نیروهای آمریکایی در افغانستان کاهش می‌یابند، خارج نمی‌شوند

براساس گزارش‌ها آمریکا حدود ۵ هزار نیرو در افغانستان دارد که به ۲۵۰۰ نفر کاهش خواهد یافت

براساس گزارش‌ها دونالد ترامپ دستور کاهش نیروهای امنیتی در افغانستان را صادر خواهد کرد - عکس از AFP

صبح سه‌شنبه اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع افغانستان در تشریح راهکارهایش برای تامین امنیت کشور به نمایندگان مجلس گفت که نیروهای آمریکایی به صورت کامل از افغانستان خارج نخواهند شد و حتی احتمال دارد تعداد آنها افزایش هم بیابد. وی همچنین گفت که آمریکا در حال عوض کردن هواپیماهای روسی افغانستان با هواپیماهای آمریکایی است. آقای خالد بر این باور است که حتی در صورت خروج کامل نیروهای آمریکایی از کشور، افغانستان تنها به چهار درصد حمایت هوایی نیروهای آمریکایی نیاز دارد. ۹۶ درصد عملیات جنگی توسط نیروهای داخلی صورت می‌گیرد.

این اظهارنظر سرپرست وزارت دفاع ملی افغانستان برخلاف گزارشی است که خبرگزاری‌ها به نقل از وزارت دفاع آمریکا منتشر کرده‌اند. براساس این گزارش‌ها پنتاگون انتظار دارد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، پیش از ترک کاخ سفید فرمان کاهش نیروهای آمریکایی را از افغانستان، عراق و سومالی صادر کند. به گفته وزارت دفاع آمریکا، شمار نیروهای آمریکایی در حال حاضر در افغانستان از ۵ هزار به ۲۵۰۰ نفر کاهش خواهد یافت.

پنتاگون همچنین گفته است که تا حالا درباره کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان، تا سقف ۲۵۰۰ نفر توافق صورت گرفته است زیرا این گزینه بهتر از خروج کامل نیروها از افغانستان خواهد بود که دونالد ترامپ پیشتر در توییتی به آن اشاره کرده بود.

پنتاگون می‌گوید که پیش از این حتی روی کاهش نیمی از نیروهای آمریکایی در افغانستان هم توافق نظر وجود نداشت زیرا مقام‌های آمریکایی در وضعیت موجود آنرا به نفع آمریکا و افغانستان نمی دانستند. از نظر پنتاگون نیروهای آمریکایی در افغانستان تنها در صورتی باید خارج شوند که طالبان خشونت ها را کاهش دهند و رابطه خود را به طور کامل با القاعده قطع کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان نگرانی‌های زیادی را در این کشور ایجاد کرده است. هم دولت افغانستان و هم مردم نسبت به خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان که به قول ترامپ تا کریسمس سال جاری صورت خواهد گرفت، واکنش منفی نشان داده‌اند. حتی دو کشور روسیه و ایران هم که سالها است خواهان خروج آمریکا از افغانستان بوده‌اند، اخیرا مخالف خروج کامل نیروهای آمریکایی از این کشور شده‌اند.

همین چند روز پیش دولت ایران در واکنش به خروج کامل نیروهای آمریکا از افغانستان گفته بود که آمریکا نباید به صورت غیرمسئولانه از افغانستان خارج شود. به گفته رسول موسوی، مدیرکل بخش آسیای غربی وزارت خارجه ایران، آمریکا باید زیرساخت‌های امنیتی دولت افغانستان را تقویت کند و آنگاه می‌تواند از افغانستان خارج شود.

پیش از این هم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در واکنش به خروج کامل آمریکا از افغانستان گفته بود که نیروهای آمریکایی نباید از افغانستان خارج شوند چون این کار برای امنیت افغانستان خطرساز خواهد بود. 

با آن که دولت افغانستان در ظاهر هیچ مخالفتی با خروج نیروهای آمریکایی از کشور نکرده است، اما واقعیت این است که خروج کامل آمریکا می‌تواند تبعات خطرناکی برای افغانستان در پی داشته باشد. در قدم اول طالبان که خروج کامل آمریکا از افغانستان را نتیجه مبارزه خود و شکست آمریکا می‌دانند، بر پیروزی خود از طریق جنگ مطمئن شده و دیگر به مذاکرات صلح تکیه نخواهند کرد. طالبان که می‌دانند آمریکا بدون گرفتن هیچ امتیازی از آن‌ها در حال خروج از افغانستان‌اند، حملات خود به نیرو‌‌‌‌‌‌‌‌های دولتی را بیشتر خواهند کرد.

علاوه بر آن، هنوز هم در گوشه و کنار افغانستان نیروهای هستند که تنها از هراس حضور آمریکا در افغانستان سر به نافرمانی نمی‌زنند. خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان، این گروه‌های خودسر را دوباره به فکر عصیان و اغتشاش خواهد انداخت.

از سوی دیگر خروج آمریکا از افغانستان دوباره زمینه دخالت کشورهای منطقه در امور افغانستان را فراهم خواهد کرد. هرچند بیشتر کشورهای همسایه افغانستان، برای ضربه زدن به منافع آمریکا، گروه طالبان را حمایت می‌کنند، اما با خروج آمریکا از افغانستان کشورهای دیگر نیز که در افغانستان منافع دارند، به فکر مداخله خواهند افتاد. در چنین وضعیتی برگشت افغانستان به روزهای پُرتنش دهه ۹۰ میلادی محتمل‌تر از گذشته به نظر خواهد آمد و این چیزی است که قبل از این ژنرال مک ماستر، مشاور سابق شورای امنیت آمریکا در صحبت با رسانه‌ها گفته بود.

بیشتر از