دلایل ناکام ماندن اغلب زنان در رسیدن به اوج لذت جنسی

فشارهای اجتماعی می‌تواند از عوامل مهم اختلال در فعالیت جنسی باشد

راحت نبودن با بدن خود اثر منفی بر کیفیت رابطه جنسی می‌گذارد _ Photo Credit: Getty

صدها سال است که محققان رسیدن به اوج جنسی مردان را بررسی می‌کنند اما تازه در سال ۱۹۹۲مؤسسه‌های ملی بهداشت در ایالات متحده شروع به تدوین طرح‌هایی برای بررسی سلامت واژن در زنان کردند.

به همین دلیل موضوع به اوج رسیدن زنان در رابطه جنسی همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی ماند و جای آن اغلب در گفت‌وگوهای اجتماعی پیرامون رابطه جنسی و نزدیکی خالی است.

سازمان ملی خدمات بهداشتی، اوج لذت جنسی را رسیدن به احساس لذت شدیدی توصیف کرده است که در خلال فعالیت جنسی روی می‌دهد.

به علت وجود این شکاف در عرصه گفت‌وگوهای عمومی، اغلب جزییات کالبدشناسی زنان نادیده می‌ماند و این یعنی برخی زنان آن طور که باید از رابطه جنسی لذت نمی‌برند.

آن عده از زنان هم که برای رسیدن به اوج لذت جنسی تلاش می‌کنند، ممکن است حس کنند مشکل از خودشان است، حال آن که در واقع شاید حل این مشکل از آن چه گمان می‌کنند آسان‌تر باشد.

مشکلات رسیدن به اوج لذت جنسی به دو دسته تقسیم می‌شود: مشکلات اولیه که یعنی زن هرگز به اوج لذت جنسی نرسیده است و مشکلات ثانویه که یعنی در گذشته به اوج رسیده اما دیگر نمی‌تواند آن را تجربه کند. در مورد کسانی که در رسیدن به اوج لذت جنسی مشکل دارند، عموماً از اصطلاح بی‌اوج‌کامشی (آنورگاسمیا) استفاده می‌کنند.

ایندیپندنت در گفت‌وگو با یک پزشک زنان و یک روان‌درمان‌گر مسائل جنسی از هفت علت نرسیدن زنان به اوج لذت جنسی و راهکارهای مقابله با آن پرده برمی‌دارد.

۱- مصرف الکل

به گفته دکتر شری داتا پزشک زنان در مؤسسه اینتیما مصرف بیش از حد الکل ممکن است بر جریان خون در خروسک (کلیتوریس) اثرگذار باشد. خروسک در اکثر زنان بخشی از ناحیه خارجی آلت جنسی است که باید تحریک شود تا زنان به اوج لذت جنسی برسند.

او می‌افزاید: «سیگار کشیدن هم می‌تواند همین اثر را داشته باشد.

پس اگر دیدید برای رسیدن به اوج دچار مشکل هستید ببینید میزان مصرف الکل یا سیگارتان چه رابطه‌ای با شدت علایم‌تان دارد.»

۲- مشکل در برقراری ارتباط

کیت مویل روان‌درمان‌گر مسائل جنسی از مؤسسه لِلو می‌گوید این که بتوانید به شریک جنسی خود بگویید چه می‌خواهید و هنگام نزدیکی چه کارهایی را دوست دارید، در کیفیت رابطه جنسی و رسیدن به اوج لذت مؤثر است.

او می‌گوید: «شریک جنسی شما ذهن‌خوانی بلد نیست و اگر نتوانید این‌ها را با او در میان بگذارید خودش لزوماً نمی‌تواند به آن پی ببرد.

مثبت‌اندیشی، ایراد نگرفتن و تشویق بهترین راه برای نزدیک شدن به این مقصود است. نگویید این‌طوری خوب نیست، بگویید وقتی فلان کار را کردی خیلی لذت بردم، می‌شود دوباره بکنی؟ سعی کنید رک و شفاف حرف بزنید، نه مبهم. نکات عملی خاصی را به او بگویید که بتواند به سادگی آن‌ها را اجرا کند، یا با حرکت دادن دستانش بر بدن خود راهنمایی‌اش کنید که چه کاری به شما لذت می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

۳- کمبود اعتماد به نفس نسبت به بدن خود

مویل می‌گوید راحت نبودن با بدن خود اثر منفی بر کیفیت رابطه جنسی می‌گذارد.

