امرالله صالح: توافق‌نامه دوحه برای ما رسمیت ندارد

معاون اول اشرف غنی برای آتش‌بس‌ فوری خواستار فشار مضاف از سوی حامیان طالبان بر این گروه شد

امرالله صالح (سمت راست تصویر) معاون اول ریاست جمهوری افغانستان- WAKIL KOHSAR / AFP

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که دولت این کشور توافق‌نامه صلح طالبان با آمریکا در قطر را نه به رسمیت می‌شناسد و نه از آن استقبال کرده است.

او که در نهمین دور کنفرانس امنیتی هرات سخنرانی می‌کرد، گفت واکنش دولت افغانستان به این پیمان دوجانبه تنها اظهار این نکته بود که «متوجه توافق‌نامه آمریکا با طالبان» است.

آقای صالح در این نشست بین‌المللی گفت که اگر دولت افغانستان این پیمان را به رسمیت می‌شناخت، طالبان اکنون تمام بندهای موافقت‌نامه را بر کشور تحمیل می‌کرد.

معاون اول ریاست جمهوری می‌گوید که شروع مذاکرات بین‌الافغانی براساس همین آگاهی از توافق‌نامه و در پی درخواست جامعه جهانی و متحدان آمریکا صورت گرفت تا به صلح فرصت داده شود.

دولت افغانستان پس از آن پنج هزار زندانی طالبان را آزاد کرد تا شرط اصلی طالبان برای شروع مذاکرات برآورده شود.

آقای صالح افشا می‌کند که در میان آن‌ها «۶۰ قاچاقچی مواد مخدر، مهاجم سفارت آلمان، قاتل شهروندان استرالیایی و فرانسوی، آدم‌ربایان شهروند هندی و بدترین جنایتکاران بودند که جنایات علیه بشریت مرتکب شده‌اند» او گفت اما افغانستان این خطر را برای صلح به جان خرید تا خشونت کاهش پیدا کند و جنگ تمام شود. با وجود این سطح خشونت نه تنها کاهش نیافت که بالاتر نیز رفته است.

معاون اول آقای صالح در این نشست که در آن دیپلمات‌های پیشین، تحلیل‌گران و گزارشگران داخلی و خارجی شرکت داشتند گفت که طالبان از خشونت به عنوان امتیاز استفاده می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت حامیان طالبان باید هرچه بیشتر بر این گروه فشار وارد کنند تا به آتش‌بس فوری تن دهند و در غیر این صورت، همین دستاوردهایی که دارند را نیز از دست خواهد داد.

معاون ریاست جمهوری به بن‌بست موجود در مذاکرات صلح افغان‌ها در دوحه اشاره کرد و گفت: «دلیل اصلی بن‌بست این است که طالبان تعبیر نادرستی از توافق‌نامه با آمریکا دارد.»

دو ماه است که مذاکرات بین‌الافغانی در قطر جریان دارد اما هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.

به گفته آقای صالح طالبان به هیات مذاکره‌کننده افغانستان گفته‌اند که در این جا دو ابرقدرت وجود دارد؛ یکی آمریکا و دیگری طالبان. آقای صالح می‌گوید این چالشی در راه مذاکرات و خطری بزرگ است.

از این رو از نظر آقای صالح طالبان با این توافق‌نامه روند صلح را به گروگان گرفته است، آتش‌بس را قبول ندارد و از انتخابات و ادغام مجدد در جامعه می‌ترسد.

افغانستان در بیست سالی که از حاکمیت رژیم طالبان می‌گذرد تغییرات زیادی کرده است که آزادی بیان و تنوع اندیشه‌ها از مهم‌ترین آن است.

امرالله صالح در این نشست گفت که افغانستان جدید را باید شناخت که آزادی را چشیده و جهان را دیده است و تسلط بر چنین جامعه‌ای دیگر برای طالبان ناممکن است.

کنفرانس بین‌المللی امنیتی هرات هرساله از سوی موسسه مطالعات راهبردی برگزار می‌شود و امسال به سبب گسترش بیماری کووید-۱۹ به شکل مجازی برگزار شده است.

بیشتر از