نمایندگان زن رنگین‌پوست در ایالت نیومکزیکو

پیش‌تر فرض بر آن بود که ایالت نیومکزیکو عمدتا زیر نفوذ حزب جمهوری‌خواه است

تصویر زنی در راهپیمایی بزرگداشت روز زن، در هشتم مارس۲۰۲۰ HERIKA MARTINEZ / AFP

نیومکزیکو نخستین ایالت آمریکا است که هر سه نماینده‌ای که برای کنگره آمریکا برگزیده است، زنانی رنگین‌پوست هستند.   

این ایالت که حدود ۲.۱ میلیون نفر جمعیت دارد به سه ناحیه انتخاباتی کنگره تقسیم می‌شود. 

انتظار می‌رود در نخستین ناحیه انتخاباتی، «دب هالند» یکی از زنان بومی آمریکا که بار دیگر به نامزدی نمایندگی کنگره انتخاب شده است، رقیبش میشل گارسیا هولمز از حزب جمهوری‌خواه را شکست دهد. 

هالند که عضو حزب دموکرات است، نخست در سال ۲۰۱۶ به نمایندگی کنگره انتخاب شد. 

«ایوت هِرِل» از حزب جمهوری‌خواه و عضو قوم سرخ‌پوستان «چِروُکی» نامزد دومین ناحیه انتخاباتی نیومکزیکو است که انتظار می‌رود رقیبش «زوُچیتِل توُرِس اسمال» دموکرات را شکست دهد و راهی کنگره شود و تصور کلی بر آن است که «ترزا لِجِر فرناندز» که اسپانیایی‌تبار است در سومین ناحیه انتخاباتی با شکست «الکسیس مارتینز جانسون» جمهوری‌خواه، نخستین زنی باشد که به نمایندگی از بخش شمالی این ایالت به کنگره راه یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

بی‌توجه به تعداد آراء، نتیجه انتخابات نیومکزیکو یک رویداد تاریخی در شکل هیاتی است که به نمایندگی از این ایالت به کنگره می‌رود زیرا تمام نامزدهای انتخاباتی زن هستند. 

پیش‌تر فرض بر آن بود که ایالت نیومکزیکو عمدتا زیر نفوذ حزب جمهوری‌خواه است زیرا از سال ۱۹۶۸ تا ۱۹۸۸ این نامزدهای جمهوری‌خواه بودند که به کنگره ایالات متحده راه یافتند. اما نیومکزیکو با آغاز ریاست جمهوری بیل کلینتون در سال ۱۹۹۲، همه‌ساله به استثنای سال ۲۰۰۴ نمایندگان خود را از میان دموکرات‌ها انتخاب کرده است و در شب انتخابات، نیومکزیکو به جو بایدن رای داد. 

از میان نامزدهای سنا، رای‌دهندگان نیومکزیکو سناتور «بن رِی لوجان» را به جای «تام اودِل» که امسال بازنشسته می‌شود، انتخاب کرده‌اند.  

آقای لوجان پنجمین سناتور اسپانیایی‌تبار است که به همتایان خود از حزب دموکرات، باب منندز از ایالت نیوجرسی، کاترین کورتز ماستو از ایالت نوادا، و نمایندگان جمهوری‌خواه اسپانیایی‌تبار، تد کروز از ایالت تگزاس و مارکو روبیرو از فلوریدا می‌پیوندد. 

آقای لوجان نماینده ایالتی است که با ۴۰ درصد، بیشترین جمعیت اسپانیایی‌تبار آمریکا را در خود جای داده است.

© The Independent

بیشتر از جهان