واکسن یکی از ۱۲ واکسن آزمایشی است که تاکنون به مرحله سوم آزمایش‌ها رسیده است. 

سینوواک در ماه سپتامبر اعلام کرد واکسنش تا اوایل سال ۲۰۲۱ برای توزیع در سطح جهانی آماده خواهد شد. 

این شرکت یکی از چهار نمونه واکسن اصلی چینی‌ها را در دست ساخت دارد. شرکت دولتی سینوفارم دو نمونه واکسن دیگر و شرکت خصوصی کن‌سینو وابسته به ارتش نیز یکی دیگر را در دست تولید دارند. 

استاد فنگچای ژو از نویسندگان اصلی این پژوهش در رابطه با یافته‌های اخیر از مرحله دوم آزمایش‌ها گفت: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که تزریق دو دوز از کروناواک با فاصله ۱۴ روزه می‌تواند فوراً در مدت چهار هفته پادتن کافی تولید کند و بدن را در برابر ویروس ایمن کند. 

بر این عقیده‌ایم که با این کار در دوره همه‌گیری، این واکسن مناسب استفاده در موارد اضطراری خواهد شد. یافته‌های ما نشان می‌دهد در طولانی‌مدت نیز وقتی خطر ابتلا به کووید-۱۹ کمتر شود تزریق دو دوز از این واکسن با فاصله یک ماه به جای دو هفته ممکن است در ایجاد ایمنی بیشتر و احتمالاً طولانی‌تر کارسازتر باشد.» 

او گفت در پژوهش‌های آینده باید دوام ایمنی ایجادشده را از سوی این پادتن بیشتر بررسی کنیم تا بفهمیم اگر ایمنی ایجاد می‌شود، چقدر در بدن ماندگار خواهد بود. 

ترکیب شیمیایی کروناواک حاوی مقداری ویروس کامل غیرفعال‌شده سارس-کوو-۲ است که ابتدا از بدن بیماری در چین به دست آمده است. 

مرحله دوم آزمایش این واکسن در شهرستان سویینینگ استان جیانگسوی چین اجرا شده است. 

هیچ‌کدام از شرکت‌کنندگان در این آزمایش‌ها سابقه ابتلا به کووید-۱۹ نداشته‌اند، به جاهایی که تعداد مبتلایان به این ویروس زیاد بوده سفر نکرده‌اند و هنگام آزمایش هیچ‌گونه علایمی نظیر تب نداشته‌اند. 

یافته‌های اخیر پس از داوری در نشریه بیماری‌های عفونی «لنست» منتشر شده است. 

پس از انتشار این مقاله شرکت‌های مدرنا و فایزر اعلام کرده‌اند براساس داده‌های کوتاه‌مدت مرحله سوم آزمایش‌ها، واکسن‌هایی که بر پایه ام-آران‌ای ساخته‌اند بیش از ۹۰ درصد در پیشگیری از ابتلا به کووید-۱۹ مؤثر بوده‌اند. این دو شرکت امیدوارند از ماه آینده این واکسن را به بازار بفرستند. 

مدیرعامل شرکت سینوواک، یین وِی‌دونگ که خود نیز این واکسن آزمایشی را زده است در ماه سپتامبر گفت مطمئن است کروناواک واجد معیارهای بهداشتی ایالات متحده و اروپا خواهد بود. او گفت: «هدف ما تهیه واکسن برای جهانیان است.» 

اوایل ماه جاری آزمایش مرحله سوم نمونه واکسن این شرکت به علت مشاهده «اتفاق جدی ناگواری» که برای یکی از داوطلبان افتاد متوقف شد. 

 ژائیر بولسونارو رییس جمهور برزیل که از منتقدان چین است و بر ضد کروناواک سخنرانی کرده است، این تعلیق در انجام آزمایش‌ها را یک پیروزی سیاسی خواند و به جبهه‌گیری سیاسی علیه چینی‌ها پرداخت. 

بعداتر به ادعای گزارش‌های محلی معلوم شد داوطلب مورد نظر خودکشی کرده است. 

سازمان نظارت بر بهداشت ملی برزیل هفته گذشته اعلام کرد پس از انجام ازریابی نهایی میزان خطر، آزمایش‌های بالینی می‌تواند از سر گرفته شود.

© The Independent

بیشتر از جهان