آمار مبتلایان به کرونا در آمریکا از ۱۱ میلیون نفر گذشت

فرماندار میشیگان: اوضاع هیچ‌وقت به این وخامت نبوده است

مقامات بهداشت آمریکا به مردم توصیه کردند با تغییر یا لغو برنامه‌ تعطیلات روز پاک، از شیوع سریع بیماری جلوگیری کنند-عکس از مهر

با فراتر رفتن تعداد موارد ابتلا به ویروس کرونا از مرز ۱۱ میلیون نفر در آمریکا، میشیگان و واشینگتن آخرین ایالت‌هایی هستند که مقررات شدید منع رفت و آمد وضع می‌کنند.

تعداد مبتلایان میلیونی اخیر مربوط به همین هفته گذشته است. مقامات بهداشت آمریکا به مردم توصیه کردند با تغییر یا لغو برنامه‌ تعطیلات روز پاک، از شیوع سریع بیماری جلوگیری کنند.

فرماندار دموکرات میشیگان، گرچن ویتمر، دستور توقف تدریس حضوری در دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها را داده و با لغو برنامه‌های ورزشی و ایجاد محدودیت برای رستوران‌ها، ارائه خدمات را تا سه هفته آینده ممنوع کرده است.

فرماندار واشینگتن، جی اینزلی، دیگر دموکرات مسئول، اعلام کرده این ایالت به مدت یک ماه ممنوعیت‌های شدیدتری را برای کسب و کارها و تجمعات مردم اعمال خواهد کرد. باشگاه‌های ورزشی و سینماها بسته خواهند شد و رستوران‌ها و میکده‌ها فقط اجازه ارائه خدمات بیرون‌بر و در فضای باز را خواهند داشت.

مغازه‌ها و خرده‌فروشان در این ایالت شمال غربی، موظف‌اند ظرفیت پذیرش مشتری داخل مغازه را کاهش داده و خانواده‌ها اجازه نخواهند داشت در اماکن سربسته به دیدار یکدیگر بروند؛ مگر این‌که ۱۴ روز در قرنطینه باشند یا در صورت منفی بودن آزمایش کرونا، یک هفته خود را قرنطینه کنند.

تیم رئیس جمهور منتخب جو بایدن ادعا کرده عدم پذیرش شکست در انتخابات از سوی دونالد ترامپ و آغاز نشدن روند مرسوم انتقال قدرت می‌تواند تلاش‌ها برای مبارزه با ویروس را با مشکل مواجه کند. رئیس دفتر رئیس جمهور منتخب، ران کلین، گفت: «کارشناسان ما باید هر چه زودتر با این افراد صحبت کنند تا هنگام انتقال قدرت در ۲۰ ژانویه هیچ چیز از قلم نیفتد.»

با این‌حال، مقرراتی که فرمانداران میشیگان، واشینگتن و چند ایالت دیگر طی روزهای اخیر وضع کرده‌اند نشان می‌دهد پیروزی بایدن، در روند افزایشی تعداد مبتلایان و جدی گرفتن موضوع تأثیر گذاشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرمانداران جمهوری‌خواه اوهایو، ویرجینیای غربی، آیوا، داکوتای شمالی و یوتا همگی با صدور فرامینی شهروندان را به پوشیدن ماسک فراخوانده‌اند. مردم ویسکانسین و نوادا باید دو هفته آینده را در خانه بمانند وگرنه محدودیت‌های شدیدتر دوباره باز خواهند گشت.

اقدامات اخیر پس از آن انجام می‌شود که تگزاس و کالیفرنیا هر کدام با ثبت بیش از یک میلیون مورد ابتلای قطعی به کووید از زمان شروع همه‌گیری، وارد مرحله تازه‌ای می‌شوند.

در تگزاس، وقایع ورزشی لغو شدند و با پیش‌بینی تلفات بیشتر ویروس و با پر شدن بیمارستان‌ها، دست کم در یک شهر، سردخانه موقتی اجساد بنا شد. در همین زمان در کالیفرنیا، مسئولین از کسانی که برنامه دیدار خانوادگی ترتیب داده‌اند خواستند، با کم کردن تعداد، دیدار در فضای باز و کاهش برنامه‌ها به کمتر  از دو ساعت، سطح احتیاط را بالا ببرند.

مشاور ارشد بایدن در موضوع کرونا، روز جمعه گفت دولت جدید هیچ برنامه‌ای برای قرنطینه در سطح ملی ندارد. دکتر ویوک مارتی، که حالا جزو تیم مشاور رئیس جمهور منتخب در موضوع ویروس کرونا شده، گفت: «ما در موضعی نیستیم که اعلام کنیم حالا همه مملکت باید تعطیل شود.»

خانم ویتمر پیش‌تر از سوی مجلس تحت کنترل جمهوری‌خواهان میشیگان، با انتقاداتی روبه‌رو شد. آنها پیش‌تر در سال جاری پرونده‌ای حقوقی را مورد بررسی قرار دادند که اختیارات فرماندار را برای مبارزه با بیماری همه‌‌گیر مورد شکایت قرار داده بود. اف‌بی‌آی در ماه اکتبر اعلام کرد او در پی وضع محدودیت‌های قبلی، مورد هدف آدم‌ربایان خشمگین از محدودیت‌ها قرار گرفته بود.

فرماندار میشیگان در رابطه با آخرین مقررات ایالتی گفت: «اوضاع هیچ‌وقت به این وخامت نبوده است. ما در ورطه سقوط قرار داریم و باید دست به کار شویم.»

ویروس‌شمار دانشگاه جان هاپکینز تا روز یکشنبه ۱۱ میلیون مورد ابتلا به ویروس کرونا را نشان داد که پس از آمار ۱۰ میلیونی ۹ نوامبر، بیشترین افزایش میلیونی در عرض فقط ۶ روز را نشان می‌دهد.

به طور میانگین، روزانه بیش از هزار نفر در آمریکا در اثر ویروس جان خود را از دست می‌دهند. آمار کل مرگ‌ومیر کرونا در آمریکا به ۲۵۰ هزار نفر نزدیک می‌شود.

© The Independent

بیشتر از جهان