انتخابات آمریکا؛ از هشدار در اروپا تا امید در ونزوئلا

«قطب‌بندی عمیق آمریکا باید هشداری برای اروپا باشد»

در جهان غرب، از آمریکای لاتین تا اروپا، فعالان سیاسی و مقامات کشورها به طور گسترده‌ای به پیچیده شدن انتخابات آمریکا واکنش نشان دادند -  JEFF KOWALSKY / AFP

تعدادی از ایالت‌های آمریکا هنوز در حال شمارش آرا هستند و معلوم نیست که دونالد ترامپ یا جو بایدن به کاخ سفید راه پیدا می‌کند. با این حال، بحث‌های پیرامون اعلام نتایج آرا و اعلام پیروزی دونالد ترامپ، واکنش‌های گسترده‌ای در میان کشورهای متحد یا مخالف آمریکا به همراه داشته است.

بیشترین واکنش‌ها نسبت به اعلام پیروزی زودهنگام دونالد ترامپ، یکی از دو نامزد ریاست‌جمهوری صورت گرفته است. در جهان غرب، از آمریکای لاتین تا اروپا، فعالان سیاسی و مقامات کشورها به طور گسترده‌ای به پیچیده شدن انتخابات آمریکا واکنش نشان دادند.

روزنامه تایمز این واکنش‌ها را در میان کشورهای اروپایی چنین خلاصه کرده‌است: «در حالی که سیاستمداران پوپولیستی در اروپا در طرف دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی ایستاده‌اند، کسانی که طرفدار بازگشت به یک اتحاد جهان‌‌گرا هستند دستور رمزگشایی از ادعای نادرست ترامپ مبنی بر پیروزی و رد برگه رای‌های شمارش نشده از سوی او بودند.»

پس از اظهارات دونالد ترامپ، یک روزنامه مهم برزیلی نوشت که «حملات بیشتری به پایه‎های دموکراسی تضمین شده است.»

در عین حال، رهبری اتحاديه اروپا خواستار صبر و شکيبایی در این خصوص شد. سخنگوی کمیسیون اروپا روز چهارشنبه گفت: «ما در انتظار این هستیم که مقامات مسئول شمارش آرا، نتایج را اعلام کنند. ما به هر چه به طور رسمی از سوی مقامات مربوطه ایالات متحده اعلام شود پایبند خواهیم بود، و ما فکر می‌کنیم که همه باید همین کار را انجام دهند.»

برخی دیگر از رهبران اتحادیه اروپا در بروکسل به وضعیت این رقابت به طور کلی اشاره کردند. مانفرد وبر، رهبر فراکسیون حزب مردم اروپا در پارلمان اروپا، که بزرگترین گروه‌بندی حزبی فراملی در پارلمان اروپا است، در توئیتی اظهارداشت: «قطب‌بندی عمیق آمریکا باید هشداری برای اروپا باشد. ما موفق هستیم زیرا از تفاوت‌های کشورها و مردم عبور می‌کنیم، و همگی از این شرایط سود می‌بریم. اگر توانایی مصالحه را از دست بدهیم، دموکراسی‌های ما در خطر است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بریتانیا

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا که رابطه نزدیکی با رئیس‌جمهور ترامپ دارد، صبح روز چهارشنبه از اظهارنظر در مورد نتایج انتخابات خودداری کرد. او هنگامی که توسط رهبر اپوزیسیون برای محکوم کردن نظرات ترامپ تحت فشار قرار گرفت، گفت: «ما به عنوان دولت بریتانیا در مورد فرایندهای دموکراتیک دوستان و متحدانمان اظهارنظر نمی‌کنیم.»

دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا هم در مصاحبه‌ای پس از آن که دونالد ترامپ بامداد چهارشنبه مدعی پیروزی شد، از اظهارنظر در مورد «زبان رئیس‌جمهور» خودداری کرد و گفت: « من به نهادهای آمریکایی و کنترل‌ها و تعادل‌ها در آمریکا اطمینان و ایمان کامل دارم که به نتیجه‌ای قاطع می‌رسند.»

آلمان

آنه‌گرت کرامپ-کارنباوئر، وزیر دفاع آلمان، در مصاحبه‌ای که اندکی پس از سخنرانی رئیس جمهور ترامپ در کاخ سفید انجام داد، عدم قطعیت در آمریکا را «وضعیتی بسیار انفجاری» خواند. او به کانال تلویزیونی آلمانی زد-دی-اف گفت: «نبرد برای مشروعیت نتیجه، آغاز شده است، نتیجه هر چه باشد. این وضعیت بسیار انفجاری است، وضعیتی که کارشناسان به درستی می‌گویند می‌تواند به بحران قانون اساسی در آمریکا منجر شود. و این چیزی است که در مجموع باید برای ما بسیار نگران کننده باشد.»

فرانسه

در فرانسه مقامات لحن متفاوتی داشتند که اهمیت رای‌گیری را کاهش می‌داد. برونو لو مایر، وزیر دارایی به رسانه‌های کشورش گفت: «بیایید خودمان را گول نزنیم: آمریکا چندین سال است که شریک دوستانه‌ای برای کشورهای اروپایی نبوده است.»

او افزود: «چه جو بایدن و چه دونالد ترامپ امشب یا فردا توسط آمریکایی‌ها انتخاب شوند، هیچ چیز این واقعیت استراتژیک را تغییر نمی‌دهد. قاره آمریکا خود را از قاره اروپا جدا کرده است.»

کانادا

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که کشورش در موقعیت خوبی قرار دارد و آماده است «فارغ از نتایج انتخابات» به کار با مردم آمریکا و دولت آمریکا ادامه دهد.

اما این موضع همه سیاستمداران کانادایی نیست. جاگمیت سینگ، رهبر حزب دموکرات جدید کانادا روز سه شنبه گفت: «ترامپ جهان را به جای خطرناک‌تری برای همه ما تبدیل می‌کند، او مردم را در آمریکا در معرض خطر قرار داده، و رک و پوست کنده، جهان را در معرض خطر قرار داده است.»

ونزوئلا

در همین حال رسانه‌های آمریکای لاتین توجه خاصی به موفقیت دونالد ترامپ در فلوریدا نشان دادند که با حمایت رای‌دهندگان لاتین حاصل شده‌بود.

روزنامه مهم برزیلی Folha de Sao Paulo در مقاله‌ای نوشت: «آرای لاتین‌های ونزوئلایی، کوبایی و مسیحیان انجیلی، رئیس‌جمهور فعلی را تقویت کرد.»

به نوشته بی‌بی‌سی ورلد، مفسران منطقه‌ای نتيجه فلوريدا نشان داد که استراتژی رئيس‌جمهوری جمهوري‌خواه را در مقابل رقيب دمکراتش در خصوص سوسیالیسم، طنینی در ميان رای دهندگان تبعیدی کوبائی و ونزوئلایی پيدا کرده است.»

روزنامه کلمبیایی ال اسپکتادور نوشت: «ترامپ یک گروه انتخاباتی کلیدی دیگر را در فلوریدا به دست آورد؛ آمریکایی‌های کوبایی و اسپانیایی‌ها متقاعد شدند که تنها اوست که تضمین می‌کند از دست یک دولت سوسیالیستی در امان خواهند بود.»

به نوشته رویترز، بسياری از ونزوئلائی‌ها به انتخاب مجدد دونالد ترامپ اميدوارند چون با حزب سوسياليست حاکم بر این کشور مقابله می‌کند.

خوان گوایدو رهبر اپوزیسیون ونزوئلا هم گفته که امیدوار است بدون در نظر گرفتن اینکه ترامپ یا بایدن برنده اعلام شود، رئیس‌جمهور بعدی آمریکا به فشار بر مادورو ادامه دهد.

بیشتر از جهان