هفته تربیت بدنی و ورزش، یا هفته برانکو و شفر؟

جریان ورزش ایران محدود به اخبار پرسپولیس و استقلال شده است

وینفرد شفر، سرمربی سابق استقلال در کنار برانکو ایوانکوویچ - عکس از خبرگزاری ایرنا

«هفته تربیت بدنی و ورزش» را باید هفته اوج بحران‌های استقلال و پرسپولیس نام‌گذاری کنند. از ورزش ایران خبرهایی درباره محرومیت باشگاه‌ها و فدراسیون‌ها و انبوهی از بدهی‌ها باقی مانده است.

«هفته تربیت بدنی و ورزش» در ایران از روز ۲۶ مهر شروع می‌شود و تا ۲ آبان ادامه دارد، هفته‌ای که وزارت ورزش و جوانان با چند سخنرانی و برنامه‌هایی با عناوین غیرورزشی، مثل محوریت بسیج ورزشکاران و برنامه ویژه کمک‌های مومنانه، آن را سپری می‌کند.

وزارت ورزش و جوانان ایران در تاریخ ۸ دی‌‌ماه ۱۳۸۹ با ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان در مجلس هشتم تشکیل شد. تبدیل دو سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان اما نه برای ورزش محصولی بهتر و بیشتر داشت، و نه شاخه جوانان به عنوان یک مفهوم سرنوشت‌ساز در جامعه جوان ایران عملکرد روشنی دارد. شاخه جوانان این وزارت‌خانه زیر سایه جنجال‌های خبری ورزش فراموش شده است و حتی رسانه‌های رسمی این وزارت‌خانه، شاخه جوانان را در اخبار روزمره خود از یاد برده‌اند. اگر فعالیت شاخه جوانان را به انتشار چند ویدیو درباره اهمیت ازدواج جوانان خلاصه کنیم، چندان بیراه نگفته‌ایم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد عباسی، محمود گودرزی و مسعود سلطانی‌فر، ۳ وزیر در این ۱۰ سال عمر وزارت ورزش و جوانان، همه فقط وزیر «ورزش» بودند، نه وزیر ورزش و جوانان. آن‌ها را فقط در اخبار و ماجراهای ورزش ایران می‌یابید؛ شاید به این دلیل که حتی حضور در بدترین اتفاقات ورزشی ایران، برای آن‌ها جذاب است. از همین برنامه‌های بی‌رنگ و بی‌نشان وزارت ورزش در هفته تربیت بدنی می‌توانید به اهمیت وجوه مهم ورزش در این وزارت‌خانه پی ببرید. از بسیج ورزشکاران و برنامه کمک‌های مومنانه در هفته تربیت بدنی که بگذریم، می‌رسیم به پرسپولیس و استقلال که ورزش ایران در ماجراهای آن‌ها خلاصه شده است.

«هفته تربیت بدنی و ورزش» در این وزارت‌خانه همزمان است با هفته برانکو و شفر. پرداخت مطالبات برانکو ایوانکوویچ، سرمربی سابق پرسپولیس، و وینفرد شفر، سرمربی سابق استقلال، تمام فضای ورزش ایران را اشغال کرده است. حرف و خبر و مسئله دیگری در ورزش ایران وجود ندارد و از وزیر ورزش و معاونان او تا مدیران این دو باشگاه و شبکه‌های تلویزیونی و رسانه‌های مجازی، همه پیگیر پرداخت مطالبات آن دو مربی هستند. این، هفته تربیت بدنی و ورزش نیست، هفته تقلیل جریان ورزش به پرداخت بدهی دو مربی است.

وزارت ورزش و جوانان در ایران به جای فراهم کردن امکانات ورزش همگانی، فرصت ورزش رایگان برای نوجوانان و جوانان، و باز کردن راه‌های ورود به ورزش حرفه‌ای، مشغول باشگاه‌داری حرفه‌ای است. تمام مسئولیت‌های خود را انگار فراموش کرده است و امور دو باشگاه پرطرفدار ایران را به تنها مسئولیت خود تبدیل کرده است. مسعود سلطانی‌فر را باید وزیر پرسپولیس و استقلال بدانیم.

