دعای ونزوئلایی‌ها برای رئیس‌جمهور ماندن ترامپ

بسیاری از ونزوئلایی‌ها معتقدند با اعمال تحریم‌های سخت علیه حزب سوسیالیست حاکم، دولت مادورو تضعیف می‌شود

طرفداران دونالد ترامپ در «میامی» آمریکا کاروانی به نام «ضد کمونیست» به راه انداخته‌اند، ۱۹ مهرماه ۱۳۹۹ - GASTON DE CARDENAS / AFP

بسیاری از ونزوئلایی‌ها امیدوار به انتخاب مجدد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده هستند چون معتقدند با اعمال تحریم‌هایی علیه حزب سوسیالیست حاکم بر این کشور آمریکای جنوبی، موجب پیروزی گسترده منتقدان رئیس‌جمهور نیکولاس مادورو شده است.

دولت ترامپ وعده داده که تحریم‌ها را ادامه می‌دهد تا منجر به خروج مادورو از قدرت شود. این درحالی است که اقتصاد ونزوئلا با فروپاشی مواجه شده و اعتراضات مردمی گسترده‌ای را به همراه داشته است.

رویترز در گزارشی که در این خصوص منتشر کرده به این موضوع اشاره دارد که این استراتژی آمریکا پس از نزدیک به دو سال نتوانسته قدرت مادورو را متزلزل کند. منتقدان می‌گویند که این اقدامات کشوری را که روزی عضو شکوفای اوپک بود، دچار بحران بشردوستانه کرده است چون با محدود کردن نقل و انتقال مالی دولت، امکان واردات کالاهای ضروری برای ونزوئلا وجود ندارد.

با وجودی که جو بایدن، نامزد دموکرات رقیب دونالد ترامپ قول داده در مورد مادورو نرمش نشان نمی‌دهد، برخی از ونزوئلایی‌ها معتقدند که او تقابل کمتری با دولت کنونی ونزوئلا پیدا می‌کند؛ همچون رویکردی که باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین حزب دموکرات داشت.

خوان گوآیدو رهبر مخالفان ونزوئلا امیدوار است که ایالات متحده به فشار بر مادورو ادامه دهد؛ صرف نظر از اینکه ترامپ یا بایدن برنده اعلام شود. این گفته گوایدو را توماس گوانیپا، نماینده او نقل کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، طرفداران مادورو ترامپ را محکوم می‌کنند. در عین حال، طرفداران مادورو نسبت به بایدن هم ابراز تردید می‌کنند و اصرار دارند که سیاست ایالات متحده تضعیف دموکراسی ونزوئلا است.

برخی از سرسخت‌ترین دشمنان مادورو هم آشکارا انتقاد می‌کنند که تحریم‌های آمریکا شرایط زندگی دشوار کرده، بدون اینکه تغییری در دولت ایجاد کند.

سیاست ایالات متحده در مورد ونزوئلا به طور گسترده در مبارزات انتخاباتی در فلوریدا، به‌ویژه در شهر میامی، که بزرگترین جامعه ونزوئلایی‌های این ایالت را دارد، مورد بحث قرار گرفت و به ترامپ کمک کرد تا پیروزی لب مرزی در فلوریدا کسب کند.

بیشتر از جهان