کرونا در ایران؛ هزینه‌های درمان مردم را فقیرتر می‌کند

هزینه انجام آزمایش برای یک خانواده چهار نفره؛ یک میلیون و ۹۶۰ هزار تومان

عکس از خبرگزاری ایسنا/ احسان تقی‌بیگلو

ادامه بحران کرونا در ایران از یک سو با خستگی کادر درمان و از سوی دیگر با فشار روحی و اقتصادی بر مردم به خصوص قشر کم درآمد همراه شده است. 

بر اساس یک برآورد ساده  توسط «ایندیپندنت فارسی» که از مصاحبه با شهروندان حاصل شده، هزینه‌های تمام شده برای انجام یک آزمایش خون و عکس برداری از قفسه سینه و معاینه پزشک بدون بستری شدن در بیمارستان در بهترین حالت ۵۲۰ هزار تومان برای بیمار خرج دارد. این در حالی است که حداقل حقوق مصوب دولت در سال ۱۳۹۹ معادل یک میلیون و ۸۳۵ هزار تومان اعلام شده است. 

سال گذشته وزارت بهداشت ایران اعلام کرد: «سالانه ۳.۷۶ درصد جمعیت کشور دچار هزینه‌های فقرزای سلامت می‌شوند، یعنی جمعیتی در حدود سه میلیون نفر هر سال به علت هزینه های درمان فقیر می‌شوند.»

حال به نظر می رسد با هزینه های سرسام آور ویروس کرونا جمعیت زیادتری زیر خط فقر خواهند رفت. 

جمله کلیشه‌ای «بیماری غیر از درد هزینه هم دارد» این روزها بیشتر از همیشه برای گروه زیادی از مردم در ایران ملموس‌تر از همیشه شده است. شنیده می‌شود برخی به دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه‌های درمان خود با ایزوله شدن در خانه به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند. این در حالی‌ست که آمار جان باختگان از ویروس کرونا در ایران بر اساس آمارهای رسمی به ۱۳ هزارو ۳۲ نفر رسیده است.

هزینه‌هایی که یک بیمار مبتلا به کرونا باید در ایران بپردازد از نخستین مرحله مراجعه به پزشک تا تشخیص و انجام آزمایش های مربوط به آن برای یک خانواده چهار نفره حدودا دو میلیون و نیم بدون بستری شدن در بیمارستان هزینه خواهد داشت. 

میترا که در یک معاملات ملکی در ایران کار می کند از روز سه شنبه هفته گذشته حس بویائی خود را به صورت کامل از دست داد برای انجام تست کرونا به یکی از مراکز پزشکی در تهران مراجعه کرده و با انجام آزمایش خونه به وی گفته‌اند که مبتلا به کرونا نیست. این زن جوان همان شب با تب و لرز و شدید به پزشک داخلی مراجعه می کند و پزشک هم تشخیص ابتلا به کرونا نداده و میترا درخواست انجام عکسبرداری از قفسه سینه را می کند. نتیجه عکس ها نشان دهنده درگیری بخشی از ریه به ویروس کرونا بوده است. وی در روز ۱۲‌ام قرنطینه در منزل شخصی خود به «ایندیپندنت فارسی» می گوید :« برای آزمایش خون ۱۸۰ هزار تومان پرداخت کردم. ویزیت دکتر برای تشخیص ۶۰ هزار تومان بود و عکس از قفسه سینه ۲۸۰ هزار تومان. در نهایت هم فقط مسکن از پزشک معالج دریافت کردم و ۹ روز ابتدائی بیماری را با حال بسیار بد و حالت خفگی طی کردم تا بهتر شدم.» 

میترا در مجموع ۵۲۰ هزار تومان بدون بستری شدن در بیمارستان پرداخت کرده است که اگر این هزینه را برای خانواده چهار نفری که درگیر کرونا بشوند حساب کنیم معادل ۲ میلیون و ۸۰ هزار تومان می شود. 

