حذف عبارت‌های نژادپرستانه از متن قانون اساسی ایالت آلاباما

مردم ایالت آلاباما به پیشنهاد اصلاح زبان نژادپرستانه قانون اساسی ۱۱۹ ساله این ایالت رأی مثبت دادند

بازدید عزاداران از جنازه جان لوئیس، نماینده و رهبر حقوق مدنی در مونتگومری- Lynsey Weatherspoon/Getty Images/AFP

مردم ایالت آلاباما به پیشنهاد اصلاح زبان نژادپرستانه قانون‌اساسی ۱۱۹ ساله این ایالت رای مثبت دادند. قانونی که با هدف نهادینه کردن نظام تبعیض نژادی در دوره «جیم کرو» وضع شده بود.

بیشتر رای‌دهندگان این ایالت اکثرا سفیدپوست و محافظه‌کار، با این پیشنهاد موافقت کردند تا طبق آن مقامات این ایالت بتوانند قانون‌اساسی را با حذف بندهای نژادپرستانه، از نو بنویسند.

این اصلاحیه بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار رای آورد و به تایید ۶۷ درصد رای‌دهندگان رسید؛ یعنی بیش از ۵۸۵ هزار نفر با آن مخالف بوده‌اند.

دادگاه‌های این ایالت از آن زمان تاکنون برای فرو ریختن نظام تفکیک نژادی سفت و سخت موجود در قانون‌اساسی مصوب سال ۱۹۰۱ آلاباما تلاش کرده‌اند. در دانش‌نامه آلاباما آمده است که این قانون را «از همان ابتدا با هدف ثبت برتری نژاد سفید» وضع کرده‌اند. طبق بخش‌هایی از این قانون، دانش‌آموزان سیاه و سفید باید از هم جدا می‌شدند، ازدواج بین‌نژادی ممنوع بود و رای دادن را به پرداخت مالیات خاصی منوط می‌کرد تا سیاهان را از حق رای محروم کند. این بخش‌ها گرچه امروز اجرا نمی‌شوند اما همچنان در متن قانون‌اساسی وجود دارند.

«گلن گروول»، مرد ۶۳ ساله بازنشسته‌ای که در مونتگومری، مرکز این ایالت رستوران‌ دارد و جمهوری‌خواه است، گفت:  «می‌خواهم فقط از شر آن نحوه بیان خلاص شویم. امروزه دیگر آن عبارت‌ها بی‌معنی است.» گروول، سیاهپوست است و تاکید کرد که رای داده تا آن عبارت‌های قدیمی از متن قانون حذف شود؛ عبارت‌هایی که از نظر حامیان این اصلاحیه شرم‌آور است و می‌تواند سدی بر سر راه رشد اقتصادی باشد.

اکثر رای‌دهندگان آلابامایی، طرفدار حزب جمهوری‌خواه‌ هستند و معمولا دیدگاهی محافظه‌کارانه‌ دارند. از سال ۱۹۸۰ تاکنون، جمهوری‌خواهان، برنده تمام انتخابات در این ایالت بوده‌اند و نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا نیز نشان می‌دهد که ۶۲ درصد مردم این ایالت، به دونالد ترامپ رای داد‌ه‌اند.

از سال ۲۰۰۰ تاکنون، دو بار چنین اصلاحیه‌هایی در آلاباما رای نیاورده است و اهالی این ایالت در گذشته در برابر اعمال تغییرات ضدنژادپرستانه قانون‌اساسی مقاومت کرده‌اند.

در سال ۲۰۰۰، آلابامایی‌ها به حذف بندی از قانون‌اساسی رای دادند که به موجب آن «تصویب هرگونه قانون برای ایجاد محدودیت در ازدواج» سفیدپوست با سیاهپوست ممنوع شده بود. در این مصوبه با آن واژه معروف کاف‌دار از سیاهپوستان یاد شده است. بیش از نیم میلیون نفر یعنی حدود ۴۰ درصد کل رای‌دهندگان با این اقدام مخالفت کردند و در برخی مناطق روستایی از سوی مردم به تصویب نرسید.

