رویترز: اسرائیل به انبار مهمات ایران در سوریه حمله کرد

منابع اطلاعاتی ادعای کشته شدن نیروهای جمهوری اسلامی را مطرح کردند

عکس آرشیوی از فعال شدن دفاع هوایی سوریه علیه حمله موشکی اسرائیل-SANA / AFP

پس از آنکه تلویزیون دولتی سوریه از مقابله سیستم دفاع هوایی این کشور با آنچه که آن را «تجاوز» جدید اسرائیل به آسمان پایتخت خوانده، خبر داد، منابع اطلاعاتی غربی در گفتگو با رویترز اعلام کردند که اسرائیل به انبار مهمات تحت حمایت ایران در حاشیه دمشق حمله کرده است.

تلویزیون دولتی سوریه شامگاه دوشنبه گزارش داد که موشک‌های اسرائیل از بلندی‌های جولان به سوی دمشق شلیک شده‌اند.

مقامات اسرائیل هنوز در این مورد اظهار نظر نکرده‌اند. اما پیش از این برخی مقامات در تل‌آویو در مورد ادامه حمله‌ها تا زمان خروج نیروهای جمهوری اسلامی از سوریه هشدار داده بودند.

حمله‌های منتسب به اسرائیل علیه منافع جمهوری اسلامی در سوریه در ماه‌های گذشته شدت گرفته و تقریبا در همه موارد واکنش تهران سکوت بوده است. حتی در مواردی که ادعای کشته شدن فرماندهان نظامی ایران در جریان این حمله‌ها مطرح می شود، مقامات تهران اصرار دارند که اجسادی که از سوریه به ایران انتقال یافته و دفن می‌شوند، «شهدای مدافع حرم» هستند.

یک سخنگوی ارتش سوریه به تلویزیون این کشور گفت که دفاع هوایی اغلب موشک‌ها را که مناطق جنوبی دمشق را هدف گرفته بودند، منهدم کرده است. این منطقه در گذشته نیز هدف حمله‌های اسرائیل قرار داشته و گمان می‌رود که محل استقرار نیروهای شبه نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی است.

رویترز می‌نویسد که حمله‌ها یک انبار مهمات در نزدیکی شهر الکسوه (تقریباً در ۱۵ کیلومتری جنوب دمشق) را هدف قرار داده و حمله‌های دیگری نیز در زکیه انجام شده که مقر نیروهای حزب‌الله است.

هرچند اسکای‌نیوز به نقل از دیدبان حقوق بشر سوریه از کشته شدن پنج عضو سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان وابسته به آنها در این حمله‌ها خبر می‌دهد، یک مقام نزدیک به ایران به رویترز گفته که این حمله‌ها در بین نیروهای جمهوری اسلامی یا حزب‌الله تلفاتی نداشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که گفته می شود شدت انفجارها به اندازه‌ای بوده که پنجره ساختمان‌ها در منطقه‌های اطراف به لرزه درآمده است.

زید الریض، یک تحلیلگر اهل سوریه که با نیروهای میدانی در ارتباط است به رویترز گفته که اسرائیلی‌ها انبارهای مهمات مهمی را در حوالی دمشق هدف گرفتند. او انفجارها را بزرگ و گسترده توصیف کرده و می‌گوید گزارش‌هایی مبنی بر کشته شدن نیروهای جمهوری اسلامی منتشر شده است.

به گزارش رویترز به نقل از منابع اطلاعاتی، پایگاه‌هایی در شرق، جنوب و مرکز سوریه که در ماه‌های اخیر هدف حمله‌های اسرائیل بوده، محل حضور پررنگ نیروهای شبه‌نظامی وابسته به جمهوری اسلامی است.

با این حال سوریه هیچگاه هدف گرفته شدن منافع ایران در خاک خود را تایید نکرده است.

در حالی که حمله‌های منتسب به اسرائیل در سوریه با هدف مقابله با نیروهای تحت حمایت جمهوری اسلامی در ۹ سالی که از آغاز جنگ داخلی در این کشور می‌گذرد، همواره ادامه داشته، حمله‌های اخیر با انفجارها و آتش‌سوزی‌ها در داخل ایران همزمان است.

برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که اسرائیل پشت پرده انفجارهای سریالی در داخل ایران است که نیروگاه‌ها و تاسیسات نظامی و غنی‌سازی را هدف می‌گیرد.

مقامات در تهران و تل‌آویو این ادعا‌ها را تایید نکرده‌اند. فرمانده پدافند غیرعامل جمهوری اسلامی نیز روز گذشته تاکید کرد که هیچ یک از انفجارها و آتش‌سوزی‌های اخیر در ایران امنیتی نبوده و تنها پرونده انفجار در تاسیسات غنی‌سازی نطنز با دیگر انفجارها متفاوت است.

بیشتر از