آیا در آزمایش واکسن آکسفورد خطایی رخ داد؟

«برخی داوطلبان با ارسال داده‌های غلط چنین تحقیقات مهمی را به خطر می‌اندازند»

دانشگاه آکسفورد تایید کرده است که خطاها محدود بوده و روی نتایج نهایی تاثیر ندارد - عکس از AFP

ایندیپندنت فاش کرد داوطلبان آزمایش واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد، که رهایی از بیماری عالم‌گیر به امید موفقیت این آزمایش‌هاست، سواب‌ها (میله برداشت نمونه) را با کسانی که در آزمایش شرکت نداشته‌اند، به صورت مشترک استفاده کرده‌اند.

پیامی که امروز به شرکت‌کنندگان آزمایش‌های بالینی تیم تحقیق کووید-۱۹ مستقر در بیمارستان‌های معتمد گایز و سنت‌توماس فرستاده شد و به دست ایندیپندنت هم رسید، نشان می‌دهد که برخی از موارد ابتلا که در آزمایش‌ها شناسایی شدند، به کسانی مربوط می‌شود که در این تحقیق شرکت نداشته‌اند.

دانشگاه آکسفورد امروز این مشکل را تایید کرد ولی گفت موضوع فقط به تعداد کمی از شرکت‌کنندگان برمی‌گردد که نتایج‌ آنها به آسانی قابل ردگیری است و اثری روی نتایج نهایی نخواهد گذاشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واکسن دانشگاه آکسفورد، یکی از کاندیداهای برتر برای واکسیناسیون عمومی ویروس کرونا است که می‌تواند به این بیماری عالم‌گیر خاتمه دهد و شرایط قرنطینه را نه در بریتانیا بلکه در سراسر جهان پایان بخشد.

در پیامی که به شرکت‌کنندگان آزمایش رسید، چنین آمده است: «احتراما مایلیم یادآور شویم که سواب‌هایی را که برای نمونه‌برداری کووید-۱۹ در اختیار شما گذاشته‌ایم به دیگران ندهید. بارکُد روی سواب‌ها در آزمایش‌ها ثبت شده است و نتایج آن جزو داده‌های آزمایش محسوب می‌شوند. اخیرا با مواردی از نتایج مثبت مواجه شده‌ایم که از روی سواب آنها معلوم شده است جزو داوطلبان ما نبوده‌اند.»

اقدامات برخی داوطلبان، انتقاد یکی از پزشکان لندن که در این آزمایش‌ها نیز شرکت دارد، برانگیخته است. وی در گفت‌وگو با ایندیپندنت گفت: «من به عنوان پزشک و داوطلب آزمایش، آگاه هستم که سواب‌هایی که هفتگی می‌فرستم در ردگیری نتایج و اثربخشی این واکسن جدید بسیار اهمیت دارند. من نگران و به همان اندازه خشمگین هستم که برخی داوطلبان با ارسال داده‌های غلط چنین تحقیقات مهمی را به خطر می‌اندازند.»

او ادامه داد: «من فقط امیدوارم که این اتفاق در حجم بسیار کوچکی افتاده باشد که داده‌های آماری را به هم نمی‌ریزد. اگر شانس رسیدن به واکسن به خاطر این از بین برود که مردم، دوستان و خانواده‌ خود را با این میله‌ها نمونه‌برداری کرده‌اند، این مشکل جهانی به قوت خود باقی می‌ماند. بی‌صبری و بی‌فکری مردم می‌تواند پیامدهای جدی و جهانی داشته باشد. ما نمی‌توانیم افزایش تردیدها در مورد واکسن را شاهد باشیم و رفتارهای این چنینی به این تردیدها دامن می‌زند. برای خروج از این بحران به واکسن خوب نیاز داریم و مخدوش شدن صحت داده‌های یک تحقیق اساسی، مدرک موثقی محسوب می‌شود که به دلیل اطلاعات غلط و عدم تناسب، در نتیجه آزمایش‌ها تردید کنیم.»

یک سخنگوی دانشگاه آکسفورد به ایندیپندنت گفت، معضل استفاده میله‌های نمونه‌برداری توسط افرادی غیر از شرکت‌کنندگان، موفقیت آزمایش‌های گسترده بالینی واکسن را به خطر نینداخته است. او گفت: «این تعداد کم سواب‌های قرضی خیلی زود شناسایی شدند و در هیچ یک از سامانه‌های تحقیق منظور نشدند و تاثیری روی نتایج نهایی آزمایش‌ها نخواهند گذاشت.»

واکسن کووید-۱۹ آسترازنکا و آکسفورد در حال حاضر مرحله سوم آزمایش‌های بالینی را طی می‌کند و مطالعات اخیر حاکی از آن است که در مقابل ویروس کرونا واکنشی موثر از خود نشان داده است.

این واکسن که توسط محققان موسسه جنر دانشگاه آکسفورد و گروه واکسن آکسفورد ساخته می‌شود، مبتنی بر یک ویروس معمولی سرماخوردگی از شامپانزه است که برای جلوگیری از مبتلا کردن انسان دستکاری شده و دستورات ژنتیکی پروتئین جهشی ویروس کووید-۱۹ به آن افزوده شده است که با تولید آن در بدن، سیستم ایمنی در برابر آن واکنش نشان می‌دهد.

© The Independent

بیشتر از جهان