فارغ از شاخه جوانان، وزارت ورزش، برگرفته از نام و بر اساس کارکرد مورد انتظارش، باید تخصصی‌ترین نهاد ورزش در یک کشور باشد. باید در زوایای مختلف ورزش، از فنی‌ترین امور تا اقتصاد و مدیریت ورزش، بیش از هر نهاد دیگری صاحب نظر و اندیشه باشد. اما وزارت ورزش ایران با مالکیت بر دو باشگاه پرسپولیس و استقلال، بدترین تصمیمات را در هر زمینه‌ای از باشگاه‌داری می‌گیرد. با توجه به حجم بدهی‌ها و بحران‌های استقلال و پرسپولیس، وزارت ورزش و جوانان ایران را باید بدترین باشگاه‌دار ورزش ایران بدانیم. وزارت ورزش در اداره استقلال و پرسپولیس یک الگوی وارونه است. کافی است هر کار و هر تصمیم این وزارت‌خانه را وارونه کنید تا به الگوی مناسبی برای باشگاه‌داری در ایران برسید.

باشگاه استقلال نه فقط مبلغ ۵۵۰ هزار دلار به اضافه ۲۵ هزار دلار جریمه به وینفرد شفر، سرمربی دو فصل پیش خود بدهکار است، بلکه با طلبکاران پرشمار دیگری نیز مواجه است. از باشگاه استقلال اگر نام دو چهره تاریخی را بخواهید به زبان بیاورید، احتمالا پیش از همه منصور پورحیدری و ناصر حجازی به ذهن‌تان می‌رسد؛ چهره‌هایی که در حیات این باشگاه‌ نقش‌های بزرگی بازی کرده‌اند و افتخارات تاریخی را رقم زده‌اند. اما استقلال با گذشت ۹ سال از مرگ ناصر حجازی، مطالبات دوران مربیگری او را پرداخت نکرده است و طی ۴ سال پس از مرگ منصور پورحیدری نیز به رغم جلسات متعدد با همسر ایشان، حاضر به پرداخت مطالبات منصور پورحیدری نشده است. این نه فقط بحران‌های مالی باشگاه، بلکه بی‌توجهی باشگاه به ماندگارترین چهره‌های تاریخش را نشان می‌دهد.

پرسپولیس بخشی از دستمزد برانکو ایوانکوویچ، موفق‌ترین مربی تاریخ باشگاه را با هزار و یک مکافات و پس از پایان مهلت پرداخت و با تمنای فرصت بیشتر، پرداخت می‌کند. در پی این ماجراها، انگار هیچ‌کس متوجه شأن اجتماعی این باشگاه‌ها نیست که با این همه خبر درباره بی‌تعهد بودن‌شان، هر روز نزول می‌کنند. وزارت ورزش و جوانان شأن دو باشگاه خود را تا این اندازه نازل کرده است، اما وزیر ورزش درباره هفته تربیت بدنی و ورزش و اهمیت ورزش در نشاط جامعه اظهارنظر می‌کند.

تا امروز، باشگاه پرسپولیس مبلغ ۱۳.۶۵ میلیون دلار و باشگاه استقلال ۸.۵ میلیون دلار در فیفا پرونده شکایت دارند و مالک این دو باشگاه ورشکسته که به تعبیر مقامات ورزشی ایران نماد ورزش ایران هستند، وزارت ورزش و جوانان است. قابل پیش‌بینی است که وقتی وزارت ورزش و جوانان دو نماد ورزش را این گونه مدیریت می‌کند، در ورزش همگانی و ورزش دانش‌آموزی که مورد توجه رسانه‌ها نیستند، چه می‌گذرد.

بیشتر از ورزش