آیا اسرائیل می‌تواند «مادر همه بمب‌ها» را علیه ایران به کار ببرد؟

«نیروی هوایی اسرائیل نشان داده است که می‌تواند هر غیرممکنی را ممکن کند»

با طرح لایحه تامین سامانه موسوم به «نفوذگر مهمات انبوه» (که به «مادر همه بمب‌ها نیز شهرت دارد) به اسرائیل در مجلس نمایندگان آمریکا، این پرسش مطرح شده که آیا اسرائیل امکان حمل و نقل این سامانه بسیار بزرگ و استفاده از آن علیه ایران را دارد.

نشریه فوربس در تحلیلی به این پرسش پاسخ مثبت داده و نوشته است که احتمال وجود این توانایی در نیروی هوایی اسرائیل وجود دارد.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، دو عضو مجلس نمایندگان آمریکا در حال آماده‌سازی پیش‌نویس قانونی هستند که امکان تامین ۳۰ هزار پوندی سامانه موسوم به «نفوذگر مهمات انبوه» به اسرائیل را فراهم می‌آورد. این سامانه در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی ساخته شده و موشک هدایت‌شونده دقیق مخصوص مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی است که در پایگاه‌های تحت حفاظت شدید و در زیرزمین قرار دارند. هدف اسرائیل از دستیابی به این سامانه، نفوذ به سایت‌های هسته‌ای زیرزمینی ایران و هدف قرار دادن سلاح‌های هسته‌ای است که اسرائیل آن را تهدیدی مرگبار می‌داند.

نشریه فوربس این پرسش را مطرح کرده که اگر این قانون دو حزبی تصویب شود، یک سوال مهم وجود دارد: نیروی هوایی اسرائیل چگونه چنین بمب عظیم را تحویل خواهد گرفت؟ این نشریه نوشته است: «نیروی هوایی اسرائیل هواپیماهای جنگنده آمریکایی از جمله F-35A ، F-15E / I و F-16I را در اختیار دارد، اما تا آنجا که ما می‌دانیم، هیچ یک از این هواپیماها نمی‌توانند سامانه بزرگی همچون نفوذگر مهمات انبوه را حمل کنند.»

این سلاح هدایت‌‌شونده با کلاهک ۵ هزار و ۳۰۰ پوندی نیازمند آن است که نیروی هوایی آمریکا یکی از پرتاب‌کننده‌هایش، بمب‌افکن رادارگریز بی-۲ اسپیریت را برای بالا بردن آن با شرایط این بمب تطبیق دهد. این اصلاح به بی-2 امکان می‌دهد که دو بمب نفوذگر مهمات انبوه GBU-57s را حمل کند. نیروی هوایی آمریکا این قابلیت را در سال ۲۰۱۹ در ویدئویی که بارها دیده شد، معرفی کرد.

این لایحه مجلس به طور حتم به عنوان یک پیام تلقی می‌شود اما اگر در واقعیت امکان استفاده از GBU-57 توسط اسرائیلی‌ها وجود نداشته باشد، ارزش آن بسیار کاهش خواهد یافت.

این مطلب با طرح این پرسش که آیا نیروی هوایی اسرائیل قادر خواهد بود بمب‌ها را به تهران برساند، دلایلی برای مثبت بودن پاسخ آن عنوان می‌کند.

نسخه اسرائیلی هواپیمای جنگنده F-15E Strike Eagle، یعنی F-15I Ra’am (تندر) همان جنگنده‌ای است که اسرائیل آن را «هواپیمای استراتژیک» می نامد. به طور رسمی، این هواپیما تنها می‌تواند حدود نیمی از محموله (۱۸ هزار پوندی) آن را حمل کند در صورتی که GBU-57 وزنی برابر با ۳۰ هزار پوند دارد. با این حال نیروی هوایی آمریکا می‌گوید که جنگنده Strike Eagle می‌تواند وزن حداکثری ۸۱ هزار پوندی را حمل کند و وزن خالی آن ۳۱ هزار و ۷۰۰ پوند است. به این معنی که بیش از ۴۹ هزار پوند قابلیت حمل بار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به این ترتیب، حمل یک «بمب نفوذگر مهمات انبوه» با جنگنده اسرائیلی تندر بسیار مشکل به نظر می‌رسد اما نیروی هوایی اسرائیل قبلا نشان داده که می‌تواند «غیرممکن» را به انجام برساند.

نیروی هوایی آمریکا از اظهار نظر در مورد امکان حمل این سامانه موشکی خودداری کرده‌است.

با توجه به مشکلات موجود، اگر اسرائیل بتواند یک فروند نفوذگر مهمات انبوه را با هواپیماهای موجود یا هواپیمای جدید تقریباً آماده تحویل منتقل کند، به طور حتم از کیفیت بازدارندگی نظامی برخوردار است.

بیشتر از