رسول که تازه بیماری کرونا را از سر گذرانده است به «ایندیپندنت فارسی» می گوید :« دویست و هشت هزار تومن برای تشخیص اولیه و حدود صد هزار تومان هم برای آزمایش دوم پرداخت کردم برای این که مطمئن باشم ناقل ویروس نیستم.» 

در حالی که گفته می شود هزینه درمان و تشخیص در بیمارستانهای دولتی کمتر از بخش خصوصی است ولی سمیه روزنامه نگار از تهران به ما می گوید :« مردم به بیمارستان های دولتی اعتماد ندارند برای همین از ترس جان خود برای انجام تست یا بستری شدن به بیمارستان های خصوصی و مراکز درمانی خصوصی  به جای دولتی مراجعه می کنند. یکی از دوستان من به یک مرکز خصوص روبروی بیمارستان نیکان در تهران مراجعه کرده است و بابت انجام تست تشخیص کرونا ۴۹۰ هزار تومان پرداخت کرده است.»

 با یک حساب سرانگشتی می توان دریافت که تنها هزینه انجام تست برای یک خانواده چهار نفره در ایران یک میلیون و ۹۶۰ هزار تومان می‌شود. این در حالی است که بر اساس توافق نمایندگان کارفرمایان و نمایندگان دولت حداقل حقوق سال ۹۹، یعنی سالی که با بحران شیوع ویروس کرونا آغاز شد، با ۲۱ درصد افزایش نسبت به سال قبل، معادل یک میلیون و ۸۳۵ هزار تومان اعلام شده است. این رقم پایه حقوق سال ۹۹ و حداقل حقوقی است که کارگران باید در این سال دریافت کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیرکل آزمایشگاه های مرجع سلامت وزارت بهداشت ۲۲ تیرماه عنوان کرد :«هزینه آزمایش‌های سرولوژی حدودا بین ۲۹ تا ۳۰ هزار تومان است؛ در حالی که گاهی شنیده می‌شود این هزینه به بیش از ۱۰۰ هزار تومان هم در برخی مقاطع رسیده است.»

آقای سمیعی همچنین در مورد تست تشخیصی مولکولی نیز گفت :«هزینه‌ها در بخش خصوصی ۵۸۶ هزار و ۵۰۰ تومان است و در بخش دولتی نیز در صورتی که با تشخیص پزشک انجام شود به شکل رایگان خواهد بود.» 

وزارت بهداشت ایران می گوید :«در خصوص قیمت‌گذاری‌ها بر انجام تست، بخش درمان نیروهای مسلح اقدام به تعرفه‌گذاری بر اساس دفتر ارزش‌های نسبی کرده است و این تست در آن بخش با ۵۵ هزارتومان انجام می‌شود.» در حالی که گزارش های میدانی «ایندیپندنت فارسی» خلاف این گفته‌ها را نشان می دهد. 

پیشتر هم سخنگوی وزارت بهداشت نیز از رایگان بودن انجام آزمایش های کرونا در ایران خبر داده  و گفته بود:« نگران هزینه‌ها نباشید؛ تنها ۱۰ درصد هزینه درمان را پرداخت می‌کنید و اگر قادر پرداخت همین ۱۰ درصد هم نباشید با مراجعه به بخش مددکاری کل هزینه، رایگان می‌شود.» 

این در حالی است که مردم از داخل ایران خلاف گفته های وزارت بهداشت را عنوان کرده و می گویند تمام هزینه ها بر دوش خودشان است. 

از زمان شیوع کرونا تا این لحظه و بر اساس اعلام وزارت بهداشت ایران طی یک شبانه روز گذشته ۲۰۳ نفر در ایران به دلیل ابتلا به کرونا در ایران جان باخته اند و دو هزار و ۳۴۹ مورد ابتلای جدید در این کشور به ثبت رسیده است.