رئیس پلیس تهران: امن‌ترین جا برای بانوان، تهران است

بسیاری از زنان به دلیل عدم حمایت قضایی، حاضر به شکایت نیستند

به دلایل عرفی و نگرانی بابت اثبات قضایی موضوع، بسیاری از زنان تعرض را به محاکم قضایی ارجاع نمی‌دهند - عکس از جماران

رئیس پلیس تهران مدعی شد که بر اساس آمار و اطلاعات، تهران، امن‌ترین محل برای بانوان است. او افزود که سایر نقاط کشور نیز برای بانوان امن است.

حسین رحیمی در گفتگو با مهر گفت که تأمین امنیت بانوان برای ما دغدغه است و پلیس از سوی قانون اختیار کامل دارد تا با متعرضان برخورد کند.

او همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد میزان کاهش تعرض به بانوان گفت که آن‌قدر تعداد کم بوده که هیچ‌گاه به درصد نرسیده و ما رقم خاصی در این مورد نداریم.

سخنان رحیمی در حالی مطرح می‌شود که اخیراً جنبشی با نام «می‌تو» با الگو از جنبش افشای تعرض‌های جنسی در هالیوود، توسط زنان ایرانی در فضای مجازی شکل‌گرفته است که به بیان تعرض‌های جنسی می‌پردازد. بسیاری از این زنان که حال حاضر به افشای تجربیات خود شده‌اند، عدم حمایت قضایی و نگرانی بابت فشارهای اجتماعی پس از افشاگری را دلیل اصلی سکوت در برابر آن عنوان کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس قوانین جمهوری اسلامی، طبق ماده ۶۳۷ مجازات رابطه نامشروع، شلاق تا ۹۹ ضربه خواهد بود. اگرچه در قانون بر این نکته نیز تأکید شده که اگر رابطه بر اساس اجبار صورت گیرد، فرد آسیب‌دیده مشمول مجازات نخواهد بود. بااین‌حال به دلایل عرفی و نگرانی بابت اثبات این موضوع، بسیاری از زنان تعرض را به محاکم قضایی ارجاع نمی‌دهند.

از سوی دیگر هنوز پرونده اسیدپاشی به زنان در اصفهان به نتیجه نرسیده است. پلیس در حالی مدعی است که آمار تعرض به زنان بسیار پایین است که حتی در مورد پرونده‌ای با وسعت اسیدپاشی که به نظر سیستماتیک نیز می‌رسید، هنوز مجرمین را دستگیر نکرده است.

همچنین، اجبار به داشتن حجاب از سوی بسیاری از زنان خود نوعی تعرض تلقی می‌شود. بااین‌حال پلیس این موضوع را قانونی می‌داند و اعمال فشار بر روی زنان برای اجرای پوشش اسلامی را جزء آمار محاسبه نمی‌کند.