شهرداری کابل برخلاف رضایت افغان فیلم «سینمای شهرنو» را تخریب می‌کند

سید مخدوم رهین، وزیر پیشین اطلاعات و فرهنگ افغانستان مخالف تخریب این سینما است

رئیس افغان فیلم، سینماگران افغان و فرهنگیان افغانستان مخالفت‌شان را با تخریب سینمای پارک شهرنو اعلام کردند و از حکومت خواستند که این مکان تاریخی و فرهنگی کابل را تخریب نکند.

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان به شهرداری کابل دستور داد تا سینمای پارک را که در منطقه شهرنو قرار دارد، تخریب کند و به جای‌آن یک مرکز فرهنگی بنا کند، اما صحرا کریمی، رئیس افغان فیلم، سینماگران افغان و فرهنگیان این کشور مخالفتشان را با ویرانی سینمای پارک اعلام کردند و از حکومت افغانستان خواستند تا این سینما را تخریب نکند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معاون اول ریاست جمهور افغانستان هفته گذشته به شهرداری کابل دستور تخریب سینمای پارک را صادر کرد: «شهرداری کابل سینمای پارک شهرنو را تخریب می‌کند تا این مکان را در مشارکت با تجار به یک مرکز فرهنگی اساسی تبدیل‌ کند، زیرا وضعیت فعلی این سینما قابل قبول نیست.»

آقای صالح گفت: «سینمای پارک شهرنو تخریب می‌شود، اگر طرح جایگزین دارید غیر از سالن عروسی آن طرح‌ را به شهرداری کابل بسپارید.»

روز یکشنبه، ۱۴ آبان، کار عملی تخریب سینمای پارک از داخل و از سوی کارمندان شهرداری کابل آغاز شد.

صحرا کریمی، مدیر افغان فیلم که چندی پیش نیز تلاش کرده بود رهبری سینماها را در این کشور به عهده بگیرد اما موفق نشده بود، در واکنش به تخریب سینمای پارک شهرنو در صفحه توییترش نوشت: «چقدر شرم‌آور است که نام کسی با ویرانی یک مکان فرهنگی سینمایی (سینمای پارک)، در تاریخ ثبت شود. سینما پارک، جزو حافظه‌ فرهنگی و سینمایی شهروندان کابل است. آن ‌را ویران نکنید.»

ریاست افغان فیلم تاکید دارد که سینما پارک نباید تخریب شود و در نامه‌ای گفت: «سینمای پارک را ویران نکنید. ویران کردن یک مکان تاریخی و فرهنگی چاره کار نیست، بلکه ادامه ویرانی فرهنگ است. ویران کردن این سینما، یعنی ویرانی بخشی از تاریخ، فرهنگ، هنر و سینمای این سرزمین. با ویرانی این مکان، خاطرات سینمایی یک شهر را ویران نکنید.»

مسؤولین شهرداری کابل می‌گویند: «این سینما قابلیت ترمیم و نوسازی ندارد و باید تخریب شود و این امر به دستور معاون اول ریاست جمهوری افغانستان آقای امرالله صالح، صورت می‌گیرد که دوباره به جای سینما، یک مرکز فرهنگی ساخته شود.»

شهروندان کابل در رابطه با تخریب این سینما دیدگاه‌های متفاوت دارند. شماری تاکید بر نوسازی این مکان دارند و شماری دیگر می‌گویند که خوب است به جای سینما یک مرکز فرهنگی ساخته شود که زن و مردم بتوانند از آن مکان استفاده کنند.

سید مخدوم رهین، وزیر پیشین اطلاعات و فرهنگ این کشور مخالف تخریب این سینما است. او می‌گوید: «آقای صالح و آقای شهردار، سینمای پارک را ویران نکنید، وگرنه نام شما در تاریخ این شهر دردمند در کنار ژنرال رابرت انگلیس که بنای بالاحصار و سقف زیبا و ظریف چارچته کابل را در عصبانیت ویران کرد، نوشته خواهد شد. سینمای پارک یادگار سال‌های خوش آرام و صلح و فضای زندگی صمیمانه مردم کابل است. یادگاری که زن و مرد، پیر و جوان پس از تماشای فیلم اطراف آن قدم می‌زدند. این سینما به ترمیم سطحی نیاز دارد و صاحب عایدات است چه ضرورتی دارد که آن‌ را ویران می‌کنید؟»

امید رامین، نیز مخالف ویرانی این مکان است و می‌گوید: «جای تعجب است که طالبان این مکان را ویران نساختند اما حکومت کنونی که حرف از دموکراسی و آزادی می‌زند آستین بالازده است که مکان‌های تاریخی را ویران کند. من از آقای صالح می‌خواهم که به جای ویرانی‌سازی سینمای پارک، برای نوسازی و زیبایی آن تلاش کند. تخریب کاری آسان است اما مرد کسی است که بسازد.»

جمشید عثمانی، ساکن کابل طرفدار تخریب سینما پارک است و می‌خواهد که به جای سینما یک مرکز فرهنگی ساخته شود. او می‌گوید: «بله درست است که می‌گویند این یک مکان تاریخی افغانستان به ویژه کابل است، اما سال‌ها است که کسی برای دیدن فیلم به این سینما نمی‌رود. خوب است که ویران شود و به جای آن یک مرکز فرهنگی و یا کتاب‌خانه ساخته شود تا همه بتوانند به آن رفت و آمد کنند و چیزی بیاموزند نه این که به نام فیلم دیدن وقت خویش را تلف کنند.»

شکیب نوید، مخالف ویران‌سازی این سینما، می‌گوید: «نباید یک مکان تاریخی ویران شود. سینمای پارک جایی است که اهالی کابل از آن خاطرات خوب و خوش دارند. دولت به جای آن که سینما پارک را ویران کند، باید آن ‌را نوسازی کند تا خاطرات گذشته مردم زنده شود و برای تماشای فیلم‌های افغانی به آن جا بروند.»

نادرشاه عمری، نیز طرفدار ساخت یک مرکز فرهنگی و یا کتاب‌خانه بزرگ است: «اکنون دیدن فیلم مانند گذشته برای مردم سخت نیست و می‌توانند در خانه خود هر فیلمی را که بخواهند بیبنند. من طرفدار تخریب و ساخت یک مرکز فرهنگی و کتابخانه‌ام. امید است که زودتر انجام شود.»

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به خواسته‌ها، انتقادات مسؤولین افغان فیلم و شهروندان کابل درباره ‌عدم‌تخریب سینمای پارک بار دیگر در صفحه فیس‌بوکش نوشت: «به جای سینما پارک، سالن عروسی و برج ساخته نخواهد شد. به جای سینما پارک، محلی فرهنگی که در آن نشست‌های فرهنگی در بهترین وجه آن برگزار شود ساخته خواهد شد. جایی که شهروندان کابل از رفتن به آن پرهیز نکنند. این محل متروکه از سال ۱۳۷۲، تا حال، محل فروش مواد مخدر و استراحت معتادین است. من بنای سینما را نه، بلکه متروکه‌ معتادین را ویران می‌کنم.»

بیشتر از