او می‌گوید: «ممکن است به همین دلیل نتوانیم از حال آن لحظه لذت ببریم. چون افکار منفی نمی‌گذارند ذهن را آزاد کنیم و بر حواس جسمانی خود تمرکز کنیم.»

برای اطلاعات بیشتر درباره اعتماد به نفس نسبت به بدن خود این‌جا را ببینید.

۴- ابتلا به برخی بیماری‌ها

ابتلا به برخی بیماری‌ها ممکن است موجب شود رسیدن به اوج لذت جنسی در زنان با مشکلاتی مواجه شود یا به کلی ناممکن باشد.

دکتر داتا می‌گوید مثلاً ابتلا به اسکلروز چندگانه ممکن است بر توان رسیدن به نقطه اوج لذت جنسی اثرگذار باشد.

او می‌گوید: «حتماً برای مقابله با این بیماری فوری به دنبال درمان بروید.»

به علاوه، استفاده از روش‌های درمانی خاص برای برخی بیماری‌ها ممکن است رسیدن زنان به اوج لذت جنسی را غیرممکن کند.

دکتر داتا گفت: «مصرف داروهای ضدافسردگی و آنتی‌هیستامین‌ها ممکن است بر رسیدن به اوج لذت جنسی اثر منفی بگذارد. پس حتماً مرتب با پزشک خود درباره نوع و میزان مصرف این داروها مشورت کنید.»

۵- تحریک جنسی

یکی از ساده‌ترین علل بروز مشکل در رسیدن به اوج لذت جنسی در زنان می‌تواند مشکل در نحوه تحریک جنسی آنان هنگام نزدیکی باشد.

دکتر مویل می‌گوید این از رایج‌ترین علت‌های نرسیدن زنان به اوج است.

«بهترین راه برای این که ببینید از چه راهی بهتر تحریک می‌شوید خودکاوی و خودشناسی است زیرا بدن زنان از لحاظ کالبدشناسی شبیه هم است اما همان طور که ترجیحات ما با هم متفاوت است هر بدنی با دیگری فرق دارد.

این خودکاوی فقط شامل ناحیه جنسی نمی‌شود بلکه باید ببینید در تمام بدن چه نقاطی از لحاظ حسی تحریک‌پذیرتر است و لذت بیشتری می‌دهد.»

دکتر داتا خاطرنشان می‌کند باید حواسمان باشد که بیشتر زنان نیاز به تحریک خروسک برای رسیدن به اوج لذت جنسی دارند و فقط از راه دخول ارضا نمی‌شوند.

«با توجه به این نکته، عشق‌بازی و نوازش قبل از رابطه مهم است. به علاوه، به موقعیت‌های مختلف خوابیدن با هم هنگام رابطه جنسی و نیز خودارضایی هدفمند که باعث تحریک بیشتر می‌شود فکر کنید.»

۶- فشارهای اجتماعی

دکتر داتا می‌گوید فشارهای اجتماعی مانند اضطراب، کار سخت و پرفشار و مشکلات مالی نیز ممکن است بر کیفیت رسیدن به اوج هنگام رابطه جنسی اثرگذار باشد.

او می‌افزاید: «این می‌تواند شامل مشکلات در خود رابطه نیز بشود مخصوصاً اگر میان طرفین اعتماد متقابل از بین رفته باشد یا تنش‌هایی به وجود آمده باشد که به آن نپرداخته و حلشان نکرده باشند.»

دکتر داتا می‌گوید: «در این موارد زوج‌درمانی و مشاوره جنسی می‌تواند سودمند باشد.»

۷- سلامت روان

دکتر داتا می‌گوید سلامت روان فرد نیز می‌تواند در توانایی رسیدن به اوج لذت جنسی دخیل باشد.

«مثلاً اگر مبتلا به افسردگی یا اضطراب باشید ممکن است رسیدن به اوج برایتان دشوار باشد.»

اگر فکر می‌کنید علت مشکل این است توصیه می‌کنیم به پزشک زنان مراجعه کنید تا برای درمان رفتار شناختی شما نسخه بنویسد یا در صورت نیاز شما را نزد به مشاور بفرستد.

© The Independent

بیشتر از زندگی