مهمترین بازی تدارکاتی جام جهانی، با تیمی بی‌شباهت به تیم ملی

تردیدها در فهرست اسکوچیچ در آستانه بازی با بوسنی

عکس‌ها از آخرین تمرینات تیم ملی: سایت فدراسیون فوتبال

غیبت سوال‌برانگیز لژیونرها، دعوت نشدن چند بازیکن باکیفیت، ادعاهایی درباره تاثیرگذاری جریان واسطه‌گری در فهرست تیم ملی مسائلی هستند که مهم‌ترین بازی تدارکاتی تیم ملی ایران مقابل بوسنی را به حاشیه کشانده‌اند. این تیم نیم‌بند بهترین انتخاب‌ها برای تمرین صعود به جام جهانی نیست.

تیم ملی ایران روز پنجشنبه ۲۲ آبان ۹۹ در ورزشگاه اسیم فرهاتوویچ سارایوو بازی دوستانه‌ای را مقابل تیم ملی بوسنی برگزار می‌کند. دراگان اسکوچیچ ۲۳ بازیکن را برای بازی دوستانه مقابل بوسنی به تیم ملی دعوت کرد.

دروازه‌بان‌ها: محمدرشید مظاهری، امیر عابدزاده و پیام نیازمند

مدافعان: میلاد محمدی، عارف غلامی، صادق محرمی، محمدحسین کنعانی‌زادگان، شجاع خلیل‌زاده، مجتبی نجاریان، مرتضی پورعلی‌گنجی و مجید حسینی

هافبک‌ها: احسان حاج‌صفی، سعید عزت‌اللهی، اکبر ایمانی، علی قلی‌زاده، وحید امیری، احمد نوراللهی، امید نورافکن و سیامک نعمتی

مهاجمان: کریم انصاری‌فرد، مهدی قائدی، کاوه رضایی و ساسان انصاری

اما ابتلای نجاریان و انصاری به کرونا باعث شد اسکوچیچ دو بازیکن دیگر را به تیم ملی دعوت کند. علی کریمی و مهدی شیری بازیکنان جدید این اردو هستند. البته دعوت نشدن علی کریمی، هافبک سابق استقلال که به تازگی پیراهن باشگاه القطر را می‌پوشد، سوال‌برانگیز بود.

دعوت نشدن وریا غفوری در پست مدافع راست یکی دیگر از ابهامات فهرست تیم ملی است. وریا در هفته اول لیگ با روش شادی گل خود نشان داد که به تصمیم سرمربی تیم ملی انتقاد دارد. اما حتی انتخاب جدید اسکوچیچ بازهم مهدی شیری بود تا این پیام را به وریا برساند که در فهرستش جایی ندارد. بسیاری معتقدند توییت‌های وریا غفوری در نقد وضعیت اجتماعی و شرایط سخت اقتصادی مردم در ایران باعث شده است که مربیان تیم ملی از دعوت وریا به تیم ملی منع شده باشند. اما این فرضیه روشن نیست و کسی نمی‌داند که وریا با تصمیم فنی اسکوچیچ از تیم ملی دور ماند،ه یا این دعوت نشدن دلایل دیگری خارج از مسائل ورزشی دارد.

در فهرست دراگان اسکوچیچ بسیاری از شاخص‌ترین لژیونرها حضور ندارند. درباره غیبت بازیکنانی مثل علیرضا جهانبخش، سردار آزمون، مهدی طارمی و علیرضا بیرانوند، این بحث مطرح است که اسکوچیچ برای کمک به موقعیت این بازیکنان در باشگاه‌شان آنها را به تیم ملی دعوت نکرده است، اما به نظر می‌رسد که لژیونرها دعوت را نپذیرفته‌اند و سرمربی تیم ملی نفوذ کافی برای متقاعد کردن بازیکنان اصلی در اردو را نداشت. بازیکنان دیگری مثل سامان قدوس نیز از نگاه تیم ملی دور مانده‌اند. بازی تدارکاتی با بوسنی یکی از مهم‌ترین بازی‌ها برای آماده‌سازی تیم ملی است و تیم ملی بدون لژیونرها بهره فنی کافی از این بازی نخواهد برد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درباره فهرست تیم ملی انتقادات تندی مطرح شده است که چند بازیکن با حمایت جریان فعالان واسطه‌گری نقل و انتقالات به تیم ملی رسیده‌اند. این ادعا بارها در شبکه‌های اجتماعی درباره اسکوچیچ مطرح شده است و سرمربی تیم ملی باید کوشش کند که چنین تردیدهایی درباره انتخاب‌هایش وجود نداشته باشد تا اعتبار حرفه‌ای او مخدوش نشود.

