آخرین مناظره تلویزیونی جرمی هانت و بوریس جانسون

«بوریس جانسون بازنده‌ی چالش مناظره، اما برنده‌ی آخرین نظرسنجی»

AFP PHOTO / ITV / MATT FROST

جرمی هانت پرسش‌گر و جنگجو ظاهر شد و مناظره را به چالش کشید؛ به اعتقاد بسیاری برنده‌ی آخرین مناظره بود؛ اما در جنگ نظرسنجی، بوریس جانسون با اختلاف زیادی پیروز شد.

آخرین مناظره تلویزیونی دو کاندیدای صندلی نخست وزیری بریتانیا در حالی برگزار شد که کمتر از دو هفته تا انتخاب نهایی نخست وزیر مانده است. هر چند مناظره با شور و حرارت اجرا شد و سوالات و چالش‌های جرمی هانت به جذابیت آن افزود اما تاثیر زیادی در آمار نظرسنجی قبل و بعد از مناظره ایجاد نکرد.

 بوریس جانسون بر طبق آخرین آمارها از هفتاد درصد حمایت اعضای حزب محافظه کار برخوردار است و این بدین معنی است که به طور واضحی از رقیب خود، جرمی هانت جلوتر است.

در طول مناظره هر دو کاندیدا از نقاط قوت و ضعف برخوردار بودند اما آنچه به نظر می‌رسد رای ‌دهندگان نهایی، که همگی اعضای ثابت حزب محافظه کار هستند، تصمیم خود را با دیدن چالش و بحث‌های این برنامه چندان تغییر نداده‌اند.

در طول چند ماه گذشته، بوریس جانسون، با مشکلات متعددی دست به گریبان شد؛ از دعوا با دوست دخترش گرفته که پای پلیس هم به وسط کشیده شد، تا دادگاهی شدنش به اتهام آنچه دروغ در مورد آمارهای برگزیت گفته می‌شد.

اما این‌همه گویا هیچ تاثیری بر وجهه عمومی او و نظر اعضای حزب‌اش نگذاشته است. بسیاری معتقد هستند که وعده‌های آرمانی بوریس جانسون بسیار جذاب بوده است تا حدی که رای دهندگان باور دارند، او تنها کسی است که واقعا می‌تواند در این مقطع کشور را از این بحران نجات دهد.

به همین جهت رای‌دهندگان او را رهبری با شخصیت قوی و مبارز می‌دانند. شاید به همین جهت هم خود بوریس جانسون در آخرین مناظره‌اش گفت که بریتانیا در یک دور باطل به سمت سرنوشت تلخی می‌رود و این دور تسلسل باید پایان یابد.

اما در طرف دیگر، جرمی هانت معتقد است، بوریس جانسون جاه طلبی‌اش را به منافع بریتانیا ترجیح می‌دهد و معنای عامیانه آن این است که او هر وعده‌ای را می‌دهد تا بهه هر ترتیبی نخست وزیر شود. اشاره او به وعده آخر ماه اکتبر سال جاری است که بوریس جانسون تاکید کرده است، چه با توافق و چه بدون هیچ توافقی از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد. موضوعی که می‌تواند بر زندگی و تجارت میلیون‌ها بریتانیایی تا سال‌ها اثر گذارد.

حتی در قسمتی از مناظره، بوریس جانسون با پرسش چالشی جرمی هانت مواجه شد که اگر نتواند برگزیت را تا آن زمان به توافق برساند، آیا استعفا خواهد داد یا نه؟

او ضمن اینکه از پاسخی شفاف طفره رفت، ابراز کرد که به اتحادیه اروپا این فرصت را نخواهد داد تا با امتناع از توافقی با او موجبات استعفایش را فراهم کنند و در ادامه گفت که فرقی نمی‌کند که با آنها به توافقی دست پیدا کنند، چرا که او در هر صورت پس از ۳۱ اکتبر برگزیت را رقم خواهد زد.

 در سوی دیگر این مناظره، جرمی هانت بر قدرت خود در چانه زنی و موفقیت‌هایش در همین زمینه صحبت کرد. او معتقد است که عدم دستیابی به توافق با اتحادیه اروپا مشکلی را حل نخواهد کرد چرا که بعد از آن بعید است که در پارلمان این عدم توافق با اتحادیه اروپا رای کافی را برای تصویب شدن‌ بیاورد.

 او ضمن اینکه به تاریخ دقیق خروج از اتحادیه اروپا اشاره داشت، گفت که نباید منفعت بریتانیا را ندیده بگیریم و به همین منظور او بیشتر به دنبال توافقی خواهد بود که منفعت و رضایت بیشتری از مردم را جلب کند.

 به همین جهت است که بسیاری معتقدند، کوچکترین اشتباه در روند برگزیت می‌تواند حزب محافظه کار را با سقوط مواجه کند.

از دیگر موضوعاتی که در طول مناظره بحث شد، موضوع پرداخت مالیات و همچنین موضوع مرز ایرلند شمالی بود. اما  به این دلیل که، برگزیت وضعیت بحرانی ایجاد کرده است هیچ کدام از کاندیداها به طور مفصل به این موضوعات و دیگر مسائل نپرداختند و تنها در این حد و اندازه بحث شد که بوریس جانسون به گروه با درآمد متوسط بالای پنجاه هزار پوند در سال، وعده کاهش مالیات داده است. موضوعی که با انتقادات بسیاری همراه شده و منتقدین معتقد هستند که او سعی در جلب توجه گروهی از اقشار جامعه دارد که تا همین الان هم در وضع مناسبی به سر می‌برند. در حالیکه گروه‌هایی با درآمد کمتر از پنجاه هزار پوند در سال، دقیقا کسانی هستند که به توجه و کمک بسیاری از سوی دولت نیازمندند.

اما شاید بتوان گفت که بیشتر رای دهندگان اعضای حزب محافظه کار هم از همین قشر متوسط بالاتر هستند و بی جهت نیست اگر بگوییم آنها بیشترین سهم را در حمایت از بوریس جانسون دارند.

خوب یا بد باید بپذیریم که وعده کاهش مالیات، همیشه برگ برنده‌ی بسیاری از سیاست مداران و دست اندر‌کاران این حوزه بوده است.

بیشتر از جهان