شهرت یک‌شبه شهردار ژاپنی به خاطر شباهت نامش با جو بایدن

برای دومین بار، نامی ژاپنی با نام رئیس‌جمهور آمریکا تلفظ مشترک پیدا کرد

شهردار اومدا، از تلفظ بدیل نام خودش بی‌خبر بود ـ JIJI Press / AFP

یک شهردار در ژاپن، به واسطه کشف تلفظ بدیل نام او در قالب «جو بایدن» خبرساز شده است.

یوتاکا اومدا، شهردار یاماتو در جنوب غربی ژاپن از استان کوماموتو، آخر هفته پس از اینکه مردم متوجه شدند نام او می‌تواند شباهتی به رئیس جمهور منتخب ایالات متحده داشته باشد، بر سر زبان‌ها افتاد.

در حروف ژاپنی کانجی که از حروف چینی نشأت می‌گیرد، نام خانوادگی او را می‌توان به صورت «اومه» و «دا» خواند، اما همچنین می‌توان آن را «بای» و «دن» خواند. نام کوچک او، یوتاکا نیز «جو» تلفظ می‌شود.

بر اساس گزارش‌ها، شهردار اومدا، خود از تلفظ بدیل نام خود بی‌خبر بود، تا اینکه یکی از نزدیکان به او اطلاع داد که نامش در توییتر خبرساز شده است.

آقای شهردار درباره شهرت ‌تازه‌یافته‌اش به روزنامه ژاپنی ماینیچی می‌گوید: «من تا حدودی متوجه این ارتباط نه‌‌چندان دور بودم، اما اینکه ناگهان این موضوع بر سر زبان‌ها افتاده است، برایم کاملاً غیرمنتظره بوده است.»

یوشیهیده سوگا، نخست‌وزیر ژاپن، اندکی پس از اعلام پیروزی آقای بایدن، رئیس جمهور منتخب و کامالا هریس، معاون رئیس جمهور منتخب، به آن‌ دو تبریک گفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در توییتر خود نوشت: «تبریک گرم به جو بایدن و کامالا هریس. مشتاقانه منتظر همکاری با شما، برای تقویت بیشتر اتحاد ژاپن و ایالات متحده و اطمینان از صلح، آزادی و رفاه در منطقه هند و اقیانوس آرام و فراتر از آن هستم.»

این اولین باری نیست که یک نام ژاپنی با نام رئیس‌جمهور آمریکا تلفظ مشترک پیدا می‌کند.

در سال ۲۰۰۸، انتخاب باراک اوباما برای ساکنان شهر اوباما، در استان فوکوی در مرکز ژاپن، مایه خوشحالی شد.

ساتوشی امی، یکی از مقامات شهر اوباما، به ای‌بی‌سی نیوز گفت که در سال ۲۰۰۶ پس از آنکه یکی از ساکنان به طنز در تلویزیون گفت «من از شهر اوباما، در استان فوکوی هستم»، آقای اوباما مورد توجه مردم این شهر قرار گرفت.

ساکنان شهر، با فروش سوغاتی‌هایی با نام اوباما و ایجاد گروه‌های پشتیبانی از رئیس جمهور، از ریاست‌جمهوری آقای اوباما بهره‌برداری کردند.

آقای اوباما بعداً، از این شهر که به «ساحل کوچک» ترجمه می‌شود، تشکر کرد. وی گفت: «من می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و از شهر اوباما به خاطر حمایت و دلگرمی‌هایش و هدیه‌ زیبایشان  قدردانی کنم.»

«ما بیش از یک نام مشترک داریم. ما یک سیاره مشترک و یک مسئولیت مشترک داریم. من چشم انتظار آینده‌ای هستم بر اساس دوستی دو ملت بزرگ ما و تعهد مشترک به جهانی بهتر و آزاد.»

رئیس جمهور منتخب آمریکا، جو بایدن، هنوز در مورد تلفظ مشترک نامش با نام با شهردار ژاپنی اظهار نظری نکرده است.

© The Independent

بیشتر از جهان