با پیش‌روی نیروهای آذربایجان در قره‌باغ، ارمنستان از روسیه کمک خواست

روسیه به درخواست ارمنستان برای فراهم کردن «کمک‌های لازم» پاسخ مثبت داده است

ارمنستان و آذربایجان بیش از یک ماه است که در منطقه ناگورنو قره باغ با یکدیگر درگیر هستند- KAREN MINASYAN / AFP

نخست‌وزیر ارمنستان روز شنبه از روسیه خواست کمک‌های امنیتی برای پایان دادن به درگیری با آذربایجان در منطقه ناگورنو قره‌باغ را فراهم کند؛ درخواستی که مسکو با آن موافقت کرده است.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، نیکول پاشینیان این درخواست را پس از شکست مذاکرات روز جمعه با آذربایجان در ژنو و در نامه‌ای به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، مطرح کرد.

ارمنستان و آذربایجان بیش از یک ماه است که در منطقه ناگورنو قره باغ با یکدیگر درگیر هستند؛ منطقه‌ای که جامعه بین‌الملل آن را متعلق به آذربایجان می‌داند، اما تحت کنترل اکثریت ارمنی آن است.

این دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی سابق در این مدت چند بار برای آتش‌بس توافق کرده‌اند، اما درگیری‌‌ها ادامه یافت و هر یک طرف مقابل را به نقض توافق متهم کرده است.

وزارت خارجه ارمنستان زمانی درخواست کمک ایروان از مسکو را اعلام کرد که نیروهای آذربایجانی به پیش‌روی خود در قره‌باغ ادامه می‌دهند و دو طرف همدیگر را به کشتار غیرنظامیان متهم می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت روسیه به درخواست ارمنستان برای فراهم کردن «کمک‌های لازم» در صورتی که درگیری‌ها مستقیما به داخل خاک ارمنستان کشیده شود، پاسخ مثبت داده است.

روسیه پیش‌تر تاکید کرده بود که پیمان دفاعی بین مسکو و ایروان، شامل منطقه ناگورنو قره‌باغ نمی‌شود. با این حال، مسکو از دو طرف خواسته است که به درگیری پایان داده و بر مذاکره تمرکز کنند.

روسیه، به همراه آمریکا و فرانسه، به طور مشترک ریاست گروه مینسک بر عهده دارد. این گروه در سال ۱۹۹۲ توسط سازمان امنیت و همکاری در اروپا برای حل اختلافات باکو و ایروان تشکیل شد.

دو همسایه شمالی ایران از سال ۱۹۸۸ بر سر کنترل قره‌باغ در جنگ بودند و با وجود اعلام آتش‌بس در سال ۱۹۹۴، بارها با هم درگیر شده‌اند. دور جدید درگیری‌ها از ۲۷ سپتامبر (ششم مهر) آغاز شد.

ناگورنو قره باغ با آن که در داخل آذربایجان قرار دارد، اما اکثریت جمعیت آن را ارامنه تشکیل می‌دهد. ارمنی‌های قره‌باغ در سال ۱۹۹۱ و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی اعلام استقلال کردند.