ترامپ در نظرسنجی ایالت آیووا هفت درصد پیش است

ایالت‌های نوسانی می‌گویند اعلام نتایج آن‌ها ممکن است چندین روز به طول انجامد

آیووا از اهداف کلیدی هر دو حزب است - Mario Tama/Getty Images/AFP

نظرسنجی جدیدی نشان داد دونالد ترامپ در ایالت کلیدی آیووا به میزان ۷ درصد از رقیب خود، جو بایدن پیشتاز است در حالی که دیگر ایالات چرخشی هشدار داده‌اند اعلام نتایج انتخابات آن‌ها ممکن است چندین روز به طول انجامد. 

آقای بایدن در نظرسنجی‌های ملی پیشتاز است اما آمار آیووا شبیه همان آمار سال ۲۰۱۶ است که طی آن آقای ترامپ با کمی بیش از ۹ درصد آرا بر هیلاری کلینتون پیروز شد. 

نظرسنجی مشترک دموین رجیستر و مدیاکام آیووا که از سوی موسسه سلزر و شرکا در هفته آخر اکتبر انجام و روز شنبه منتشر شد، نشان می‌دهد آقای ترامپ با ۴۸ درصد در مقابل ۴۱ درصد برای آقای بایدن، پیشتاز است. در ماه سپتامبر نظرسنجی‌ها حاکی از تساوی هر دو کاندیدا با ۴۷ درصد بود. 

آیووا از اهداف کلیدی هر دو حزب است. هفته گذشته آقای بایدن در گردهمایی داخل ماشینی در دموین حضور یافت و در همین حال، رئیس جمهور روز یکشنبه، دو روز مانده به انتخابات ۳ نوامبر، به دوبوک رفت. آقای ترامپ طی این گردهمایی از آمار خود در نظرسنجی‌ها دم زد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جی ان سلزر، رئیس شرکت معتبر نظرسنجی مذکور، به نشریه دموین رجیستر گفت رئیس جمهور آن دسته از شهروندانی که چهار سال پیش به او رای دادند حفظ کرده است ولی افزود اگر هر یک از کاندیداها به ۵۰ درصد محبوبیت در نظرسنجی‌ها نرسند هنوز فرصت رقابت وجود دارد. 

این نظرسنجی در حالی منتشر می‌شود که بسیاری از رای‌دهندگان در آیووا و سایر ایالات چرخشی هم‌اینک نیز رای خود را زودهنگام به صندوق انداخته‌اند و گزارش‌ها حاکی از افزایش بی‌سابقه رای دادن زودهنگام و با پست است. مقامات این ایالات گفته‌اند اعلام نتایج آن‌ها ممکن است به تاخیر بیفتد چرا که باید این رای‌ها را به دقت بشمارند. 

فلوریدا، آیووا، پنسیلوانیا، میشیگان، ویسکانسین و آریزونا ایالات چرخشی کلیدی تلقی می‌شوند که می‌توانند نتیجه انتخابات را تحت تاثیر قرار دهند حتی اگر یک کاندیدا برنده اکثریت آرای شهروندان شود؛ همان طور که در سال ۲۰۱۶ وقتی هیلاری کلینتون اکثریت آرای سطح کشور را حائز شد اتفاق افتاد ولی ریاست جمهوری را باخت. 

گرچن ویتمر، فرماندار میشیگان گفت: «می‌خواهد مطمئن شود که تمام اصحاب رسانه بفهمند حجم آرای دریافتی با پست و زودهنگام از تمام موارد گذشته بیشتر است و شمارش آن‌ها زمان خواهد برد.» 

خانم ویتمر که عضو حزب دموکرات است گفت: «و خیلی مهم است که شمارش آرا دقیق و معتبر باشد تا آن که بخواهیم آن را سریع انجام دهیم ولی دیگر دقیق نباشد. ما شما را همواره مطلع خواهیم ساخت. کاملا شفاف خواهیم بود و هر لحظه به شما خبر خواهیم داد. می‌خواهیم این شمارش را درست انجام دهیم.» 

ماه گذشته، اف‌بی‌آی اعلام کرد شش نفر به اتهام توطئه برای ربودن خانم ویتمر بازداشت شده‌اند که ارتباطاتی با گروهی شبه‌نظامی دست راستی داشتند.

© The Independent

بیشتر از جهان