نابرابری دستمزد و کاهش امنیت شغلی برای زنان اروپایی

بحران کرونا می‌تواند وضعیت برابری جنسیتی را به یک نسل قبل بازگرداند

متوسط دستمزد ساعتی زنان، ۱۶ درصد از همکاران مردشان کمتر است- THOMAS KIENZLE / AFP

کمیسیون اتحادیه اروپا هشدار داده، زنانی که در اتحادیه اروپا زندگی می‌کنند از امروز تا پایان سال را گویی مجانی کار می‌کنند.

شعبه اجرایی اتحادیه اروپا اعلام کرد، متوسط دستمزد ساعتی زنان، ۱۶ درصد از همکاران مردشان کمتر است و این با حدود دو ماه حقوق سالانه زنان برابری می‌کند.

کمیسیون اتحادیه اروپا هشدار داد، فعالیت‌هایی که مدت‌ها است برخی دولت‌های تک‌روی اروپایی انجام می‌دهند، در کنار این موضوع که هنوز این اتحادیه، فعالیت‌های خود را کاملاً از سر نگرفته، باعث توقف پیشرفت‌ها در مسیر مبارزه با تبعیض جنسیتی در دستمزدها شده است.

اتحادیه تجارت آزاد اروپا، اخیراً به این نتیجه رسیده که اگر با همین سرعت پیش برویم یک قرن دیگر طول می‌کشد تا تبعیض جنسیتی در دستمزدها ریشه‌کن شود.

داده‌های اتحادیه اروپا نشان می‌دهد شکاف جنسیتی در دستمزدها در اروپا در هشت سال گذشته، فقط یک درصد کاهش یافته است. این یعنی زنان باید ۸۴ سال دیگر صبر کنند تا دستمزدشان با مردان برابر شود.

انجمن فاسِت، بزرگترین مؤسسه خیریه‌ای که در بریتانیا برای رسیدن به برابری جنسیتی می‌کوشد، امسال ۲۰ نوامبر را روز برابری دستمزدها در بریتانیا اعلام کرده است. پژوهشگران از متوسط شکاف جنسیتی در دستمزد مشاغل تمام‌وقت، که امسال ۱۱.۵ درصد بوده است، برای محاسبه این موضوع استفاده کردند. در سال ۲۰۱۹ این عدد ۱۳.۱ درصد عنوان شده است.

سم اسمدرز، مدیرعامل این مؤسسه گفت: «شکاف جنسیتی در دستمزدها کاهش یافته است اما تصویری که ما از این موضوع داریم ناقص است زیرا در اثر شیوع ویروس کرونا یک چهارم کارفرماها از این مجموعه داده، حذف شده‌اند. اینها کارفرمایانی هستند که احتمالاً بیشترین ضربه را از این همه‌گیری خورده‌اند. حتی با همین داده‌هایی که در اختیار داریم هم باید تا سال دیگر صبر کنیم تا ببینیم آیا کاهش چشمگیری رخ می‌دهد یا نه. اثر کوتاه‌مدت این تعطیلی‌ها هم باعث می‌شود آمارها چندان شفاف نباشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«همچنین می‌دانیم در اثر همه‌گیری کرونا، خطراتی دستمزد و امنیت شغلی زنان را تهدید می‌کند که می‌تواند دستاوردهای یک نسل را بر باد دهد. مادران به علت داشتن نقش‌های مراقبتی نابرابر و نبود خدمات مراقبت از کودکان بیش از بقیه در معرض خطر بیکار شدن هستند.»

«احتمال مرخصی گرفتن و افزایش دستمزد برای مردان بیشتر است. به نظر می‌رسد، دور دوم قرنطینه سراسری، ضربه شدیدی به زنانی وارد خواهد کرد که در بخش خدمات مراقبتی و فروشندگی کار می‌کنند، حال آن که عمدتاً بخش‌های مردانه‌تر مانند ساخت‌وساز و تولید همچنان مشغول کارند.»

استلا کریزی، نماینده والتامستو در مجلس و عضو حزب کارگر، اخیراً در مصاحبه با ایندیپندنت گفته دولت در مبارزه با شکاف جنسیتی در دستمزدها «از صرافت افتاده»، حال آنکه اختلاف میان میزان پولی که مردان و زنان به خانه می‌برند افزایش یافته است. 

خانم کریزی، ماه پیش، لایحه‌ای تقدیم مجلس کرد که در صورت تصویب، به زنان اجازه می‌دهد که اگر احساس کردند تفاوتی میان دستمزدشان با همکاران مردشان، با میزان کار مشابه، وجود دارد از کارفرما بخواهند داده‌های دستمزد مردان را در اختیار آنها بگذارند. او هشدار داد دولت «عزم سیاسی» برای رسیدگی به این موضوع ندارد.

این لایحه ده ‌دقیقه‌ای که نمایندگانی از احزاب مختلف از آن حمایت کرده‌اند، فعلاً یکبار در صحن علنی مجلس قرائت شده است.

طبق گزارش مؤسسه «کسب‌وکار در جامعه»، نیمی از شرکت‌ها امسال میزان شکاف جنسیتی در دستمزدها را گزارش نکرده‌اند و تعداد شرکت‌هایی که این اطلاعات را اعلام کرده‌اند نسبت به سال ۲۰۱۹ نصف شده است.

زنان، بیشتر در عرصه‌هایی که بیشترین آسیب را از قرنطینه سراسری می‌بینند حضور دارند و نیز بیشتر به کارهایی مشغول‌اند که ‌درآمد و امنیت شغلی کمتری دارد. در نتیجه، پژوهشگران هشدار داده‌اند بحران کووید-۱۹ می‌تواند، وضعیت برابری جنسیتی را به یک نسل قبل بازگرداند.

© The Independent

بیشتر از جهان