خشم کابل از ادعای اسلام آباد

ارتش پاکستان می‌گوید هند ۶۶ اردوگاه آموزشی تروریستی در خاک افغانستان دارد

این اتهامات در حالی مطرح می‌شود که قرار است عمران خان، نخست وزیر پاکستان طی هفته جاری به افغانستان سفر کند - Shah Mahmood Quraishi tweeter page

وزارت خارجه افغانستان ادعاهای سخنگوی ارتش پاکستان را مبنی بر استفاده از خاک آن کشور، به شدت رد کرد و آنها ‌را بی‌اساس خواند.

کابل با انتشار بیانیه‌ای گفته است: «دولت جمهوری اسلامی افغانستان به صراحت اعلام می‌کند که به عنوان یک قربانی اصلی تروریسم، به سیاست مبارزه علیه انواع تروریسم، بدون تفکیک در سراسر جهان، متعهد هستیم و هرگز اجازه نمی‌دهیم از خاک افغانستان برای انجام فعالیت‌های تخریبی علیه کشورهای دیگر استفاده شود.»

روز گذشته، شاه محمود قریشی، وزیر خارجه و ژنرال بابر افتخار، سخنگوی ارتش پاکستان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک پرونده‌ای مبنی بر «حمایت هند از تروریسم علیه پاکستان» به خبرنگاران ارایه کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه پاکستان گفت: «آژانس‌های اطلاعاتی هند امروز از گروه‌های تروریستی شکست خورده و غیرقانونی در پاکستان حمایت می‌کنند.»

سخنگوی ارتش این کشور نیز بیان داشت: «آژانس‌های اطلاعاتی هند ۸۷ اردوگاه تروریستی را اداره می‌کنند که ۶۶ اردوگاه آن در خاک افغانستان و ۲۱ اردوگاه دیگر در قلمروی هند قرار دارد.»

مقام‌های پاکستانی گفته‌اند که یک مورد از این نوع حمایت‌ها، برنامه‌ریزی افسر آژانس اطلاعاتی هند به نام «انوراگ سنگ» است که برای حمله به بندر گوادر پاکستان اقدام کرد. به گفته آنها هند برای انجام این عملیات حدود نیم میلیون دلار خرج کرده است.

دولت افغانستان این ادعاها را از اساس رد می‌کند.

وزارت خارجه افغانستان می‌گوید: «مهم‌ترین اولویت سیاست خارجی دولت افغانستان این است که کشور ما به محور همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بر مبنای منافع مشترک مخصوصا در امر مبارزه با تروریسم مبدل شود و نقش مساعدی در تامین امنیت و رفاه اقتصادی منطقه ایفا کند.»

دولت افغانستان ادعای مقامات پاکستان مبنی بر دست‌ داشتن «فریدون خان مهمند»، از سران قومی ولایت ننگرهار در حملات تروریستی به دانشگاه کشاورزی پیشاور را نیز رد کرده و بی اساس خوانده است.

کابل تاکید کرده است که برای روشن ‌شدن حقایق، لازم است هیئتی بین‌المللی از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد برای مبارزه علیه تروریسم موظف شود تا حملات و عوامل تروریسم در خاک افغانستان و نیز ادعاهای دولت پاکستان را مورد بررسی قرار دهد.

این اتهامات در حالی مطرح می‌شود که قرار است عمران خان، نخست وزیر پاکستان طی هفته جاری به افغانستان سفر کند.

هرچند رسانه هندی ادعای پاکستان را یک «تاکتیک دیپلماتیک» عنوان کرده‌اند اما مقام‌های هندی تاکنون واکنشی به این موضوع نشان نداده‌اند.

بیشتر از