بومیان آمریکا چگونه نتیجه انتخابات را به نفع بایدن برگرداندند؟

نبود آدرس پستی و همه‌گیری کرونا مانع مشارکت موثر بومیان نشد

بومیان آمریکا در انتخابات۲۰۲۰ نقش مهمی داشتند ـ CHANDAN KHANNA / AFP

آریزونا، برای چند دهه پایگاه جمهوری‌خواهان بوده است. به جز یک مورد استثناء در سال ۱۹۹۶ که بیل کلینتون برنده این ایالت شد، آریزونا از دسترس دموکرات‌ها خارج بوده است.

دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ با چهار امتیاز، آراء این ایالت را از آن خود کرد ولی در انتخابات امسال، جو بایدن پیش افتاد و با ۰.۳ امتیاز، برنده این ایالت شد.

با این‌که تغییرات جمعیتی متعددی در این ایالت رخ داده، ولی موضوعی که بسیاری از تحلیلگران بر اهمیت آن تأکید دارند، نقش بومی‌های آمریکا در انتخابات ۲۰۲۰ است.

به گزارش وکس، در میان ۶۷ هزار نفری که در قوم ناواجو واجد شرایط رأی دادن هستند، ۶۰ تا ۹۰ درصد آنها به جو بایدن رأی دادند.

برتری بایدن در کل ایالت کمتر از ۱۱ هزار رأی است.

برای کشاندن بومی‌های آمریکا پای صندوق‌های رأی چالش‌هایی وجود داشت. مثلا، بسیاری از کسانی که در سرزمین‌های ایلیاتی هستند، آدرس پستی ندارند. این یعنی حتی ثبت نام آنها با دشواری‌هایی روبه‌رو است.

به گزارش ان‌پی‌آر، پروژه روستایی یوتا با همکاری گوگل توانست ۴ هزار نفر از بومیان در آریزونا را از طریق مختصات ماهواره‌ای و نه آدرس پستی ثبت‌نام کند.

کووید-۱۹ هم چالش‌هایی به وجود آورد، به طوری که مسئولین برای جلوگیری از انتقال ویروس، هزاران فرم ثبت‌نام رأی را در بسته‌های مهرشده جلوی درب‌ها گذاشتند.

میزان ابتلا به کووید-۱۹ در ماه می در میان قوم ناوا، بالاترین میزان را در کشور داشت.  بحران چنان شدت گرفت که «پزشکان بدون مرز» تیمی را برای کمک، اعزام کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 آخرین آمار نشان می‌دهد، تعداد کل موارد ابتلا در میان این قوم، ۱۲ هزار و ۷۲۰ نفر و تعداد مرگ‌ومیر، از آغاز همه‌گیری، ۵۹۵ نفر ثبت شده است.

برای تشویق اعضاء جوان‌تر قبیله به رأی دادن، یک فعال سیاسی در این قوم، الی یانگ، برنامه‌ای با عنوان «سواری تا صندوق» در ماه اکتبر ترتیب داد. زمانی که موعد رأی زودهنگام رسید، یانگ جوانان ناواجو را تشویق کرد فاصله ۱۰ مایلی تا حوزه‌های رأی‌گیری را با اسب طی کنند.

ناواجو تنها نبود؛ سایر قوم‌ها از جمله هاپی، آپاچی کوه سفید، پاسوکا یاکوئی، و تاهونو اودهام، که گورستان‌شان برای باز کردن راه دیوار مرزی ترامپ، مورد بی‌حرمتی قرار گرفت، به حزب دموکرات روی آوردند.

افزون بر این، گمان می‌رود جوامع دیگری نیز خارج از شهرهای مرکزی و بزرگ‌ ایالت‌ها، نظیر فینیکس و توسکان، به طور خستگی‌ناپذیری از دموکرات‌ها حمایت کردند.

رئیس قوم ناواجو، جاناتان نز، گفته است مشتاقانه انتظار می‌کشد تا همکاری‌ خود را با دولت آینده بایدن-هریس، که به ملاقات آنها رفته، آغاز کند.

او به فرانتراس گفت: «من از ملاقاتم با جو بایدن و کامالا هریس در فینیکس خوشحالم. ما گفتگویی داشتیم و فکر می‌کنم چنین برنامه‌هایی واقعا باعث تشویق بومیان آمریکا می‌شود تا به پای صندوق‌های رأی بیایند و برای ایجاد تغییر رأی دهند.»

او افزود: «به آنها یادآوری کردم و گفتم تاثیر رأی قبیله‌های بومی را دست‌کم نگیرید.»

آسوشیتد پرس و فاکس نیوز در شب انتخابات، یازده رأی الکترال آریزونا را متعلق به جو بایدن دانستند. پس از گذشت چند روز از شمارش آراء، در نهایت سایر مسئولین هم نتایج را به همین ترتیب اعلام کردند.

© The Independent