در سال ۲۰۰۴ آلابامایی‌ها به اصلاحیه‌ای که می‌خواست قانون‌اساسی را از عبارت‌های نژادپرستانه، هرگونه اشاره به مالیات رای دادن و ممنوعیت اردواج بین نژادی و چند مورد دیگر پاک کند،رای ندادند. محافظه‌کارها می‌گفتند با حذف بخشی که مربوط به تحصیلات است ممکن است مالیات‌ها افزایش یابد.

در سال ۲۰۱۲ نیز اقدامی مشابه با شکست روبه‌رو شد چون گروه‌های پیگیر امور تحصیلی می‌ترسیدند مسئولان بخواهند تحت پوشش تصویب آن پیشنهاد، مدرسه‌های دولتی را تعطیل کنند. البته آن‌ها پیچیدگی‌ قانون‌اساسی آلاباما را در نظر نگرفته بودند؛ قانونی که تاکنون ۹۴۸ اصلاحیه خورده و از طولانی‌ترین قوانین‌اساسی جهان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با تصویب این پیشنهاد در سال ۲۰۲۰ که به اصلاحیه شماره ۴ معروف است، نگرانی‌های حامیانش برطرف شد چون می‌ترسیدند انتقادهای محافظه‌کاران از جنبش «جان سیاهان مهم است» مانع از تصویب آن شود.

ماه‌ها پیش از تظاهرات سراسری در ایالات متحده در پی کشته شدن جورج فلوید به دست پلیس، اصلاحیه شماره ۴ با حمایت قانون‌گذارانی از هر دو حزب، واجد شرایط رای‌گیری شده بود اما این بار این اقدام با مخالفت سازمان‌یافته‌ای روبه‌رو نشد و به راحتی به تصویب رسید. در برگه‌های رای، نژاد افراد ذکر نشده بود و حتی شاید برخی رای‌دهندگان از محتوای این اصلاحیه خبر نداشتند.

«کِی آی‌وی»، فرماندار جمهوری‌خواه این ایالت در نظرسنجی‌ راجع به هیچ‌یک از شش اصلاحیه‌ای که به رای گذاشته شده بود، از جمله همین اصلاحیه ضدنژادپرستی، رسما سمتی بر عهده نداشت.

حالا کارمندان مجلس ایالتی آلاباما باید پیش‌نویسی از قانون‌اساسی تهیه کنند که واژه‌های توهین‌آمیز از آن حذف شده باشد. البته حامیان این اصلاحیه گفته‌اند معلوم نیست دقیقا چه حجمی از متن قانون حذف خواهد شد.

قانون‌گذاران در سال ۲۰۲۲ متن اصلاح‌شده را بررسی خواهند کرد و رای‌دهندگان می‌باید دوباره به تغییرات رای دهند تا در قانون اعمال شود.

این اصلاحیه به قانون‌گذاران اجازه می‌دهد علاوه بر حذف عبارت‌های نژادپرستانه، حشوها را نیز حذف کنند و بخش‌هایی را که راجع به توسعه اقتصادی است یا به شهرستان‌ خاصی مربوط می‌شود، در یکدیگر ادغام کنند.

«فیلیپ ایونز»، ۴۱ ساله و متخصص فناوری اطلاعات، سیاهپوست است و به جو بایدن دمکرات رای داده است. او موافق اعمال این تغییرات است: «چندان به دنبال این تغییرات نبودم اما وقتی خواندمش دیدم بله، با عقل جور در می‌آید.»

برای خلاص شدن از شر باقی‌مانده اثرات نژادپرستی در پرچم و نام‌ در سایر ایالت‌های این کشور نیز رای‌گیری انجام شده است. مردم ایالت می‌سی‌سی‌پی، همسایه آلاباما، به عوض کردن پرچم این ایالت از طرح ائتلاف به طرح گل مگنولیا و عبارت «توکل بر خدا» رای دادند. «رود آیلند» هم به حذف عبارت «مزارع پراویدنس» از قانون نام رسمی این ایالت که «ایالت رود آیلند و مزارع پراویدنس» بود، رای داد. پیش‌تر در سال ۲۰۱۰، تلاش برای تغییر نام این ایالت با شکست مواجه شده بود.

گزارش‌های تکمیلی در خبرگزاری آسوشیتد پرس

© The Independent

بیشتر از جهان