تحریم‌های آمریکا دامن متحدان حزب‌الله را خواهد گرفت؟

سعد حریری می‌گوید تحریم‌ها مسئله تازه‌ای نیست

در اقدامی بی‌سابقه، دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی در وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا، دو تن از نمایندگان مجلس لبنان را در لیست تحریم‌ها قرار داد. محمد رعد، رئیس مجموعه وفادار به مقاومت (نمایندگان وابسته به حزب‌الله) در پارلمان لبنان و امین شری، یکی دیگر از اعضای حزب‌الله در مجلس شورای لبنان در فهرست تحریم‌ها قرار گرفتند. همچنین وفیق صفا، رئیس واحد ارتباط و هماهنگی حزب‌الله و معمار روابط سیاسی این حزب با جناح‌های همکار و متحد آن در لبنان، فرد دیگری است که نامش در لیست تحریم‌های ایالات متحده ثبت شده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا زمانی اقدام به اعمال تحریم‌ها علیه اعضای حزب‌الله کرد که سیگال مَندِلکِر، معاون این وزارت، نمایندگان وابسته به حزب‌الله را متهم به سوء استفاده از نهادها و مؤسسات دولتی لبنان کرد که در تلاش برای تأمین منافع مالی و امنیتی گروه تروریستی حزب‌الله هستند. البته نمایندگان یاد شده به منظور حمایت مالی حزب‌الله و تحقق اهداف ایران در منطقه، دست به کارها و اقدامات خلافکارانه‌ای می‌زدند که در تعارض با معیارها و مقررات بین‌المللی مالی بود. پس از بلوکه شدن دارایی‌های یکی از اعضای برجسته حزب‌الله از سوی بانک مرکزی لبنان، که بنا به گزارش اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، صورت گرفته بود، امین شری؛ مسئولان بانک مرکزی و خانواده‌های آنها را تهدید به انتقام کرد. اما وفیق صفا، مسئول امنیت حزب‌الله؛ متهم به سوء استفاده از مرزها و بندرگاه‌های لبنان برای قاچاق سلاح و مخدرات و نقل محموله‌های خاص حزب‌الله بدون بازرسی و کنترل است.  

پیش از این و در سال ۲۰۱۸ وزارت خزانه‌داری ایالات متحده با صدور فرمانی، حسن نصرالله، دبیر کل سازمان حزب‌الله، نعیم قاسم، معاون این حزب و شمار دیگری از اعضای برجسته حزب‌الله را در لیست تحریم‌ها قرار داده بود. قراردادن اعضای حزب‌الله لبنان در لیست تحریم‌ها، سیاستی است که ایالات متحده آن را در واکنش به فعالیت‌های تهدید آمیز حزب‌الله اتخاذ کرده است. در سال ۲۰۱۸ و هم‌زمان با سالگرد بمباران سفارت آمریکا در بیروت و حمله به مرکز نیروهای دریایی آمریکا در لبنان در سال ۱۹۸۳، دونالد ترامپ، نسخه جدید مقررات اعمال تحریم‌ها علیه حزب‌الله را امضا کرد. بر اساس طرح جدید تحریم‌ها، تحرکات و فعالیت‌های وزرا و نمایندگان لبنانی وابسته به حزب‌الله، پیوسته زیر نظارت و بررسی قرار دارد تا در صورت هرگونه تخطی، تحریم‌ها علیه آنان به اجرا در آید. پس از معرفی سازمان حزب‌الله به عنوان یک گروه تروریستی، ایالات متحده با اعمال تحریم‌های بیشتر، تلاش دارد مانع فعالیت‌های تهدیدآمیز وفاداران این حزب و گروه‌های همکار با این سازمان شود.

کارشناسان سیاسی، اقدام اخیر آمریکا را در راستای افزایش تحریم‌ها علیه حزب‌الله، آغازی برای گسترش تحریم‌های ایالات متحده علیه این سازمان می‌دانند و باور دارند که این تحریم‌ها به زودی علیه شخصیت‌های دیگری که وابسته به این حزب باشند، اعمال می‌شود. پرسشی که در پی این اقدام مطرح می‌شود این است که آیا تحریم‌های ایالات متحده علیه حزب‌الله تا چه میزانی گسترش می‌یابد و چه افراد و نهادهای وابسته به این سازمان را با چالش تحریم‌ها روبرو خواهد کرد؟ دیدگاه ایالات متحده در مورد شماری از احزاب سیاسی لبنان همچون: جنبش امل، جنبش آزاد میهنی و جنبش مَرَدُه چیست؟  آیا شخصیت‌ها و گروه‌های دیگری که با حزب‌الله همکاری دارند، در معرض خطر تحریم‌ها قرار خواهند گرفت؟

هرچند ایالات متحده تصمیم قاطع برای افزایش فشار بر حزب‌الله دارد اما سیاست آن در برابر متحدان و گروه‌های همکار با حزب‌الله تا کنون روشن نیست.

شاید سفر جبران باسیل، وزیر امور خارجه لبنان و رهبر جنبش آزاد میهنی به واشنگتن که قرار است در ۱۷ ماه ژوئیه جاری صورت گیرد، از جزئیات موضع‌گیری‌های آمریکا در قبال متحدان حزب‌الله، پرده بردارد.

در واکنش به اعمال تحریم‌های اخیر ایالات متحده، میشل عون، رئیس جمهور لبنان با ابراز تأسف از این تصمیم گفت: اقدامات آمریکا در مغایرت با موضع‌گیری‌های سابق این کشور در مورد لبنان است. پیش از این، ایالات متحده تعهد لبنان به کنوانسیون‌های بین‌المللی در زمینه مبارزه با پولشویی و تلاش‌های لبنان برای جلوگیری از دسترسی گروه‌های تروریستی به منابع پولی را مورد تأیید قرار داده بود.

سعد حریری می‌گوید تحریم‌ها، مسئله تازه‌ای نیست، نخست وزیر لبنان، با اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا، گفت: با آن که مسیر تحریم‌های اخیر تغییر کرده است اما تصمیم ایالات متحده به اعمال تحریم‌ها، مسئله‌ تازه‌ای نیست. وی ضمن این که خواستار عدم بزرگنمایی این موضوع شد، اظهار داشت که تحریم‌های اخیر، تأثیر خاصی بر مجلس نمایندگان و یا کابینه دولت لبنان نخواهد داشت.

اما نبیه بری، رئیس مجلس نمایندگان لبنان واکنش شدیدی از خود نشان داده و گفت که اقدام آمریکا به اعمال تحریم‌ها علیه نمایندگان حزب‌الله، به مفهوم حمله به سراسر لبنان تلقی می‌شود. او از اتحادیه بین‌المجالس (IPU) خواست تا اقدامات لازم را در برابر این سیاست نادرست و رفتار غیرعاقلانه ایالات متحده، اتخاذ کند. نبیه بری با انتقاد از دموکراسی آمریکا گفت: آیا نظام مردم‌سالاری آمریکا به مرحله‌ای رسیده است که به دموکراسی سایر کشورهای جهان تعرض کند؟

سرانجام، می‌توان گفت که اقدام اخیر ایالات متحده نشان می‌دهد که دولت آمریکا قصد دارد از این پس، در برابر رفتارهای ناهنجار ایران و متحدانش در منطقه، سیاست‌های روشن و قاطعانه‌تری اتخاذ کند.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه