ترامپ در میان هوادارانش گفت دوست دارد با بایدن کتک‌کاری کند

دونالد ترامپ در تلاش برای جلب آرای پرشمار لاتین‌تبارهای فلوریداست

کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ در ایالا فلوریدا، ۱ نوامبر ۲۰۲۰- Joe Raedle/Getty Images/AFP

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا، در آخرین تلاش‌ها برای جلب حمایت رای‌دهندگان در ایالت بسیار مهم فلوریدا در انتخابات روز سه‌شنبه، در ساعات پایانی شب در گردهمایی انتخاباتی کارزار خود در این ایالت حضور یافت و گفت که جو بایدن «اولین فردی است که می‌خواهد با او مبارزه کند». 

آقای ترامپ ۷۴ ساله، در نطقی که طی آن بارها تلاش کرد حمایت جامعه لاتین‌تبار فلوریدا، موسوم به ایالت آفتاب تابان را جلب کند، وضعیت ظاهری رقیبش را ریشخند کرد و او را «ضعیف» توصیف کرد. اظهارات آقای ترامپ در روز پرتلاطمی از کارزار انتخاباتی ابراز شد که طی آن، به پنج ایالت یکی پس از دیگری سفر کرد تا بتواند از جو بایدن ۷۷ ساله که در اغلب نظرسنجی‌های ملی پیش از اوست، پیشی بگیرد. آقای بایدن روز یکشنبه تلاش‌های کارزار انتخاباتی خود را بر ایالت خود یعنی پنسیلوانیا متمرکز کرد. 

نظرسنجی‌ها در فلوریدا که رییس‌جمهور برای حفظ شانس خود برای ماندن در کاخ سفید باید در آن پیروز شود، حاکی از رقابت تنگاتنگ رقبا دارد و طبق تازه‌ترین نظرسنجی تارنمای ۵۳۸ جو بایدن تنها با دو امتیاز از ترامپ جلو است.  

رییس‌جمهور ایالات متحده اوپا-لوکای میامی را به عنوان آخرین ایستگاه حضور در گردهمایی کارزار، در روزی انتخاب کرد که از ایالت‌های مهم میشیگان، آیووا، کارولینای شمالی و جورجیا نیز بازدید کرد. آقای ترامپ ساعت ۱۱ و نیم شب در گردهمایی اوپا-لوکا حاضر شد و علی‌رغم ساعت منع تردد محلی در نیمه‌شب، این حضور تا بامداد دوشنبه ادامه یافت.  

آقای ترامپ در آغاز سخنانش در جمع شرکت‌کنندگان «آمریکا را دوباره باعظمت کنیم» در فرودگاه اگزکیوتیو اوپا-لوکا، گفت: «او فردی ضعیف است. می‌دانید او مرا به چالش کشید.» او با اشاره به اظهارات معاون سابق ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۸ که گفته بود «ضربه سختی به ترامپ خواهد زد»، افزود: «یادتان می‌آید؟ یک سال و نیم پیش… گفت می‌خواهم آن پشت حسابش را برسم.» 

آقای ترامپ  به هزاران نفر از حامیانش که فریاد می‌زند «زندانی‌اش کن، زندانی‌اش کن»، افزود: «و من می‌گویم، از بین تمام آدم‌های جهان که بتوانم با آن‌ها مبارزه کنم، او احتمالا کسی است که بیش از همه بخواهم با او بجنگم.»  

او در ادامه گفت که کتک زدن آقای بایدن برایش کاری ندارد: «پاهایش بسیار لاغر شده‌اند، چندان استوار نیستند. لازم نیست که آدم مشتش را ببندد. در ضمن، خودش شروع کرد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فلوریدا ۲۹ کالج الکترال، یا شورای گزینندگان دارد و این شمار بالای کالج‌های الکترال آن را به یکی از مهم‌ترین ایالت‌ها بر روی نقشه آمریکا بدل کرده است. فلوریدا در چند دهه اخیر عملکردی مبهم داشت. در ۱۹۷۲ ریچارد نیکسون را انتخاب کرد، در ۱۹۹۶ کلینتون را و در ۲۰۰۸ باراک اوباما را و سپس در سال ۲۰۱۶ به جمهوری‌خواهان روی کرد و به آقای ترامپ رای داد.  

در انتخابات ۲۰۱۶، رییس‌جمهور با اختلافی اندک در فلوریدا پیروز شد و تنها بیش از صد هزار رای بیشتر از هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات در انتخابات کسب کرد. اما اگر آقای بایدن بتواند بار دیگر فلوریدا را آبی کند، آن وقت توانایی آقای ترامپ برای کسب ۲۷۰ کالج الکترالی که برای ماندن در قدرت نیاز دارد، دشوار می‌شود.  

پس از پیروزی در انتخابات در سال ۲۰۱۶، تیم رییس‌جمهور در تلاش برای حفظ همبستگی خود با جامعه لاتین‌تبار در فلوریدا بود که حدود یک پنجم از جمعیت ایالت را تشکیل می‌دهند.  

با آن که رییس‌جمهور در سطح کشوری از نظر آرای حمایتی لاتین‌تبارها پس از جو بایدن قرار دارد اما مزیت او در فلوریدا به نظر قوی می‌رسد، جایی که کوبایی‌ها، ونزوئلایی‌ها و کلمبیایی‌ها سهم بزرگی از جمعیت را به خود اختصاص داده‌اند.  

تحلیل‌گران می‌گویند این رای‌دهندگان- که کشورهای مادری‌شان اسیر کمونیسم شده است، رویکرد آقای ترامپ را به اقتصاد ترجیح می‌دهند و بنابراین رهبری را می‌پسندند که به نظرشان «قوی» باشد. آقای ترامپ در گردهمایی انتخاباتی شامگاه یکشنبه، وقت خود را به متقاعد کردن رای‌دهندگانی اختصاص داد که آقای بایدن برای سال‌ها از نظر اقتصادی «ناامیدشان کرده است». رییس‌جمهور در پاسخ به کسانی که شعار می‌دادند «ناک اوتش کن»، گفت: «جو بایدن خواب‌آلود ۴۷ سال، به آمریکایی‌های لاتین‌تبار خیانت کرد.»  

روز دوشنبه، رییس‌جمهور ایالات متحده آمریکا قرار است در دو نقطه میشیگان توقف داشته باشد و همچنین به کارولینای شمالی، پنیسلوانیا و ویسکانسین سفر کند. هم‌زمان، آقای بایدن بار دیگر با دیدار از پیتزبرگ، بر ایالت خود تمرکز می‌کند. 

© The Independent

بیشتر از جهان