«نمی‌خواهیم بار دیگر به نظام استبدادی طالبان بازگردیم»

ساکنان هرات از عبدالله عبدالله خواستند در مذاکرات صلح زیر بار فشار طالبان نرود

دکتر عبدالله عبدالله، عکس آرشیوی از شفقنا افغانستان

ساکنان استان هرات در دیدار با عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان، ضمن اعلام حمایت خود از روند مذاکرات صلح بین‌افغانی در دوحه، تاکید کردند که نمی‌خواهند بار دیگر به نظام استبدادی طالبان بازگردند زیرا آن وضعیت را پیش‌تر تجربه کرده‌اند.

آنان در این دیدار به عبدالله گفتند: «از روند صلح بین‌افغانی با قاطعیت حمایت می‌کنیم و در کنار شما قرار داریم، اما نظام استبدادی طالبان را نیز تجربه کرده‌ایم و به هیچ وجه نمی‌خواهیم که به آن وضعیت بازگردیم.»

مردم هرات حمایت خود را از نظام جمهوری در افغانستان اعلام کردند و گفتند: «نظام جمهوری اسلامی افغانستان، حقوق انسانی، حقوق زنان، برابر شهروندی و حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی خط قرمز ماست که از آنها حمایت و دفاع می‌کنیم، چون در نظام جمهوری است که تکثر فرهنگی، قومی، زبانی، مذهبی و حتی انتقال مسالمت‌آمیز قدرت معنا پیدا می‌کند. ما به هیچ وجه نمی‌خواهیم این ارزش‌ها به معامله گذاشته شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساکنان این استان از عبدالله عبدالله چنین خواستند: «دروازه‌ گفت‌وگوهای صلح هیچ‌وقت بسته نشود، زیرا مردم افغانستان سال‌هاست که در آتش‌ جنگ می‌سوزند. جنگ به نفع هیچ کسی نیست. خواهش ما این است که در گفت‌وگوهای صلح با بردباری رفتار شود. ما نمی‌خواهیم موضع‌گیری‌های پراکنده از سوی جمهوری اسلامی افغانستان جایگاه ما را تضعیف کند. درباره‌ صلح فقط باید نهاد شورای عالی مصالحه ملی تصمیم‌گیرنده باشد و دیدگاه‌ها، خواسته‌ها و پیشنهادهای مردم را نیز درباره صلح مدنظر قرار دهد.»

در این دیدار عبدالله عبدالله، از سخنان و حمایت اهالی هرات از روند صلح کنونی استقبال کرد و گفت: «نکاتی که مطرح شد، خواست اکثریت قاطع شهروندان کشور است. پیشنهادها و نظرات شما  درباره صلح را عملی می‌کنیم چون به ما در جریان مذاکرات صلح کمک می‌کند. هیئت مذاکره‌کننده دولت افغانستان نیز در مذاکرات صلح دوحه، نماینده همین خواسته‌ها و ارزش‌ها است. همه‌ ما خواهان یک افغانستان واحد، یکپارچه و کثرت‌گرا هستیم.»

 عبدالله افزود: «انتخاب جنگ برای جنگ یک اشتباه تاریخی است. ممکن است در جنگ پیشرفت‌ها و شکست‌هایی وجود داشته باشد، اما پایدار نیست. نباید فرصت پیش‌آمده را از دست داد. طالبان باید به ندای صلح‌خواهی مردم افغانستان پاسخ دهند.»

پری عثمانی، ساکن کابل، تاکید دارد که نظام استبدادی طالبان قبلا تجربه شده است و هیچ فرد افغان خواهان نظام طالبانی نیست و همه از آن نفرت دارند. او می‌گوید: «خواست مردم هرات، خواست همه‌ مردم افغانستان است. زمان حکومت طالبان رفت و تمام شد و همه از آن نظام، خاطرات تلخ و فراموش‌نشدنی دارند. هیچ‌یک از شهروندان کشور طرفدار نظام طالبان نیستند. همه آنها، چه‌ در گذشته و چه در حال حاضر که مذاکرات صلح جریان دارد، از جمهوری حمایت کردند. طالبان باید دیدگاه و نظریات مردم را درک کند و در میز مذاکره به خواسته‌هایی تاکید نکند که مردم طرفدار آن نیستند. آرزو داریم که مذاکرات نتیجه دهد و صلح هرچه زودتر تامین شود.»

شکیب فرامرز، ساکن استان کاپیسا، نیز می‌گوید: «هیچ‌گاه نباید پرسیده شود که شما طرفدار نظام طالبان هستید یا جمهوری، چون این موضوع تمام شده است. همه چه در داخل و چه در خارج می‌دانند که مردم افغانستان به نظام طالبان پشت‌پا زدند و خواستار نظام جمهوری، نظامی که حقوق، آزادی‌ها و دیگر موارد اجتماعی در آن مراعات می‌شود، هستند. مردم هرات‌ حرف دل‌ خود را به عبدالله عبدالله گفتند و اگر آقای عبدالله به تمام استان‌های افغانستان سفر کند و همین سوال را بپرسد، پاسخی مشابه دریافت می‌کند. اکنون وظیفه دولتمردان است که با قوت مذاکرات را به پیش ببرند و خواسته‌های مردم را به پیروزی برسانند که در واقع هم پیروز است.»

بیشتر از