نام حریف تیم ملی نشان می‌دهد که ایران یک بازی تدارکاتی مهم را پیش رو دارد؛ اگرچه تیم ملی بوسنی در گروه یک لیگ ملت‌های اروپا با تیم‌های لهستان، ایتالیا و هلند هم‌گروه است و در جدول رده‌بندی در رده آخر قرار گرفته و در ۴ دیداری که برگزار کرده است، ۲ تساوی و ۲ شکست را به ثبت رساند و از صعود به دور بعد بازماند. بوسنی بعد از بازی دوستانه روز پنج‌شنبه مقابل تیم ملی ایران‌، روز یکشنبه هفته آینده در لیگ ملت‌های یوفا به دیدار هلند می‌رود و سپس چهارشنبه هفته آینده در همین رقابت‌ها با ایتالیا بازی خواهد کرد. بوسنی تیم ۵۱ جهان در رنکینگ فیفاست. اما ایران در رده ۲۹ این جدول جا دارد.

سال ۱۹۹۳ و با تاسیس فدراسیون فوتبال بوسنی و تشکیل تیم ملی، این کشور اولین بازی خود را مقابل ایران در تهران برگزار کرد. در آن بازی دوستانه بوسنی با نتیجه ۲-۱ به پیروزی رسید. ایران و بوسنی در جام جهانی ۲۰۱۴ آرژانتین نیز مقابل هم بازی کردند و بوسنی اولین پیروزی تاریخ خود در جام جهانی را با نتیجه ۳-۱ مقابل ایران به دست آورد.

تیم ملی ایران اخیرا دو روز فیفا را برای برگزاری بازی‌های تدارکاتی از دست داده است. فدراسیون فوتبال ایران در سالیان اخیر همواره برای برگزاری بازی‌های تدارکاتی با مشکلات بزرگی مواجه بود و حتی تحریم‌های ایران، به عنوان یکی از دلایل اصلی پیدا نشدن حریف تدارکاتی برای ایران مطرح بود. اما شیوع کرونا دلیل تازه‌ای برای افزودن به مشکلات فدراسیون فوتبال ایران در برگزاری بازی تدارکاتی ملی است. در دوره مربیگری کارلوس کی‌روش، بسیاری از بازی‌های تدارکاتی تیم ملی به واسطه رایزنی او برگزار می‌شد و البته کیفیت حریفان چند بار مورد انتقاد قرار گرفته بود. بازی با بوسنی می‌تواند بازی باکیفیتی برای آمادگی تیم ملی ایران باشد.

ایران در مسیر جام جهانی قطر موقعیت هولناکی دارد و برای صعود باید در ۴ بازی مقابل بحرین، عراق، کامبوج و هنگ‌کنگ پیروز شود. تیم ملی حتی فرصت میزبانی در بازی‌های خانگی خود را به دلیل شیوع کرونا در ایران از دست خواهد داد و کار تیم ملی ایران برای صعود بسیار دشوار خواهد شد. بازی‌های تدارکاتی اسکوچیچ و بازیکنان تیم ملی را به شناخت متقابل می‌رساند، اما تیم نیم‌بند بدون حضور لژیونرها در بازی‌های تدارکاتی نمی‌تواند تیم ملی را به انسجام نزدیک کند.

بیشتر از ورزش